Jump to content
Annons

Så mycket mer tryck live än på platta!

adama

Recommended Posts

Tjena! Ni har säkert själva reagerat över hur jäkla mycket tryck det kan vara live, men att samma låt sen på platta låter lite platt och tråkig. På vissa inspelningar är det hur mycket drag som helst (kent med plattan verkligen t.ex.), medan andra inspelningar är jäävligt tråkiga i skillnad mot live (t.ex. mina 🙁 )

Kanske är en dum fråga, vad vet jag? därför frågar jag 😉 .

Hur får man tryck och ös på inspelning?? Jag tycker sånt alltid försvinner på mina inspelningar. Finns det nåt särskilt man bör tänka på? eller krävs det en proffsmixningstekniker för detta?

nästan alla musik är ju bättre live, jag vet. Men det blir noll ös på mina inspelningar 🙁

hoppas nån har nåt tips, tack på förhand / adama

Dela på andra sajter

Annons

Det är väl nästan alltid ett dilemma, att fånga ett bra livebands energi på inspelning. Alltså jag vet inte... men de som låter riktigt bra på skiva (och med riktigt bra menar jag då inte nödvändigtvis att ljudet skall stämma överens med de kommersiella ideal som gäller just nu) många låter ännu bättre på live. Och till o med en liveskiva är ju ofta mindre intressant än själva framträdandet om man är där, just då. Ja, det där här kan man nog diskuetera i alla evighet misstänker jag.

Dela på andra sajter

Först och främst är det ju betydligt mycket svårare att fånga draget om man spelar in instrument för instrument. Det är ofta spänningen mellan olika duktiga musiker som gör att det svänger.

En annan förutsättning är ju också att bandet är välrepeterat och att alla vet vad och hur dom ska spela så att musikerna kan koncentrera sig på att sätta musiken i mitten och göra en bra helhet utan att de skall behöva koncentrera sig på spelteknik osv. Det är lätt att man när man står i studion fegar i sitt spel bara för att man är rädd att sumpa hela tagningen.

/H.

Dela på andra sajter

Gör ni det inte lite lätt för er? Det finns ju en mänd demoband som är lika spelglada som Kent men ändå låter skit inspelat, och det sitter ju knappast i hur kul de hade när de gjorde demon? Säga vad man vill om tekniker, men klart som tusan att mycket hänger på en duktig tekniker och en duktig mixare! Det är hela kedjan som spelar roll!

En gitarrist utan feel som spelar genom en trubbig stärkare som tas upp av långsamma mickar vars signal förstärks genom muddiga mickförstärkare som går vidare till en dålig AD som ger en signal som mixas med kompressor med supersnabb attack och genom en EQ som låter tam och instängd, och så vidare genom hela arrangemanget som slutligen mastras av någon som använder Cubase-kompressorn på hela mixen, det ger INTE en skiva med tryck i, hur kul gitarristen än hade!

Skämt åsido, man fattar ju vad jag menar 🙂

Dela på andra sajter

allt sitter i känslan/spelglädjen...ingen tekniker eller producent kan trolla så pass att detta ersätts om det inte finns från början, jag har alltid gillat live-plattor mera, till 90% för det är så få som får till det i studio med vissa undantag...

Fast om man redan har känslan i spelet, så krävs det ju ändå en duktig tekniker eller producent för att det ska bli riktigt bra. 🙂

Dela på andra sajter

Det är lätt att man när man står i studion fegar i sitt spel bara för att man är rädd att sumpa hela tagningen.

/H.

Om bandet vet om att, tex en markering som inte sitter går att reparera så spelar dom kanske bättre. Det är ju en barnlek att i dag flytta en baston som var lite otight osv. Man skulle ju kunna ta om i evighet och nån gång så kommer det ju att sitta men den tiden har väl ingen lust att lägga.

Om det är ett klassiskt rockband så kan man ibland skippa lurarna. Se bara till att alla är nöjda och hör allt när dom spelar. Lite läck mellan mickarna är ingen större fara. Det ger lite mer livekänsla.

Vill sångaren ha gitarren på sig när han lägger sången? varför inte? Det kanske ger rätt känsla?

Vill sångaren hålla i en mic när han lägger sången? Helt ok det också men spela in både den han har i handen och den andra på stativet. Välj sedan den som funkar bäst.

