Jump to content
Annons

Spela in stråkinstrument?


godhead

Recommended Posts

Nån duktig själ här som har vana av att spela in riktiga violiner, violas och cellos? Vad använder ni för mickar och hur placerar ni dem?

Min tanke är att skapa en mindre stråksektion genom att t ex en violinist dubbar sig själv ett antal gånger, och är olika placerad i förhållande till mickarna vid varje dubb...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Mitt heta tips är att lägga "syntetiska" stråkar (samplade) i med den klangbild som du önskar.

Sedan tager du och lägger på en riktig fiol eller cello.

Blir inte lika mycket dubbning och kommer att låta kanon!

Jag har kört med alla möjliga varianter på mickar, det viktigaste är vart du placerar dem, det skapar olika sound.

Vill du ha närmickat och tät ljudbild eller nåt annat?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

jo att kombinera samplade stråkar med riktiga är mycket riktigt en bra idé. men jag är i första hand ute att få en bra inspelning som möjligt av de riktiga instrumenten. dels för att jag inte bara tänker göra dubbar, utan även få det att låta som en mindre stråksektion emellanåt.. det ska låta ganska mjukt och "filmiskt" om du förstår hur jag menar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha filmiska stråkar så får du inte glömma bort reverb. Konserthall. Där sitter det mjuka fina. Kom ihåg en stråke är ganska vass och ilande, skärande. Men med lite klang på det å det blir sagan om ringen direkt 🙂

beror på hur man spelar det 😛 ... men om man mickar upp en fiol eller cello eller nyckelharpa, så kan man ha micken på ca 25-35 cm avstånd från det ställe där stråken har strängkontakt... men, testa runt.. det kommer att vara väldigt mycke olika ljud beroende på var man ställer micken... Om du ska eq:a en nyckelharpa så kan det vara bra att runda av runt 4 khz, då det har en tendens att bli väldigt utstickande... av nån anledning jag inte vet..

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...