Nybbe 84 Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 (redigerat) Hejsan svejsan 😄 Jo de e såhär att jag har tänkt mig att försöka fixa till melodi och ackord till min text (någon har tagit hennes liv), men jag vet inte riktigt i vilken takt den sa gå i. Har funderat på 4/4-takt men vet inte om det skulle funka så bra. Sen funderade jag på 2/4-takt men är lika osäker där om det funkar ihop med texten. Jag e inget vidare på musikteori som ni kanske förstår. De jag vet e att med 4/4-takt innebär att det är 4 takter och att man spelar ackordet 4 gånger i varje takt, men hur blir det då i 2/4-takt ? 😆 Dessutom vet jag inte heller om den ska gå i Am eller i något annat. Tycker att det passar bäst med moll i och med att det e en sorglig/tragisk visa. Någon som har förslag på något annat ? Redigerat 21 december 2006 av Nybbe 84
bergis Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 (redigerat) Att ettan i varje takt kommer oftare. 4/4: 1234 1234 1234, osv.. 2/4: 12 12 12 12 12 osv.. 2/4 är ju lika med 1/2 takt.. Borde det bli om jag inte tänkt helt fel. Blir rätt i huvudet i alla fall 😆 Redigerat 21 december 2006 av bergis
PBM Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Laborera med sammansatta taktarter, femtakt är ovanligt i västvärlden men det svänger.
Smart Cat Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 (redigerat) Prova att läsa texten rytmiskt. Ibland när jag inte har haft något instrument med mig så har jag roat mig med att skriva texter och en del av dem har det faktiskt blivit musik av... Det jag har har märkt är att det kanske inte alltid går att behålla texten i sitt ursprung utan att man kanske får lägga till ett eller ta bort ord för att det ska bli bra flyt i det hela. 2-takt eller 4-takt? Tja.... nästan 1000% av västerlänsk musik går ju i 4/4-takt så är det så mycket att fundera på... eller kanske just därför. Någon skrev att man har ackordet 4 gånger i takten men det stämmer ju inte eftersom man kan ju byta ackord två gånger/takt o då blir det ju något annat. Val av tonart löser du på följande sätt: Spela ett ackord på ett instrument och försök hitta en melodi som passar till det. Vill du att den ska gå i Am så spelar du ett Am ackord och försöker hitta på något till det. ELLER: Sjung texten utan instrument och när du har hittat en melodi som du tycker om så kan du plocka fram ditt instrument och ta ut melodin. När du har melodin så brukar ackorden lösa sig automatiskt. Lycka till. Redigerat 21 december 2006 av KluZ
Umemagnus Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 ".....Någon skrev att man har ackordet 4 gånger i takten men det stämmer ju inte eftersom man kan ju byta ackord två gånger/takt o då blir det ju något annat...." Hmmm, där blev jag lost... man kan väl byta ackorden 4 ggr eller en 1 gång eller tre gånger i en 4/4... å det är fortfarande en 4/4 oberoende av antalet ackordsbyten?? Eller har jag helt missuppfattat?
dancedancedance Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 skillnaden som jag ser det mellan tvåtakt och fyrtakt är känslan. tvåtaktakten är lite mer umpaumpakänsla om du förstår vad jag menar. Grejen är att taktarten är mer en noteringssynpunkt när det gäller 2/4 kontra 4/4. Jag menar sätter du ihop två st 2/4takter så blir det ju 4/4 om du förstår vad jag menar. 😳 Testa runt lite. skit i det "akademiska" utrycken. angående tonart så tycker jag du kan börja med amoll. enkel tonart att spela i. känner du att det är för lågt så höj eller tvärt om.
