Jump to content
Annons

Vilket är bäst? DAT, CD eller MP3?

Recommended Posts

binary (oregistrerad)
Postat

Jag är lite kluven. Jag vet nämligen inte vilket som är bäst för livespelningar.

Jag ska spela in bakgrunder (minus gitarr och sång) och framföra dessa låtar live.

Frågan är då vilket medium som är bäst vid uppträdandet? DAT, CD eller MP3?

Eller spelar det ingen roll?

Det är klart, en cd kan bli repig och cd-spelaren kan hacka och den knuffas till.

Det problemet finns ju inte om man använder DAT eller MP3.

Men är det några skillnader i ljudkvalitet?

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig...

Annons
Postat

MP3 är inte alls att rekomendera om det är ljudkvalitet du är ute efter. Däremot är det inte mycket skilnad på Dat och CD. Dat har något högre samplingfreqens men det är få som hör skilnad på formaten, men har du en dat så kör på det tycker jag. Då slipper du repiga cdskivor.

binary (oregistrerad)
Postat

Men om man använder en hög bitrate på mp3-filerna (över 192) så gör det väl inte så stor skillnad i ljudkvalitet? 😄

binary (oregistrerad)
Postat

Okej, men i stort sett kan man säga att man kan använda vilket som? Om man bara har tillräckligt hög bitrate på Mp3 så funkar det, lika bra som DAT, CD eller MD?

Postat

Om man inte behöver snåla så kan man ju alltid köra wav?

ratos (oregistrerad)
Postat

Dat är min favorit iaf.

Postat
Mini-disc ljudet är ett komprimerat ljudformat ifall jag inte har fel.

MvH Rickard G

Japp, och det låter sämre mp3/320kbps.

En annan variant är att köra med adat. Då kan du separera bakgrunden i åtta olika kanaler.

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
MP3 är inte alls att rekomendera om det är ljudkvalitet du är ute efter.

Jag sätter min svärmor på att du aldrig skulle höra skillnaden mellan wav och mp3 256 kbps när det gäller backing tracks till gitarrkille. ..sss..

Men ha det så bra.

Postat

Jag skulle helt klart rösta på MD eller MP3 spelare. En CD kan bli repig, en DAT kan få dropouts och att spola band fram och tillbaka är inte speciellt praktiskt. En MP3 spelare i memorystick variant är tokstabil, liten och behändig. Precis som Nattvaktaren säger är det väldigt, väldigt liten chans att någon skulle höra en skillnad när det ligger som backtrack. Få personer kan överhuvudtaget höra skillnad på MP3 och okomprimerade format i höga bitrates. I de fall de hör skillnad kan de sällan säga med säkerhet vilken som är vilken. Åtminstone enligt den erfarenhet jag har efter att ha testat på en klass ljudteknikerstuderande 😄

/Majken

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

OT: Jag har hört djs säga att mp3-or på 192 kbps brister vid extrema tryck, som på klubb. Basen blir konstig.

Nån som vet om det ligger nåt i detta, eller är det bara dumsnobbism?

Postat
OT: Jag har hört djs säga att mp3-or på 192 kbps brister vid extrema tryck, som på klubb. Basen blir konstig.

Tycker basen blir lite skum på mp3or. Hör det inte i en vanlig stereo men i ett par NS-10or är det nåt som känns fel mellan 100-400hz. Blir inte lika direkt på nåt vis..

Binary: Kör från en dator. CD-skivor hackar, DAT-bandare kan också börja strula (banden slits ut). Vill du inte köra mp3 så kör vanliga wavfiler. Tror det är säkrast.

binary (oregistrerad)
Postat

Jag tackar så mycket för alla snabba svar som jag fått. Känner mig genast lite klokare.

Visste inte att en DAT-bandare kunde strula på det viset (iofs visste jag att band kan bli gamla, men att det tar ett bra tag).

Det får nog antagligen bli en MP3-spelare med två 512 mb kort och så kör jag i 320 kbps. Som någon sa, det verkar mest lätthanterligt. A-DAT låter ju bra att man kan dela ut spåren i flera kanaler, men dom ligger inte riktigt i min budget. Dessutom har jag ett så litet mixerbord att det skulle kännas väldigt överflödigt.

Kan hända att basen blir lite skum om man krämar ut ordentligt, men nu snackar jag inte om att jag ska ha ut ljudet på globen...det är relativt små fester som jag ska spela på.

Men tack så mycket, allihop. 😄

Postat

Sen är det ju upp till anläggningarna med. Om anläggningen inte är toppklass tror jag än mindre att folk skulle höra skillnad, än mindre bry sig om det är mp3 eller cd eller dat. Jag skulle sannolikt inte bry mig, kanske om man har dålig bitrate eller keff kvalité på något annat vis. Men den stora massan av folk skulle kanske bry sig ännumindre än oss musiker och eller audiofiler. Eller har jag helt fel?

Postat
Sen är det ju upp till anläggningarna med. Om anläggningen inte är toppklass tror jag än mindre att folk skulle höra skillnad, än mindre bry sig om det är mp3 eller cd eller dat. Jag skulle sannolikt inte bry mig, kanske om man har dålig bitrate eller keff kvalité på något annat vis. Men den stora massan av folk skulle kanske bry sig ännumindre än oss musiker och eller audiofiler. Eller har jag helt fel?

Nä du har helt rätt. En 128khz mp3 skulle förmodligen funka kalas. Är väl ingen som funderar över ljudkvalitén på bakgrunden i ett sånt sammanhang.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Det är sant...

I en "vanlig" klubbanläggning är basen svårstyrd på mp3;or, även wavfiler som har varit & vänt i datorn kan ha en skum bas. Jag tycker också mig höra att diskanten "svishar" lite när man fetar på slutsteget.

Som DJ använder man ju ofta trimrattarna att höja volymen med, särskilt då märks detta.

Postat
I en "vanlig" klubbanläggning är basen svårstyrd på mp3;or, även wavfiler som har varit & vänt i datorn kan ha en skum bas. Jag tycker också mig höra att diskanten "svishar" lite när man fetar på slutsteget.

Som DJ använder man ju ofta trimrattarna att höja volymen med, särskilt då märks detta.

Är det lågbasen eller det strax ovanför (100-300hz nånstans) som låter skumt då tycker du?? Har ju hört det ibland oxo, men använde ett par NS-10or då och dom gör ju knappt ett pip ifrån sig under 100hz.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.