Autotune kan fixa den sura tonen som annars hade rätt känsla. Man behöver ju inte använda autotune på allt! Stå upp när man lägger extra gitarrer borde ge rätt känsla osv osv.

Försök att få rätt känsla så att alla trivs. Ofta är det viktigare än att det är "rätt ljud". Rätt känsla brukar bli rätt ljud i slutändan.

Dela på andra sajter

allt sitter i känslan/spelglädjen...ingen tekniker eller producent kan trolla så pass att detta ersätts om det inte finns från början, jag har alltid gillat live-plattor mera, till 90% för det är så få som får till det i studio med vissa undantag...

Fast om man redan har känslan i spelet, så krävs det ju ändå en duktig tekniker eller producent för att det ska bli riktigt bra. 🙂

Precis! Det var väl det jag ville säga med min långa dryga kommentar 🙂

Dela på andra sajter

Tja.. det mesta är ju redan sagt. Meenn. Tänkte ta det här med dB oxå.. Det är ju bra mycket häftigare ljudanläggning live än vad Svensson (och för den delen även Reinlfeldt) har hemma i vardagsrummet också.. 🙂

Dela på andra sajter

Tja.. det mesta är ju redan sagt. Meenn. Tänkte ta det här med dB oxå.. Det är ju bra mycket häftigare ljudanläggning live än vad Svensson (och för den delen även Reinlfeldt) har hemma i vardagsrummet också.. 🙂

Det är ju det med att få en bokhyllehögtalare på 5" och låta som ett pa 10 000watt! 🙂

Dela på andra sajter

Skit in skit ut brukar det ju heta

Det är sant även när det gäller livekänslan

det hänger på hur duktig man är som musiker i första hand

att kunna släppa tanken på att man spelar in å bara spela istället.

alla tips ovan hjälper hyfsat när det inte vill sig riktigt, men det är inte det som får den där riktiga livekänslan.

Dela på andra sajter

Moraliskt dilemma. Ingen skryter väl om att dom använt autotune.

Apro på det, ja. Läste ett lånat nummer av MM, skummade det bara pga tidsbrist... men, det var en artikel om en sångerska vars namn jag glömt nu. Hmm, rödhårig, tror hon spelade någon form av modern country. Om jag minns det rätt hade hon varit en stor etablerad (så till vida att många 'stora' artister spelar in där) amerikansk studio. Enligt intervjun så hade de på studion sagt att de senaste åren så hade de bara haft två (2!) artister som inte använde autotune. Den ena var hon själv och den andra var (om jag minns rätt) NellyFurtado...

Dela på andra sajter

Problemet är inspelad musik nuförtiden är söndermastrad och inte går att spela högt. Om man slapp den j-a skiten skulle man kunna dra upp volymen och få samma dynamik som ett liveband. (Sen måste det ju vara bra spelat också.)

Dela på andra sajter

det hänger på hur duktig man är som musiker i första hand

det handlar mer om ifall man är bra på det man gör, än om man är duktig musiker tror jag!!

kan man spela en sjuhelvetes massa skalor snabbt som fan upp o ner kanske inte känslan att spela punkrock finns där..

jag tror allt handlar om att man känner sig mer pressad i studiomiljö än livesituationer..

för mig är det tvärtom.. i studiomiljö känner jag mig väldigt lugn men live är jag som ett asplöv.. liten o darrig!! 🙂

Dela på andra sajter

man e alltid lite stissig i studion...sant..men live är det ju en kick för helvete, kom igen nu IDF, vi ska lira på Globen om 2 månader... 😄

haha shit..de e dags o repa lite snart då!! 😛

ne asså jag gillar inte konceptet med o lira live..

jag vill jobba i min lugna vrå själv!!har tom. svårt att skriva(min musik då!!) med andra mänskor!! 😆

Dela på andra sajter

I will open your brain after a cup of tea and som minor laborations...ha ha ha 😛

haha sitter du o namedroppar filmrepliker nu eller?? 😄😆😄

jag borde sova..

mitt golv är hårt som fan o jag har suttit här hela dagen!!

Dela på andra sajter

näe det här är vår nästa film, du kanske tänkte på Hannibal etc där han skalar av svålen på killen och snackar viktigt medans han får käka sin egen hjhärna, den är fin...huuuu 😛

hahaha.. jag är för trött för o tänka..

ska upp 9 imrgn o skriva färdigt detta skiten jag skrivit hela dagen!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.