tbruce Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Hejsan svejsan 😎 Jo de e såhär att jag har tänkt mig att försöka fixa till melodi och ackord till min text (någon har tagit hennes liv), men jag vet inte riktigt i vilken takt den sa gå i. Har funderat på 4/4-takt men vet inte om det skulle funka så bra. Sen funderade jag på 2/4-takt men är lika osäker där om det funkar ihop med texten. Jag e inget vidare på musikteori som ni kanske förstår. De jag vet e att med 4/4-takt innebär att det är 4 takter och att man spelar ackordet 4 gånger i varje takt, men hur blir det då i 2/4-takt ? 😳 Dessutom vet jag inte heller om den ska gå i Am eller i något annat. Tycker att det passar bäst med moll i och med att det e en sorglig/tragisk visa. Någon som har förslag på något annat ? Det känns som att du börjar i helt fel ända... 😄 Det du gör är som att försöka skriva en bok och börja med att bestämma kapitelindelningen eller hur många sidor den ska vara på. Börja istället med att känna efter vilken stämning/stil som passar texten (det gissar jag att du redan har gjort), sen tror jag det är melodin som du ska koncentrera dej på... lås dej inte i att "men jag har ju bestämt att den ska gå i 3/4, E moll". Det kommer bara bli knäppt. 🙂
Nybbe 84 Postat 21 december 2006 Trådstartare Postat 21 december 2006 Jag har sjungit texten och tycker jag har fått en relativt bra melodi, men de e just de att få ner det i noter. De skulle inte sitta fel om de fanns ett program där man kan sjunga in sin text och som sedan omvandlar melodin till noter 😳
Wernborg Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Jag har sjungit texten och tycker jag har fått en relativt bra melodi, men de e just de att få ner det i noter. De skulle inte sitta fel om de fanns ett program där man kan sjunga in sin text och som sedan omvandlar melodin till noter 😳 Spela in melodin och posta den här under samarbeten så får du säkert hjälp om någon gillar det.
Nybbe 84 Postat 21 december 2006 Trådstartare Postat 21 december 2006 Jag har sjungit texten och tycker jag har fått en relativt bra melodi, men de e just de att få ner det i noter. De skulle inte sitta fel om de fanns ett program där man kan sjunga in sin text och som sedan omvandlar melodin till noter 🙂 Spela in melodin och posta den här under samarbeten så får du säkert hjälp om någon gillar det. Menar du att jag ska spela in när jag sjunger texten och sedan lägga upp det på forumet. Hmm, de skulle kunna va en möjlighet, men jag sjunger inget vidare.
Wernborg Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Menar du att jag ska spela in när jag sjunger texten och sedan lägga upp det på forumet. Javisst, varför inte. 🙂
Nybbe 84 Postat 21 december 2006 Trådstartare Postat 21 december 2006 Det känns som att du börjar i helt fel ända... 🙂 Det du gör är som att försöka skriva en bok och börja med att bestämma kapitelindelningen eller hur många sidor den ska vara på. Börja istället med att känna efter vilken stämning/stil som passar texten (det gissar jag att du redan har gjort), sen tror jag det är melodin som du ska koncentrera dej på... lås dej inte i att "men jag har ju bestämt att den ska gå i 3/4, E moll". Det kommer bara bli knäppt. 🙂 Hade tänkt mig att den skulle va i vis/pop stil med en sorilig stämning. Jo de e melodin som jag har problem med att få till.
Smart Cat Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Du har alltså en melodi. Vad är felet med den?
Nybbe 84 Postat 21 december 2006 Trådstartare Postat 21 december 2006 Du har alltså en melodi. Vad är felet med den? Alltså när jag sjunger texten så blir det ju en melodi, eller hur ? Men grejen e att jag inte får ner den i noter.
Smart Cat Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Varför vill du ha ner den i noter? Jobbiga frågor kanske men det hjälper mig att hjälpa mig eftersom jag då vet vad du vill göra så... varför noter?
Nybbe 84 Postat 21 december 2006 Trådstartare Postat 21 december 2006 Varför vill du ha ner den i noter? Jobbiga frågor kanske men det hjälper mig att hjälpa mig eftersom jag då vet vad du vill göra så... varför noter? Varför jag vill ha ner melodin i noter ? Jo för att jag hade tänkt skriva ut låten (när den blir färdig) på ett notblad med text, noter och ackord. Har tänkt använda mig utav Guitar pro för att skriva ner texten, melodin och ackorden.
