toiletbrush deluxe (oregistrerad) Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 LÅTNAMN: Vem ska trösta knyttet ARTIST: Selma GENRE: Visa LÅTLÄNGD: 4,24 KOMPOSITÖR/PRODUCENT: Selma INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: mp3 STORLEK: ca. 6 mb STATUS: Färdig demo Titeln är lånad av Tove Jansson, ganska mycket av känslan i låten också faktiskt. Vem_ska_tr_sta_Knyttet.mp3
TTA Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Detta är jättemysigt att lyssna på såhär på morgonkvisten innan man hoppar i sängs. Vackert!
Wernborg Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Fin visa. Tycker körerna är för låga och elgitarren för hög. Sticket kom som ett slag i ansiktet, kanske var meningen? Fan, först trodde jag det var Gessle som sjöng, men sen hittade du ett eget uttryck. Bra jobbat!
Tokai Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Fan, ja känner igen de där upptakterna i verserna! Är det från nån en nationalsång, Östtysklands?, näää...? Visst låter det lite Gessle. Öset vid 2.45 kanske tröstar kanske Knyttet men sången hörs inte så bra, och tröstar inte mig. Gillar akustiska gitarrena, ljud, spel. Fin lite gammelsvensk låt. Slutet funkar bra.
TTA Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Visst låter det lite Gessle. Lite Gessle möter thåström kanske?
Jon Rinneby Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 (redigerat) Peter Lundblad har ju redan gjort en fantastisk tolkning av Tove Jansons bok, men vem säger att det är fel att tolka vidare? Håller (tyvärr) med föregående om att du låter lite som Gessle (kunde inte släppa tanken under hela låten, vilket troligen förstörde en del av stämningen). Tycker det blir lite för mycket rasp i sången, som gärna får vara lite mer finstämd och mjuk. Kompostionen är snygg och ljudbilden är i stort klanderfri. Bra jobb med de olika frekvenserna, det känns som utrymme lämnats för varje instrument. Gillar dock inte när det drar igång, känns som ett antiklimax och det sticker ut lite för mycket. Men jag förstår poängen... Din låt är vacker och jag beundrar modet till nytolkning, även om jag personligen föredrar orginalet. Snyggt jobbat hur som helst, märks att du lagt ner tid på projektet. Redigerat 20 december 2006 av Yllet
Tokai Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Visst låter det lite Gessle. Lite Gessle möter thåström kanske? Du har helt rätt i det, speciellt i refrängen då det är mer Thåström
91:an Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Kompositionen påminner lite om Cornelis Wresviks Cecilia Lind, tycker det låter proffsigt och bra helt igenom. Bra dynamik och känsla! 😏
toiletbrush deluxe (oregistrerad) Postat 23 december 2006 Postat 23 december 2006 TTA: tack för kommentaren, roligt att du gillade den! Han (sångarn)har en del av båda delarna i rösten, gessle och thåström Wernborg: Har lyssnat lite så här när man får perspektiv på låten, och håller med, sticket ska ner lite i ljudnivå. Tokai: Östtysklands, haha, kanske det. 😄 Får hoppas att vår lit inte känns lika pampig iaf. Yllet: Håller med, peter lundblads tolkning är grym, vi lyssnade på den när vi skrev texten, därav blev det om knyttet. Sticket ska nog ner lite i ljudnivå och o kanske ändras lite... Vill få en maffig känsla när det drar igång, samtidigt utan att förstära känslan i låten.men det kanske inte håller fullt ut, 91:an: Att jämföra med cecilia lind tar jag som en stor komplimang,(även om det är lång väg till cornelis klass). Tack för alla kommentarer, och god jul alla!
1up Postat 24 december 2006 Postat 24 december 2006 Fint det här. 🙂 Upptakten påminner mig om en av bitarna från plattan "Jazz på svenska". De första fyra tonerna på gitarren där. Inspirerande shit. Mer, tack. 😮
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.