Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Kan man koppla in sina vanliga högtalare eller förstärkare som monitorer eller måste man ha monitorer i sin studio?

Grejen är ju att ett par "vanliga" högtalare "färgar" ljudet... så ett par aktiva monitorer är att föredra...

Postat

Monitorer ska jag ha men inte förens jag bestämt mej för vilka 😆... så ja kan väl ha förstärkare så länge 😆 ... hur kopplar man in dom ??

Postat
Monitorer ska jag ha men inte förens jag bestämt mej för vilka 😆... så ja kan väl ha förstärkare så länge 😆 ... hur kopplar man in dom ??

Ett par aktiva monitorer kan du koppla direkt till ljudkortet

Postat
Kan man koppla in sina vanliga högtalare eller förstärkare som monitorer eller måste man ha monitorer i sin studio?

Grejen är ju att ett par "vanliga" högtalare "färgar" ljudet... så ett par aktiva monitorer är att föredra...

Men känner du din gamla stereo och vet hur den färgar ljudet... så kan det gå. Fast det bästa är nog att ha 2-3 alternativ och testa mellan de olika. Jag kör själv mellan hörlur, monitorer och min gamla Onkyostereo för att få en bild av hur det låter på olika anläggningar.

Postat

Men känner du din gamla stereo och vet hur den färgar ljudet... så kan det gå. Fast det bästa är nog att ha 2-3 alternativ och testa mellan de olika. Jag kör själv mellan hörlur, monitorer och min gamla Onkyostereo för att få en bild av hur det låter på olika anläggningar.

exakt! tänk också på att om du skulle vilja testa hur din musik låter på lite högre volym, så ska du inte göra det på dina aktiva monitorer utan spara dem och prova på din stereo

HiFi (oregistrerad)
Postat

Även aktiva monitorer färgar ljudet.

I synnerhet många billigare alternativ.

Vänligen

AE

Postat
Fast det bästa är nog att ha 2-3 alternativ och testa mellan de olika. Jag kör själv mellan hörlur, monitorer och min gamla Onkyostereo för att få en bild av hur det låter på olika anläggningar.

Jag brukar testa på bilstereon också. Bränner på en CD-RW, så går det inte åt så många CD-skivor mellan mixningarna ...

Postat

exakt! tänk också på att om du skulle vilja testa hur din musik låter på lite högre volym, så ska du inte göra det på dina aktiva monitorer utan spara dem och prova på din stereo

Kan du utveckla varför man inte ska spela starkt genom sina monitorer utan istället utsätta sin stereo?

Postat

Jag har alltid trott att de man gör är viktigare än det man hör.

Jag hade fel. Alla kan göra fantastiska grejjer och köpa stora preamps och grymma mickar.

Själv har jag mickar som är allt för dyra och även preamps osv, men det man gör är viktigare.

Allt Gott!

Postat

Kan du utveckla varför man inte ska spela starkt genom sina monitorer utan istället utsätta sin stereo?

Jag kan spela högre med mina närfältare, än att jag kan vara kvar i rummet - så enligt min mening finns det ingen anledning att använda stereoanläggningen till att lyssna extra högt (om man nu skulle behöva det av någon anledning...). Aktiva monitorer (även billiga modeller) har dessutom ett inbyggt skydd, så att man inte kan spela för högt - en av fördelarna med aktiva modeller. 😆

Har man ett par riktigt bra monitorer så behöver man sällan referenslyssna i andra högtalare för att vara säker på att det låter bra överallt - men för att få den fördelen, måste man upp "lite" i pris... 🙂

Postat

Men dom mäste inte vara bra.

dET viktigaste är att du känner dina högtalare, Och det är viktigast med alla högtalare.

Jag är själv på väg att köpa det allra dyraste av Genlec men jag är inte övertygad.

Det jag tror på är att känna sina monitorer och kalibrera efter det.

Det är alltid viktigare att känna sina högtalare och veta hur just dom fungerar.

Postat
Men dom mäste inte vara bra.

dET viktigaste är att du känner dina högtalare, Och det är viktigast med alla högtalare.

Jag är själv på väg att köpa det allra dyraste av Genlec men jag är inte övertygad.

Det jag tror på är att känna sina monitorer och kalibrera efter det.

Det är alltid viktigare att känna sina högtalare och veta hur just dom fungerar.

Det är inte säkert att de dyraste verkligen är bäst - men de billigaste än sällan värda att lägga pengar på, utan då kan man oftast lika gärna hålla fast vid sin stereoanläggning... 🙂

Monitorernas uppgift är att leverera ett naturtroget och högupplöst ljud, som gör att man kan höra alla detaljer utan att något maskeras av vartannat på grund av brister i monitorn.

En annan sak som är viktig, är akustikbehandling - som i vissa fall kan göra större skillnad än att byta monitorer (beroende på vilken nivå man ligger på från början förstås... 😆 ).

Postat

Om du tänkt att bara mixa i hörlurar så är mitt svar att du måste ha monitorer.

Det behöver ju nödvändigtvis inte vara ett par aktiva, även om det är att föredra av många orsaker. Själv använde jag ett par Boston A40 i många år som referens. Jag tog med mig dom till varje studio jag jobbade i. Jag hade koll på deras ljud utan o innan. Jag fällde en tår när baselementets kantupphängning gav upp av ålderns tand.

Postat

Jag tycker bara att medhörningen är viktigaste näst efter ditt sätt att spela.

Har själv snöat in på en massa annat.

Allt gott men medhörningen är allt!

Postat

Whatever floats your boat. Givetvis.

Ett ofärgat och spikrakt ljud är lite överskattat tycker jag. Och det får man ändå inte i den lägre prisklassen och utan att ljudbehandla rummet.

Däremot är monitorer väldigt bra på att återge detaljrikedom i ljuden på ett sätt som gör det lättare att bearbeta dem. Att kunna höra vad man pysslar med är ju ganska trevligt. Att kunna urskilja ljuden i en mix istället för att leta efter dem i en tjock gröt är angenämt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.