Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kör Sampletank L i Cubase SL.

Kör en del midi blandat med audio förstås, men har börjat reta mig på volyminställningarna av midiinstrumenten, då Sampletank främst.

Brukar ställa in respektive ST-instruments volym på ST's egen "röda" meny och det funkar bra.

Men när man fortsätter jobba med dyngan så har instrumenten en tendens att ställa om volymerna igen.

Nån som varit med om ngt likande och hur man får bukt me't?

Annons
Postat

Gå in i preferences i Cubase och ta bort funktionen "reset on stop" eller "reset on part-end" det är en funktion som ställer tillbaka alla instruments controllers vid slutet på varje "part" .. vilket annars skulle kunna generera t.e.x oändlig modulation

Det verkar lite långsökt att det skulle vara det felet, men kolla för säkerhets skull.

Postat
Jag kör Sampletank L i Cubase SL.

Kör en del midi blandat med audio förstås, men har börjat reta mig på volyminställningarna av midiinstrumenten, då Sampletank främst.

Hehe..

Finns rätt många syntar som fungerar på det sättet.

Standard är Pro-53 tex.. som ställer om sig så fort du markerar channeln.

Men gör som han skrev, det borde funka för dig 😄

/perrra

Postat (redigerat)

Varför använder man inte volymregeln på mixern? Känns onödigt att pilla allt för mycket på instrumenten. Visst, jag har dem på en lagom nivå där men sen sköter jag nivåer med volymregeln och öronen.

Använder iofs inte Cubase, men ändå... borde väl inte skilja apmycket.

Redigerat av Neko
  • 2 veckor senare...
Postat

Har testat det du föreslår Demonen, men den funktionen var inte markerad, så det var det inte.

Blir galen av detta, särskilt i låtar med många kanaler som utnyttjar olika Sampletank instrument. Just nu känns det som volymreglagen lever ett eget liv, när man t ex markerar en kanal så höjs/sänks en annan. Helmysko. 😱

Postat (redigerat)

Kolla så du inte har automation på något spår för sampletank då...

Edit: eller kanske mer långsökt...att preferencefilerna för Sampletank är skrivskyddade...då brukar ju inte data sparas som man tänkt sig.

( Alltså stänga ner Cubase och sedan gå in under sampletank-katalogen och kolla alla filer att dom inte är skrivskyddade..)

Redigerat av demoniqus
Postat
Kolla så du inte har automation på något spår för sampletank då...

Ursäkta en idiot :rolleyes: men hur kollar jag det? Om jag inte har något master track, då har jag ingen automation va? Eller?

Postat (redigerat)

Du får automatiskt ett eller flera oanvända automationsspår varje gång du skapar ett midispår för en VSTi

Kolla lite längre ner i Tracklisten ( alltså, när du skapar ett midispår för din VST-synt..då skapas också ett tillhörande automations-track lite längre ner.) så ska du se att det finns ett spår som heter VST-automation ..klicka på plustecknet o kika..

Det kan ju vara så att du gjort en automation utan att du vet om det... då kommer du se det där isf.

Edit: eller så skapas automationsspåret när du aktiverar VSTi'n..har inte kollat så noga

Redigerat av demoniqus
Postat

Är inte helt säker på att det är lika i SL, men ett enklare sätt att se om automation styr ett spår är väl att kolla i mixern. För att automationen skall funka måste man aktivera "read automation", dvs den gröna R-knappen på det spåret. Om inte den "lyser" så är där ingen auto...

Själva problemet med ändrade volymer mm påminner om någon av Rolands soft-SoundCanvasar jag testade. Där ställde allt om sig till default när man stängde ner Cubase, så att när jag öppnade låten nästa gång så fann det bara pianon med volym 100 på alla spår. Lösningen där var att man fick spara en "patch" eller liknande från Soundcanvasen med de inställningar man hade och ladda in den varje gång man skulle jobba. Testa med "save instrument" eller liknande i ST-menyn.

Ett annat alternativ är ju att göra som på den gamla goda tiden (dvs före VST) och skriva in program change och volymer i listeditorn.

Postat (redigerat)
Testa med "save instrument" eller liknande i ST-menyn.

Ahh..det där kan vara ett alternativ också..du har så rätt.. känner också till det där med att om inte patcherna är sparade kan det bli lite hursomhelst när sequencern loopar eller man trycker på stop.

Hammagrella.. har du uppdaterat till senaste versionen? det kanske är en bugg i programmet som gör att inte Sampletank sparar sina inställningar...

eller att "reset-funktionen" inte funkar som den ska..eller att det är något annat som gör att vissa pluggar uppför sig konstigt...gå till steinbergs hemsida o tanka hem 'versionhistory' över dom olika uppdateringarna och se om det finns något som antyder om ditt problem.

Gud Löck

Edit: Fälskreevning

Redigerat av demoniqus
Postat

Jag kör Cubase SX2 och Reason 2.5, och brukar styra volymerna på Reasonsyntarna via Cubase. Om jag försöker byta till en annan patch på någon Reasonsynt ställs volymen automatiskt tillbaka till något standardläge. Lite skittjatigt. Påminner om trådstartarens problem.

dubsmith (oregistrerad)
Postat

hade samma problem

ställ volymen på max både inne i sampletank och sen dra volymen på max åvanför där man kopplar syntarna :in och :out där finns panner och volyme i form av streck.

använd sedan reglarna i mixern för enklast mixning

ställer du volymen för sampletank på den volym "regeln" så ska den inte ändra sig.

fassiken svårt att förklara vart den finns screenshot med inringningar skulle varit peace

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.