Jump to content
Annons

Freedom


Exil

Recommended Posts

LÅTNAMN: Freedom

ARTIST/GRUPP: Underdog

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3:44

KOMPOSITÖR: Jag, och sångerskorna

PRODUCENT: Jag

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 8.6 MB

STATUS: Lite nya sångtagningar, sen är den färdig

LÅTLÄNK: http://www.speedyshare.com/297699450.html

Ja då var det år och dar sedan jag la upp något här på demoavdelningen. Jag har nu denna höst bytt från inritkning piano till musikproduktion på mitt musiker/artist-gymnasium jag går. Vi har haft fullt upp hela tiden med konserter, rattning av ljud m.m så jag har inte haft så mycket tid över till att spela in. Men bandet jag lirar i har just nu i projektarbete att göra promotion för vårt band. Bygga hemsida, spela in demos, fixa säljarbrev etc. Så jag har blivit ansvarig för hemsidan och demosarna, därför passade vi på att spela in två låtar innan jul, och här är en a dem.

Ena sångerskan var superförkyld under inspelningen så hon la bara en slasksång så vi skulle ha något att spela till. Därför är inte sången på topp, och det saknas sång på sista refrängen, men eftersom det är jullov nu så tar det några veckor innan den kan läggas om. Jag skulle dock gärna vilja få lite ris och ros angående mixen, så jag kan förbättra den tills sången läggs om. Det här är ju min första riktiga inspelning med mixerbord och många fina mickar, så jag har ju varit som ett ltiet barn under hela inspelningen. Ingen proffsmix, men vafan man gör så gott man kan 😄

Jag spelar piano i låten btw.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snyggt, bra ljudbild, man hör allt som man vill höra.

Imponerande att kunna sjunga sådär med en "superförkylning". Själv hade man ofrivilligt låtit som barry white utan näsborrar 😆

Har inget konstruktivt att säga, tyckte det lät bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt, bra ljudbild, man hör allt som man vill höra.

Imponerande att kunna sjunga sådär med en "superförkylning". Själv hade man ofrivilligt låtit som barry white utan näsborrar 😆

Har inget konstruktivt att säga, tyckte det lät bra.

Tack, tack jättetack =)

Jo det var riktigt impande att hon ändå sjöng så pass bra. Men det kommer såklart bli mycket bättre sen. Men jag fick akta mig med att köra på kompressorn för hårt, för då hör man verkligen hur förkyld hon är heh. All sång är även inspelad i kontroll rummet, men det blev överaskande bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hon sjunger kanon. Riktigt underbart. Jättefin låt också.

Produktionen är helt ok. Men jag saknar ett nedre mellanregister typ... nånstans där låter det tunnt iaf 😱 Virveln och kaggen är för långt bort också tycker jag.

Är det en banjo på refrängen? Känns lite väl "countryhumorlåt" över den iaf, om du fattar vad jag menar 😱

Men detta är ju bra, jag skulle gärna hört lite mer Max Martin mix över låten. Inte lika "hejhoppglatt" och med mer elgitarrer!

Kanon annars! Riktigt trevlig lyssning 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hon sjunger kanon. Riktigt underbart. Jättefin låt också.

Produktionen är helt ok. Men jag saknar ett nedre mellanregister typ... nånstans där låter det tunnt iaf 😎 Virveln och kaggen är för långt bort också tycker jag.

Är det en banjo på refrängen? Känns lite väl "countryhumorlåt" över den iaf, om du fattar vad jag menar 😄

Men detta är ju bra, jag skulle gärna hört lite mer Max Martin mix över låten. Inte lika "hejhoppglatt" och med mer elgitarrer!

Kanon annars! Riktigt trevlig lyssning 🙂

Okej nedre mellan register, hmm vet inte riktigt hur jag ska ta fram det men okej.

Nej någon banjo finns det inte, men visst är det en glad låt.

En max martin produktion skulle jag också vilja göra, men jag vet inte riktigt bara hur 😛

Men kul att mixen verkar gå hem helt okej iaf. Verkar inte vara något som är helt åt piparns iaf. Men man kan ju alltid förbättra. Jag är inte så van att mixa akustiska instrument, då jag annars mest sitter och gör poplåtar med midi. Så jag gör mitt bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hon sjunger kanon. Riktigt underbart. Jättefin låt också.

Produktionen är helt ok. Men jag saknar ett nedre mellanregister typ... nånstans där låter det tunnt iaf 😎 Virveln och kaggen är för långt bort också tycker jag.

