Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Sitter och leker med klyschiga sidechainumpapumpahousegrejer. Tycker dock att det är klurigt att få det att kännas som en intensitetsökning istället för sänkning när baskaggen sätter igång. Eftersom allt "försvinner" utom den diskantfattiga kaggen så låter det bara som att blir tyst, typ. Vilket låter rätt fjantigt. Jag gissar att det jag behöver göra för att få snyggare pumpkänsla är att göra att kaggen låter även i de högre registren? (EDIT: den där meningen blev ju hyfsat konstig, men öhm ni fattar nog)

Testade med att slänga på ett kort men kraftigt reverb på kaggen, får för mej att jag har hört det i en del sånhär musik... hjälpte faktiskt en del för att fylla ut. När jag lyssnar i hörlurar eller högtalare som återger bas hyfsat bra så låter det helt okej, men så fort det blir diskantigare högtalare så blir det bara fånigt. Nån som har några andra knep? Dist låter inget bra i låten...

Ska man kombinera flera kaggar eller? En som står för basenergin och en som gör att man hör vad som händer...? 😆

Kanske man helt enkelt ska skita i att göra "riktig" sidechain (som ju är rätt svårkontrollerat) och typ automatisera volymförändringar istället? 😆

En sista fråga, varför ligger jag inte och sover? 😆

Redigerat av tbruce
Annons
Postat

Hejsan hejsan. Angående kickar och sidechain.

Kickar: Jag brukar utgå från ett basigt ljud jag gillar och sedan baka ihop det med ett ljud med mer topp. Jag eqar ihop dem så att deras frekvenser möts, toppen ska inte ha bas, och basen ska inte ha topp helt enkelt. På så vis brukar man kunna få till rätt rejäla kickar med så mycket attack man finner lämpligt, det blir ju lätt att styra då. Sen in med allt i en fet kompressor som limmar ihop kakan.

Sidechain: Detta är en rätt bråkig grej, och jag brukar faktiskt sidechaina med något helt annat än just kicken som hörs. Istället tar jag en relativt kort kick (måste väl egentligen inte ens vara en kick) och ser till att kompressorn sidechainar med det ljudet, denna kick skickas ej heller vidare till någon mixer. Detta får effekten av att du kan låta sidechainpumpet ligga kvar och mala även när du plockat bort kicken. Passa dig även för att använda för mycket sidechain, försök hitta en lagom balans där du behåller pumpet utan att tappa fart, det är lätt hänt. Sidechaina inte allt lika mycket heller, utan låt olika instrument sidechainas olika mycket, olika länge för att få bäst sug. Ett antal grejjer i mixen kan du låta bli att sidechaina helt, du märker nog vad och vilket som blir bäst.

Varför du är vaken vet jag inte. Varför jag är vaken vet jag inte heller.

Postat

Tryk inte ihop alla ljuden i samma kompressor. Lek med olika responstid o så, och komprimera inte allt för hårt. Ju fler ljud som komprimeras destå hårdare komprimerat låter det.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ett tips är att köra ett syntljud som sidechainmatning.

Dvs syntljudet lirar baskagge figuren men låter i övrigt inte i arret.

Fördelen med detta är att du kan ställa attack, release och filter på synthljudet och på så sätt få bättre kontroll på pumpeffekten.

Postat

Tack för svaren, superbra! Testade att ha två olika kompressorer som jobbar på olika bussar, så jag kan skicka olika element till olika beroende på vad jag vill ha för slags pump. Det hjälpte! 😛

Ska även experimentera med att ta in en obasig kagge som får flyga med, typ direkt till output. Intressant idé även att sidechaina med t ex en synth, kanske borde testas det med! 😆

• 3 veckor senare...
Cleff (oregistrerad)
Postat

kortare "paus" på synthen som kör körslingan tycker jag...sen hör man knappt bastrumman nåt?

Postat

Kul grej också om man triggar en subton via en sidechainad gate också. Schysst trick om man tycker att kicken är lite fattig 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.