Zyan Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 (redigerat) Försöker ratta in en bas som ska vara djup, mjuk och inte ha en knopp som säger bump vid tonens början. Hitta en av de förprogramerade som är nästan som jag vill ha den, förutom just vid själv anslaget. Jag är kass på att ratta synthar, men hur ändrar man just detta första ljudet? Försökt att lägga på en kompressor men blir inte bra, har även provat att ändra amp och mod envy. EDIT: Bastonen ska inte vara avtagande, utan hålla kvar så länge tonen är intryckt. Redigerat 21 december 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 (redigerat) Har inte synthen men en kvalificerad gissning är att du ska dra ner den vänstra "Depth"-ratten i filtersektionen. EDIT: Dvs till kl 12, inte halv åtta. Redigerat 21 december 2006 av tbruce Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 "Mod envy"? Nu är jag inte värst haj på Cubase men är det Envelope-pluggen i cubase du menar? Annars skulle det vara mitt tips, använd Envelope-pluggen! (kommer inte ihåg vad den heter, en av de nya i 4an iallafall). I den ställer du hur mycket av attacken du vill jobba med, längden rent tidsmässigt och volymen på den. dra ner ett par snäpp och se om det hjälper. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 21 december 2006 Trådstartare Dela Postat 21 december 2006 Har inte synthen men en kvalificerad gissning är att du ska dra ner den vänstra "Depth"-ratten i filtersektionen. EDIT: Dvs till kl 12, inte halv åtta. Ska testa det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 21 december 2006 Trådstartare Dela Postat 21 december 2006 Nej det funka inte. Det minskade men då försvann även allt ljud i princip. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 21 december 2006 Trådstartare Dela Postat 21 december 2006 "Mod envy"? Nu är jag inte värst haj på Cubase men är det Envelope-pluggen i cubase du menar? Annars skulle det vara mitt tips, använd Envelope-pluggen! (kommer inte ihåg vad den heter, en av de nya i 4an iallafall). I den ställer du hur mycket av attacken du vill jobba med, längden rent tidsmässigt och volymen på den. dra ner ett par snäpp och se om det hjälper. Nej, titta på bilden så ser du vad jag menar för rattar. Har inte fyran, är sugen på den men tror det är mitt behov att ha det senaste som lockar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 21 december 2006 Trådstartare Dela Postat 21 december 2006 Hitta en myskolösning. Basen är monoton, låter jag tonerna ligga lite längre än nästa ton så försvinner klicket. Dom överlappar varandra med nån millisekund. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 Basen är monoton Vad tråkigt. Det hade ju varit bättre om den var monofonisk. 😛 Närå, alla lösningar som fungerar är bra lösningar. Cubase 4 rekommenderas förresten! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 21 december 2006 Trådstartare Dela Postat 21 december 2006 Basen är monoton Vad tråkigt. Det hade ju varit bättre om den var monofonisk. 😛 Närå, alla lösningar som fungerar är bra lösningar. Cubase 4 rekommenderas förresten! Locka mig inte....grr... Har redan köpt monitorer, Gibson, Pod xt och ez detta året. Får nog chille lite. Nästa inköp hade tänkt vara en basgitarr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 Nej det funka inte. Det minskade men då försvann även allt ljud i princip. Ah. Testa att kompensera det med cutoff-ratten. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 Nästa inköp hade tänkt vara en basgitarr. En kompis köpte Squiers senaste träfärgade Jazzbas, den med block inlays, för typ 3500:-. Han blev nöjd med den så man blir ju lite sugen. Fast du kanske var ute efter något dyrare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 (redigerat) en knopp som säger bump vid tonens början Redigerat 21 december 2006 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 21 december 2006 Trådstartare Dela Postat 21 december 2006 en knopp som säger bump vid tonens början Ändrar jag depth så försvinner allt, reagerar som en mastervolym typ. Jo, jag misstänkte att det var bumpen, men kan inte ta bort den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 Ändrar jag depth så försvinner allt, reagerar som en mastervolym typ. När du plockar bort filter-envelopens funktion finns det inget som styr lågpassfiltrets frekvens. Så att du inte hör något beror nog på att cutoff ligger för lågt. Höj cutoff på filtret nu, tills den mjuka basen släpps igenom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 pröva att göra en puckel iu attacken i envelop-filtret.. där det står A-D-S-R Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 22 december 2006 Dela Postat 22 december 2006 Ändrar jag depth så försvinner allt, reagerar som en mastervolym typ. När du plockar bort filter-envelopens funktion finns det inget som styr lågpassfiltrets frekvens. Så att du inte hör något beror nog på att cutoff ligger för lågt. Höj cutoff på filtret nu, tills den mjuka basen släpps igenom. Som sagt... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.