Är det en banjo på refrängen? Känns lite väl "countryhumorlåt" över den iaf, om du fattar vad jag menar 🙂

Men detta är ju bra, jag skulle gärna hört lite mer Max Martin mix över låten. Inte lika "hejhoppglatt" och med mer elgitarrer!

Kanon annars! Riktigt trevlig lyssning 🙂

Okej nedre mellan register, hmm vet inte riktigt hur jag ska ta fram det men okej.

Nej någon banjo finns det inte, men visst är det en glad låt.

En max martin produktion skulle jag också vilja göra, men jag vet inte riktigt bara hur 😳

Men kul att mixen verkar gå hem helt okej iaf. Verkar inte vara något som är helt åt piparns iaf. Men man kan ju alltid förbättra. Jag är inte så van att mixa akustiska instrument, då jag annars mest sitter och gör poplåtar med midi. Så jag gör mitt bästa.

Jag har väl lite samma problem som du. Jag är väldigt ovann vid akustiska instrument. Det blir mest midi och elgitarr, men jag tycker du gör ett jättebra jobb.

Tycker det känns lite tunnt kring 3-500hz nånstans, kanske bara är jag som är lite konstigt 🙂

Jag gillar låten jättemycket, det är kanoners jobbat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag får kolla upp om jag kan luska fram lite runt 3-500hz.

Jag testade att försöka få fram virveln mera, men det var ltie svårt eftersom den har gått in så mycket i överhänget, och jag tycker det är bra nivå på cymbalerna nu, så det blir lite svårt att sänka det. Men jag ska se om jag kan eq:a och trixa lite.

Jag sitter just nu och mixar på den andra låten. Den är faktiskt lite bättre tycker de flesta när de har hört båda. Mer som en "hitlåt". Så snart jag har mixat lite mera lägger jag upp den också 😄

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen förlåt!

Det var så att jag hadde en annan låt i bakrunden .. hahah.

Tänkte först vafan e detta?!

Men nu lyssnar jag på enbart detta spår..

O snyggt är det.. som fan!

Söt tjej som sjunger.. alltså söt röst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det verkar låta bra. Jag är ju inte alls van att mixa akustiska instrument men jag försöker så got jag kan. Jo tjejen som sjunger är mycket duktig, sångerksan som var sjuk sjuk under inspelningen är också mycket duktig, så det kommer bara bli bättre 🙂

Om gillade detta så ni även lyssna på en annan låt som vi spelade in samma veva.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=35060

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Exil,

Stog ni på mixerbordet när ni spelade in ? 🙂

Låten är helt ok. Refrängen och sången är riktigt kanon. Bra att du

hajat det där med orgel (men för sällan). Gör en the Coors

trick med att lägga in lite stråkar på refrängen lite diskret.

Gärna en tamburin skulle få ref att svänga grymt.

Det enda jag kan klaga på att pianot och trummorna är lite ur

synk med dom övriga instrumenten i början av låten.

Bra gitarrsolo!

Rätta mich-maschet början med rythm missarna.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha med mixerbord då. Ett fin amek Angela bord 🙂

Jag förstår vad du klagar på, anledningen är att introt var helt annourlunda först. Var tänkt att pianot skulle inleda med ett "riff" men det blev inte alls snyggt så jag ahr suttit och klippt och försökt få det så bra som möjligt. Blev helt okej iaf, men ska se vad jag kan köra. Lite stråkar ska jag absolut testa med på refrängen. Och orgeln har jag tidigare haft mera, men de som har lysnat har gillat denna verison bttre. Less is more 🙂 Men vi får se hur det blir tillslut.

Lyssna på vår andra låt, där är det mer orgel i hela refrängen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänkte att det var något med arret i början som ställde till det och

att ibland blir det svettigt att backa bandet till ursprunget om man varit inne och

pillat runt.

Ska kolla in eran andra låt med mer orgel... 🙂 Jag älskar orgel (och steelguitars).

Freedom åker ner i min iPod. Älskar bara gitarrsolot så much.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänkte att det var något med arret i början som ställde till det och

att ibland blir det svettigt att backa bandet till ursprunget om man varit inne och

pillat runt.

Ska kolla in eran andra låt med mer orgel... 🙂 Jag älskar orgel (och steelguitars).

Freedom åker ner i min iPod. Älskar bara gitarrsolot så much.

