Jump to content
Annons

Det regnar lite.. köpa utsläppsrätt?


Egghuvud

Recommended Posts

Jag hade ju en ironisk blåstråd för ett tag sedan, men nu verkar det som att det faktiskt börjar bli riktigt jobbigt. Halva vägen rasade bort i Bohuslän. Vad är det som är på gång undrar man. Skall man börja tro på alla larmrapporter om klimatförändringar och stundande katastrofer?

Läste att Årets julklapp var utsläppsrätter från naturskyddsföreningen. Kanske skulle vara något att satsa på som sista minuten klapp.

http://skarv.snf.se/snf/co2/index.asp

😆

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Perfekt till folk med gasproblem. Vore ju guld att ha när man råkar lägga en alltför ljudlig rökare i hissen eller på bussen. Då kan man ta fram sin licens, på samma sätt som poliser visar polisbrickan i amerikanska filmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och nackdelen om många köper utsläppsrätter som inte utnyttjas, är att elpriset går upp - på ALL el och inte bara på skitig el. All el kommer ju som bekant i samma ledningar och finansieras av slutkunderna, så om man köper utsläppsrätter själv, så får man förutom det högre elpriset, betala dubbelt upp för utsläppsrätterna - en gång när man köper utsläppsrätter själv och en gång i elräkningen... Skitkul present... 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man börja tro på alla larmrapporter om klimatförändringar och stundande katastrofer?

Ja.

Man ska definitivt ta det på allvar. Vi har hållit på att påverka omgivningen på allvar i omkring 100 år (ett ekosystem som har fungerat i åtskilliga miljoner år och aldrig har påverkats så mycket av annat än naturfenomen tidigare) - och det troligaste är därför att delar av de förändringar vi ser, beror på klimatförändringar. Att det sedan lätt överdrivs av domedagsprofeter till höger och vänster - och underdrivs av vissa som påstår att det enbart handlar om naturliga förändringar, är också något att tänka på. Sanningen ligger förmodligen någonstans mitt emellan...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att om många köper utsläppsrätter och inte gör det för ekonomisk vinning, och utnyttjar dem inte så förlorar de på det i långa loppet. Tanken är att handeln med dessa ska göra att de företag som renar bäst får mer incitament att rena mer genom att sälja sina rättigheter tills pris att rena en enhet överstiger marknadspriset att släppa ut en enhet.

Men om folk köper dessa, så blir det renare, och då kommer det finnas mer utsläppsrätter nästa år just på grund av miljön blivit bättre för att man köpte. Och då måste man köpa fler. Blir en ond circkel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att om många köper utsläppsrätter och inte gör det för ekonomisk vinning, och utnyttjar dem inte så förlorar de på det i långa loppet. Tanken är att handeln med dessa ska göra att de företag som renar bäst får mer incitament att rena mer genom att sälja sina rättigheter tills pris att  rena en enhet överstiger marknadspriset att släppa ut en enhet.

Men om folk köper dessa, så blir det renare, och då kommer det finnas mer utsläppsrätter nästa år just på grund av miljön blivit bättre för att man köpte. Och då måste man köpa fler. Blir en ond circkel.

är det verkligen så? Trodde kyotoavtalet gick ut på att gradvis minska utsläppen...

edit: alltså, det finns inget sätt att mäta hur mycket utsläpp som släppts ut, luften är inte direkt nationellt begränsad, så resonemanget håller inte. Det är bra att köpa utsläppsrätter hur man än vänder på det.

Ta mig tusan, jag ska nog köpa en nu.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att om många köper utsläppsrätter och inte gör det för ekonomisk vinning, och utnyttjar dem inte så förlorar de på det i långa loppet. Tanken är att handeln med dessa ska göra att de företag som renar bäst får mer incitament att rena mer genom att sälja sina rättigheter tills pris att  rena en enhet överstiger marknadspriset att släppa ut en enhet.

Men om folk köper dessa, så blir det renare, och då kommer det finnas mer utsläppsrätter nästa år just på grund av miljön blivit bättre för att man köpte. Och då måste man köpa fler. Blir en ond circkel.

är det verkligen så? Trodde kyotoavtalet gick ut på att gradvis minska utsläppen...

edit: alltså, det finns inget sätt att mäta hur mycket utsläpp som släppts ut, luften är inte direkt nationellt begränsad, så resonemanget håller inte. Det är bra att köpa utsläppsrätter hur man än vänder på det.

Ta mig tusan, jag ska nog köpa en nu.

Jag pratar om utsläppsrätter i ett land och de sker i begränsade vattendrag. Så om det är fler nationer inblandade och då kommer fångarnas dilemma med i bilden.

Men antalet utsläppsrätter kan väl öka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde en intervju på Radio med naturskyddsförenigen som menar att konsumenterna egen vilja att pressa företag och liknande är den enda möjligheten att få en avsevärd förändring. Det är ungefär som med kravodlade livsmedel. om inte konsumenterna är beredda att betala några kronor mer till att börja med så lönar det inte sig att odla krav och priserna kommer inte att bli likvärdiga. Jag tror att de enda möjligheterna att verkligen skapa en förändring är att skapa ett ekonomiskt incitament för det. Marknaden styr helt enkelt, men glöm inte bort att det är vi som är marknaden (eller vi kan iallfall försöka låtsas som det och inte att det är Wallenberg och grabbarna som styr allt)

Visst elpriset är inte kul alls, men det har det inte varit sedan avreglerignen. Elbörsen är ju bara ett spel för galleriet så som konsument blir du dunderblåst hur det än ser ut. Att ha en elbörs med ett par stora aktörer är bara ett sätt att försöka pressa marknaden d v s tvinga konsumenterna att betala mer. Dessutom så tycker jag att tendensen är att allt fler elbolag satsar på it-teknik, d v s börjar sälja bredband och telefoni och sådant. Jag har bråkat med dem i flera år kring mina hutlösa elkostnader men ingen bryr sig. 😳

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Och tyvärr väljer många det mest ekonomiska för en själv.

Om du står och väljer mellan två ljudkort, det ena är 500kr billigare och har bättre omvandlare. Inte tänker du på att det dyrare kanske är tillverkat en en iso certifierad fabrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja eftersom jag är lite äldre och tjänar ganska bra så skulle jag nog kunna göra det. Jag tror det är medelsklassen som kan göra förändringarna. Det är vi som är konsumenterna, d v s har råd att välja. En ensamstående mamma med tre barn får nog ränka slantarna istället. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja eftersom jag är lite äldre och tjänar ganska bra så skulle jag nog kunna göra det. Jag tror det är medelsklassen som kan göra förändringarna. Det är vi som är konsumenterna, d v s har råd att välja. En ensamstående mamma med tre barn får nog ränka slantarna istället. 😆

Jag skulle välja det som är most bang for the buck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...