Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet inte om det här blir rätt ställe att posta den här tråden. Men hur som helst så behöver jag era åsikter nu!

Ska börja spela in lite akustisk gitarr och sång. Och har tänkt mig ett Echo Mia kort och en Line Audio 2MP preamp. Jag har en SP B1 mick liggandes som ju fungerar helt ok till sång, men hur pass bra den passar för gitarr vet jag inte?

Ang ljudkortet så vill jag tro att 2 in och ut borde täcka mina behov, nu till en början iallafall. Så att jag åtmistone kan spela in i stereo osv. Har ni nåt bättre förslag eller åsikter? Vill ha Bra kvalité på inspelningarna, till en vettig peng!

Mvh Richard

Annons
Postat

Alltså det borde väl funka. Jag har ju inte testat det med det såg väl helt okej ut. Liknar ju de andra "budget"-korten (ex M-Audio Audiophile 2496, EMU 0404) tyvärr har det ju varken midi eller S/pdif. Men det kanske inte är något du behöver? Om du bara ska spela in sång och gitarr så är det ju överflödigt.

Studio Projects B1 funkar alldeles utmärkt till både sång och gitarrinspelning. Men, det finns ingen fantommatning på Mia kortet och det krävs för att en kondensatormikrofon ska funka. Så om du ska köra med det här kortet och vill använda din SP B1 så blir det till att köpa en mikrofonförförstärkare.

Postat

Det aktuella Mia-kortet heter Mia Midi (om det inte är så att du planerar att köpa ett begagnat Mia av den gamla modellen...) - och det är verkligen helt ok. Echo har varit med i gamet sedan långt innan lågpristillverkarna ens var påtänkta, så de vet var skåpet ska stå. Lika stabila som RME och gänget i den högre klassen. När det gäller ljudkvalitet ligger de inte långt efter täten heller. 🙂

Ett Mia Midi, 2MP och B1 låter som en bra plan, tycker jag. 🙂

Vad du möjligen saknar i så fall, är en instrumentingång för att kunna line:a gitarren direkt in - men det låter ju bättre att micka upp gitarrförstärkaren ändå - så det är inget att hänga upp sig på egentligen. Vill du däremot ha en riktigt högklassig aktiv DI-box (som ger dig en högohmig instrumentingång), så finns t ex Line Audio Design's ADIB, som drivs av fantomatningen från preampen.

Postat (redigerat)

Tack för era snabba svar!

Claes:

Precis! Jag har hittat ett beg Mia kort som jag är sugen att slå till på. Men vad jag vet så är det samma kort som det nyare Midi, förutom att det nya kortet har den lilla breakout-kabeln med Midi-ingång? Right?

Och du har helt rätt ang instrumentingången. Hade ju vart skönt med en sådan. Men går det inte att tex använda ett mindre mixerbord och ta gitarren den vägen? Om man nu mot förmodan inte vill micka upp förstärkaren vill säga 🙂

Ha dé!

Edit: Kollade precis in ADIB boxen, och den verkar ju inte alls dum. Tror att jag får ta och beställa lite prylar av dig snart, Claes 🙂

Redigerat av Randerson
Postat
2MP ....... Line Audio Design's ADIB

Sorry att jag snor tråden lite här. Men jag tycker det är lite konstigt att återförsäljare som du Claes och andra har 2MP och ADIB till salu men på Line Audios hemsida www.lineaudio.se så finns de inte med. Vet du varför? 🙂

Sorry för att jag kapade tråden lite men har undrat så länge.

Postat
2MP .......  Line Audio Design's ADIB

Sorry att jag snor tråden lite här. Men jag tycker det är lite konstigt att återförsäljare som du Claes och andra har 2MP och ADIB till salu men på Line Audios hemsida www.lineaudio.se så finns de inte med. Vet du varför? 😱

ADIB är en produkt som har legat lite i bakgrunden och bara tillverkats lite då och då när det har funnits tid över - så Line Audio själv har lagt upp den för att det troligen skulle bli för mycket uppmärksammat över hela världen om det låg på hemsidan, med för mycket order som följd... Enligt besked jag har fått, så kommer det dock att ändra sig efter hand som tillverkningskapaciteten ökar och ADIB kommer snart att bli en mer aktiv produkt. 😉

Den gode Roger har nog haft fullt upp med omkonstruktion av alla produkter för att uppfylla RoHS-kraven - och sedan tillverkning, så han har nog inte haft tid att tänka på att uppdatera hemsidan... 😎

2MP är efterföljaren till DMP - och 8MP är efterföljaren till OMP.

