Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Faktum är att jag köpte min första synt innan MIDI fanns på marknaden, en evighet sen. Det var en gammal Korg Polysix med träfaner på kanterna (står fortfarande i garderoben). På den lärde jag mig grunderna, hur man modellerade ljudet som skapades i oscillatorn. Det krävdes egentligen bara basala kunskaper i fysik för att förstå hur man kunde manipulera en vågform och på det sättet skapa olika ljud.

Sen kom Yamaha's DX7:a och jag fattade aldrig hur den funkade (var egentligen inte så intresserad, den lät för naturtroget). Men att man modellerade en vågform med en annan vågform, så mycket förstod jag.

Nånstans där tappade jag det riktiga intresset. Tröttnade på alla sladdar och apparater som översvämmande mitt hem. Jag sålde rubbet och köpte ett piano istället. Elgitarren behöll jag.

För några år sen upptäckte jag mjukvarusyntarna och intresset blossade upp på nytt. Jag testade granulär syntes, jag testade sampling. Inget av dessa var svåra att förstå, det krävs ju bara grundläggande förståelse för fysik. Att en granulär synt delar upp en vågform i småbitar som man sen kan ändra startpunkt och hastighet för förflyttningen på är inte så knepigt. Sampling är ju också rätt enkelt.

Men fortfarande fattar jag inte var man konkret gör med vågformerna när man jobbar med oscillatorer i matriser?!? Kan någon förklara det för mig? Är det samma teknik som används i Yamaha's DX7:a? Frekvensmodellering? Eller är det nåt annat?

Kan nån förklara i konkreta termer vad som händer rent fysiskt med vågformerna?

Annons
Postat

Matriser är smidiga lösningar för att hantera modulering.

http://www.soundonsound.com/sos/Jul02/imag...03bfmmatrix.gif

Där har du exempelvis den FM-matris som används i NI's FM7. Bokstävern är operatorerna i synten och längst ned är utgången. I kopplingen ovan moduleras operator F av operator A som i sin tur skickar tillbaka signalen till operator A.

Liknande moduleringskopplingar skulle vara en mardröm att beskriva utan hjälp av en matris. Förutom FM-matriser där man kopplar operatorerna till varandra används de ofta i vanliga subtraktiva syntar där y-led kan vara moduleringskällorna medan x-led är moduleringsbara parametrar. På så vis går det snabbt och enkelt att koppla flera källor till samma parameter eller en och samma källa till olika parametrar.

/Majken

Postat

Tack för svaret, men jag vet inte om jag blev så mycket klokare ...

Vad är det som görs i ditt exempel?

Vad är x-led?

Vad är y-led?

Postat

Ok, tack. Då har jag lite nattlektyr ...

/ A

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.