Kul att du diggade den så mycket! När riktiga sången är lagd och en mastring är gjord kan du få den versioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Poppopoppopopopopoppoppopopoppop

Låter fint och naturligt. Tycker dock det blir lite rörigt under refrängen även om det drar igång bra: Mer luft och balas mellan instrumenten önskvärt och gärna lite körer för att lyfta mer... <--- ref!

Sången känns lite väl torr, men den ska som sagt läggas om.

I övrigt inget direkt att anmärka på, kanske lite trist ljud på gitarrsolot...

Snygg och mogen produktion och mycket bra för att vara en gymnasieprojekt

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Poppopoppopopopopoppoppopopoppop

Låter fint och naturligt. Tycker dock det blir lite rörigt under refrängen även om det drar igång bra: Mer luft och balas mellan instrumenten önskvärt och gärna lite körer för att lyfta mer... <--- ref!

Sången känns lite väl torr, men den ska som sagt läggas om.

I övrigt inget direkt att anmärka på, kanske lite trist ljud på gitarrsolot...

Snygg och mogen produktion och mycket bra för att vara en gymnasieprojekt

Mer körer ska absolut läggas 🙂 och jag kan hålla med om att sången är ltie torr, men det är så svårt att få sån perfekt. Om man lyssnar på låtar så är ofta sången jäkligt torr, aldrig så man hör reverbet. OCh jag ahr itne riktigt hittat den ballansen. Det ligger ändå rätt mkt reverb på nu men ska se om jag kan få det bättre.

Mer luft mellan instrumenten vet jag itne riktigt hur jag ska få till, har försöker städa mixen så gott jag kan.

Men tack för att du tycker det är en mogen produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt bra låt som fastnar, lägger in den här direkt i min iPod. Lägg gärna ut den färdiga versionen sen och ta gärna med lite tamburiner 🙂

Tamburin måste nog testas eftersom flera vill ha det. Kul att flera laddar in det i sina iPods 🙂 Så det itne bara är jag 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Produktionen är lite grötig som fler sagt, gillar inte ljudet på akustiska gitarrerna och trummorna låter väldigt tunt och pappigt.

MEN snyggt arr och snygg sång, det var det jag reagerade på, allting kommer på rätt ställe och man dras med bra, trevligt att du fick jobba med angela som första bord!

Nu kanske det låter som jag inte tyckte om det särskilt mycket, men jag log när jag lyssnade iaf, det är inte ofta 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det två sångerskor, dock var ena tjejen så jäkla förkyld så hon la bara en slask så vi kunde spela till något, tjejen som sjunger på andra versen och refrängen (Kajsa) är dock helt frisk och gör mkt bra jobb.

Jo jag har haft svårt med akustiska gitarren, har inte fått kläm på den rätta uppmickningen än. Utgår från 12 bandet men lyckas aldrig rikitgt 🙁

Trummorna är i sig bara ett vanligt yamaha-set så det är nog i första hand trumsettet som låter lite halvdant.

Grötigt är det säkert, jag försöker städa mixen så gott jag kan, men mina kunskaper brister där hehe. Någon som tycker att några instrument är speciellt grötiga?

Kul att arrangemanget gillas, eftersom det är jag framför allt som har skrivit musiken och arrat upp den. Och jag ser mig mer som en låtskrivare som försöker vara ljudtekniker. 🙂 Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag ger lite liv till denna låt igen, eftersom vi nu letar efter ett nytt bandnamn. Vi har kallat oss Underdog tidigare, och det var inte något namn vi tänkte igenom utan bara kom på. Men eftersom det finns många många band som redan heter det söker vi något nytt unikt namn.

Såklart får ni gärna fortsätta att kommentera mixen, men om du tänker på något namn medans du hör låten som du vill dela med dig blir vi mycket glada!

Om ni vill höra mer så kan ni även lyssna på Where we belong

Ha de gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, har några förslag (eftersom den här musiken är så otroligt glad och positiv så blir även namnen lite mer "glada"): Under The Sun , The Clouds, Bright Sky, Freedom (kan funka 😮), Morning Sound, Summer Street, Everyday People, Beautiful Day, Green Fields, Smile!, Dont Worry,

Redigerat av Angelflame
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, har några förslag (eftersom den här musiken är så otroligt glad och positiv så blir även namnen lite mer "glada"): Under The Sun , The Clouds, Bright Sky, Freedom (kan funka 😱), Morning Sound, Summer Street, Everyday People, Beautiful Day, Green Fields, Smile!, Dont Worry,

Ja något glatt namn håller jag med om. Flera bra alternativ där, ska kolla med bandet. Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...