De nya versionerna har fått ytterligare lite lägre brus än de gamla och tål ytterligare lite högre nivå in - och är förberedda för kommande digitalinterface! :rolleyes: När digitalinterfacen kommer och till vilka priser, är däremot inte klart ännu...

Postat

Sorry att jag snor tråden lite här. Men jag tycker det är lite konstigt att återförsäljare som du Claes och andra har 2MP och ADIB till salu men på Line Audios hemsida www.lineaudio.se så finns de inte med. Vet du varför? 🙂

ADIB är en produkt som har legat lite i bakgrunden och bara tillverkats lite då och då när det har funnits tid över - så Line Audio själv har lagt upp den för att det troligen skulle bli för mycket uppmärksammat över hela världen om det låg på hemsidan, med för mycket order som följd... Enligt besked jag har fått, så kommer det dock att ändra sig efter hand som tillverkningskapaciteten ökar och ADIB kommer snart att bli en mer aktiv produkt. 🙂

Den gode Roger har nog haft fullt upp med omkonstruktion av alla produkter för att uppfylla RoHS-kraven - och sedan tillverkning, så han har nog inte haft tid att tänka på att uppdatera hemsidan... 😳

De nya versionerna har fått ytterligare lite lägre brus än de gamla och tål ytterligare lite högre nivå in - och är förberedda för kommande digitalinterface! 😎 När digitalinterfacen kommer och till vilka priser, är däremot inte klart ännu...

Åh tack då vet jag, har gått och haft den frågan i huvudet ett tag nu 🙂

Skulle ADIB:en kunna lämpa sig för ackegura tro? Letar efter en bra linebox/preamp att koppla in acken i när jag är ute och gigar. Kanske helst en preamp iof eftersom man då kan slippa mixerbordets preamps som inte allt för sällan är av sämre kvalisort.

Postat

ADIB är en produkt som har legat lite i bakgrunden och bara tillverkats lite då och då när det har funnits tid över - så Line Audio själv har lagt upp den för att det troligen skulle bli för mycket uppmärksammat över hela världen om det låg på hemsidan, med för mycket order som följd... Enligt besked jag har fått, så kommer det dock att ändra sig efter hand som tillverkningskapaciteten ökar och ADIB kommer snart att bli en mer aktiv produkt. 🙂

Den gode Roger har nog haft fullt upp med omkonstruktion av alla produkter för att uppfylla RoHS-kraven - och sedan tillverkning, så han har nog inte haft tid att tänka på att uppdatera hemsidan... 😳

De nya versionerna har fått ytterligare lite lägre brus än de gamla och tål ytterligare lite högre nivå in - och är förberedda för kommande digitalinterface! 😎 När digitalinterfacen kommer och till vilka priser, är däremot inte klart ännu...

Åh tack då vet jag, har gått och haft den frågan i huvudet ett tag nu 🙂

Skulle ADIB:en kunna lämpa sig för ackegura tro? Letar efter en bra linebox/preamp att koppla in acken i när jag är ute och gigar. Kanske helst en preamp iof eftersom man då kan slippa mixerbordets preamps som inte allt för sällan är av sämre kvalisort.

ADIB är en aktiv DI-box och inte en preamp, så den måste kopplas in till lämplig micpreamp där den spänningsmatas av fantommatningen...

• 4 veckor senare...
Postat

Kom och tänka på en sak..

Hur ska jag bete mig om jag vill ha en MIDI in- och utgång nångång i framtiden? Kom på att dom faktiskt kan vara rätt bra att ha 😆 Och det finns inga sådana på det MIA-kortet jag har nu. Fungerar det att tex köpa ett externt MIDI-interface med USB eller liknande?

Postat
Kom och tänka på en sak..

Hur ska jag bete mig om jag vill ha en MIDI in- och utgång nångång i framtiden? Kom på att dom faktiskt kan vara rätt bra att ha 😳 Och det finns inga sådana på det MIA-kortet jag har nu. Fungerar det att tex köpa ett externt MIDI-interface med USB eller liknande?

Det finns många USB-midiinterface, så det ska inte vara några problem. 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.