Smart Cat Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Ok! Annars kan du skicka över den till mig så skriver jag ut det samt kan komma med ackordförslag.
Nybbe 84 Postat 21 december 2006 Trådstartare Postat 21 december 2006 Ok! Annars kan du skicka över den till mig så skriver jag ut det samt kan komma med ackordförslag. De skulle ju kunna va ett sätt, fast jag har ännu inte spelat in sången, och dessutom sjunger jag inget vidare heller 😉
dancedancedance Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 spela in den på midikeyboard så kan du skriva ut den som noter
Nybbe 84 Postat 22 december 2006 Trådstartare Postat 22 december 2006 spela in den på midikeyboard så kan du skriva ut den som noter Menar du sången ? Eller melodin ? För som jag har skrivit innan så får jag bara fram melodin genom att sjunga texten. Men jag skulle vilja ha ner noterna på den melodin, men får liksom inte till det.
Wernborg Postat 22 december 2006 Postat 22 december 2006 Ok! Annars kan du skicka över den till mig så skriver jag ut det samt kan komma med ackordförslag. Nybbe, hugg på den annars kommer du aldrig få ner låten på noter för något sång till noterprogram som funkar lär du aldrig hitta. 😳
bdatony Postat 22 december 2006 Postat 22 december 2006 Om den ska vara sorglig MÅSTE den gå i Dm. Det är den mest sorgsna tonarten. Ett faktum och konstaterande som jag sett på film.
dancedancedance Postat 22 december 2006 Postat 22 december 2006 Om den ska vara sorglig MÅSTE den gå i Dm. Det är den mest sorgsna tonarten. Ett faktum och konstaterande som jag sett på film. nä, helt klart överskattad tonart. hm däremot, där snackar vi!
bdatony Postat 22 december 2006 Postat 22 december 2006 Här är beviset http://www.imdb.com/title/tt0088258/quotes Nigel Tufnel: It's part of a trilogy, a musical trilogy I'm working on in D minor which is the saddest of all keys, I find. People weep instantly when they hear it, and I don't know why. Nu vet du. Hm är bara lite ledset gissar jag :-) och God Jul förresten
Nybbe 84 Postat 22 december 2006 Trådstartare Postat 22 december 2006 Ok! Annars kan du skicka över den till mig så skriver jag ut det samt kan komma med ackordförslag. Nybbe, hugg på den annars kommer du aldrig få ner låten på noter för något sång till noterprogram som funkar lär du aldrig hitta. 😉 Kanhända att du har rätt 😄 Men ett sånt program skulle va väldigt praktiskt 😆 Får ta och spela in sången så jag kan skicka iväg den 😎
Smart Cat Postat 23 december 2006 Postat 23 december 2006 Kör in sången på ett band o posta den så ska vi nog få ner något på papper... Och ackordförslag som sagt. Sen kan vi spela in den i både Am, Dm & Hm så får vi se vilket ni bölar mest till...
bdatony Postat 23 december 2006 Postat 23 december 2006 Kör in sången på ett band o posta den så ska vi nog få ner något på papper...Och ackordförslag som sagt. Sen kan vi spela in den i både Am, Dm & Hm så får vi se vilket ni bölar mest till... Lova att säga vad det blev 🙁 Så vi vet
PBM Postat 23 december 2006 Postat 23 december 2006 (redigerat) Om den ska vara sorglig MÅSTE den gå i Dm. Det är den mest sorgsna tonarten. Ett faktum och konstaterande som jag sett på film. nä, helt klart överskattad tonart. hm däremot, där snackar vi! 🙁 F-dur med massa a-moll (måste låta förjävligt) Redigerat 23 december 2006 av PBM
bdatony Postat 23 december 2006 Postat 23 december 2006 (redigerat) Eller så blir det ledsamt i örat Redigerat 23 december 2006 av bdatony
PBM Postat 23 december 2006 Postat 23 december 2006 Ja, testa själv. kanske går att försköna med ljudmattor
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.