Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Fick tillbaka lite skattepengar nu, och tänkte investera dom i något vettigt.

1. Köpa musikprylar =)

2. faktiskt investera en del av dom i något jag kan använda annat än hårdvara.

Jag har kikat på ableton live, eller snarare sneglat sedan v. 1.

Men det har inte varit något jag orkat använda tidigare, pga att de saknat midistöd.

Men nu, i v. 4 finns ju det, har alltid gillat upplägget med programmet. Just därför är det jag sneglat, gillar iden, men saknat funktioner.

Idag finns dom funktionerna. Vill då lära mig programmet, och det, ganska snabbt.

Att sitta själv och lära mig känns som en för utdragen process, vill komma igång relativt fort.

Känner ingen som använder programmet, speciellt inte v4 då det är så pass nytt.

Hittade då ORCA musikutbildningar:

Grejen är att jag har ju kunskapen om tex cubase, reason osv.

Kommer den här kursen vara "för lätt" för mig, alltså inte särskillt ingående.

Eller är det en bra kurs? någon som har erfarenhet från dom.

Från sidan:

"Pris: 1595:-

Kurslängd: 10 studietimmar

Denna grundkurs är för dig som inte tidigare arbetat med programmet

eller har haft ett längre uppehåll och tidigare arbetat med äldre versioner av programmet.

Grundkursen går igenom programmets basfunktioner inom inspelning, mixning och cd-produktion. Kursen tar även upp hur man installerar ljudkort, musikprogram och optimerar sin dator för musikbruk."

Redigerat av Patbos
Annons
Postat

Jag har enbart hört mycket bra om ORCA!

Var på en föreläsning med en av lärarna och han var grym, kunde fan allt om Cubase som någonsin går o lära sig!?

ORCACHRIS (oregistrerad)
Postat

Hej Patbos

Kul att du gillar programmet. Vi har kört nya 4:an i ett par månader nu och det är verkligen en kanonuppgradering.

Grundkursen har som du ser allmänna inslag om musikdatorn men handlar såklart till 90% om hur du snabbt kommer igång med AL4.

Vi har tre olika lärare i programmet spridda över landet, bland annat Mikael från Stockholm Electronica och Per Boysen från Studio.

Vilken stad bor du i?

Varmt välkommen att titta in och kolla in stämningen och lokalerna.

I Stockholm sitter vi på Gamla Brogatan 13, mitt i City!

Lycka Till

Christoffer Lundström

Orca Musikutbildning

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om du verkligen är så nere med Cubase och Reason som du skriver borde det inte vara nåt som helst problem att med hjälp av manual + forum som detta sätta sig in i Live 4.

Jag vill påstå att programmet är betydligt enklare att begripa än till exempel Cubase SX.

edit: Då är det 3:an jag talar om. 4:an har jag inte testat.

Redigerat av nattvaktaren
Postat

Problemet är inte att sätta sig in i det så sätt... snarare att komma igång fort med det, utan att få ett stop i produktiviteten. allt för mycket.

"hmm, nu vill jag göra så *leta i 5 min efter funtionen*"

Är lite kluven fortfarande, vill veta mer om vad som tas upp.

ORCACHRIS: Antar att du jobbar där =) Kan man få se kursplanen på live-kursen.

eller om du kan maila mig, jag@patrikb.se så jag får lite mer info.

Ska tanka demon och försöka kika lite mer, men det är ett ganska nytt upplägg på hur man jobbar om man inte är van vid det, just därför överväger jag en "kurs".

Efter att ha testat så vet jag lite mer om jag orkar lägga tid på det, eller ta kurs-genvägen... men som sagt, mer info om kursen?

Annars, om någon i gbg kan det, hojta till!

//Patrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.