Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag köpte en begagnad Korg Triton i somras. Jag är rätt ny på synthar och är inte så hemskt kunnig än, men när jag många olika ändringar på ljud, till exempel filterändringar så märker jag ingen skildnad alls. Inte ens om jag provar och sätta mätarna på max eller min. Ni får ursäkta att jag inte kan förklara bättre, men jag är bara rädd att något skulle vara sönder eller så?

Är det vanligt att man inte märker skildnad när man ändrar mätare till max och min värde, eller brukar man kunna märka det tydligt? Kan det vara så att det är fel på min synth?

Jag är hemskt tacksam ifall ni kan komma med något svar på detta, för den här frågan plågar mig lite

Annons
Postat

Nu kan jag ingenting om just din synt, men när man ändrar på t.ex. filter så hörs det i regel väldigt tydligt!

Det låter inte som om du har jobbat med någon synt tidigare, eller har du det?!

drloop (oregistrerad)
Postat
Hej!

Jag köpte en begagnad Korg Triton i somras. Jag är rätt ny på synthar och är inte så hemskt kunnig än, men när jag många olika ändringar på ljud, till exempel filterändringar så märker jag ingen skildnad alls. Inte ens om jag provar och sätta mätarna på max eller min. Ni får ursäkta att jag inte kan förklara bättre, men jag är bara rädd att något skulle vara sönder eller så?

Är det vanligt att man inte märker skildnad när man ändrar mätare till max och min värde, eller brukar man kunna märka det tydligt? Kan det vara så att det är fel på min synth?

Jag är hemskt tacksam ifall ni kan komma med något svar på detta, för den här frågan plågar mig lite

Det kan vara så att du är inne i en multipatch och ändrar.

Då kan det vara svårt att höra filterförändringar.

Så det beror på vart du ändrar i filtret...

Postat (redigerat)

Vad då mätare??? Ratta runt med cutoff Resonance samt ADSR å sånt.. Hör du ingen skillnad så är du endera döv eller för feg! Själv kan jag inte ett jota om Triton meen.. Nog ska du höra skillnad i alla fall.. Som sagt.. Vad menar du med mätare??? Inga mätare i mina syntar i alla fall.. (och det är många mer än du kan räkna på 10 fingrar i alla fall) 😉

EDIT: Stavar som en idiot!

Redigerat av hegobald
Postat

Du kan "resetta" Tritonen till factory settings med ljuden (kolla i bruksanvisningen). Sedan är det bara att testa med cut-off mm. Låter konstigt att du inte kan höra skillnad när du pillar med rattarna. Är det combo eller i programbaken ? Är det samma sak om du försöker ändra bmp ?

Så länge du inte sparar personliga inställningar så händer det ingenting ifall du startar upp Korgen på nytt. Det blir default. Vad är det för triton modell ?

Postat

Tack så hemskt mycket för alla svar! Det är en Triton Classic 61. Precis som Light Head mistänkte så är jag rätt ny på synthmekanik/programering och sånt. Det är när jag ändrar i programbanken som jag ofta tycker att jag inte märker skildnader. Jag kan kolla upp vad parametrarna heter, skriver så fort jag kollat!

Postat

Vid din ratt när du har Filtret (Cutuff) har du någon lampa där eller något?

Jag vet att på min Karma så är min Filter Ratt både Attack för själva Envelope delen och

Filter (cutoff) Ratt.

Jag får trycka på en lite knapp breved, en så kallad "CAPS LOCK" knapp precis som på ett tangent bort för att göra ratten till en Filter Ratt (cutoff).

Jag trodde också det var något fel på min synth tills jag upptäckte den knappen! 😉

• 3 veckor senare...
Penta_P (oregistrerad)
Postat

Alla korgsynthar har skitjobbiga menyer!!!

Förmodligen är det inget fel på din synth alls, bara det att du inte hittat rätt filter meny... har nämligen testat en del synthar i mina dagar, men avskyr verkligen korgs system.

Postat
Alla korgsynthar har skitjobbiga menyer!!!

Förmodligen är det inget fel på din synth alls, bara det att du inte hittat rätt filter meny... har nämligen testat en del synthar i mina dagar, men avskyr verkligen korgs system.

Värst tror jag Wavestation var...

Hade en sån(tills den blev bortglömd och söndersparkad efter en spelning 🙂 ) under flera år och den var ett rent helvete att programera... Men man kunde göra rättså kluriga ljud om man bara orkade...

Penta_P (oregistrerad)
Postat

Söndersparkad??? 🙁

Det finns inget värre tycker jag än folk som förstör fina musikinstrument!

Inte ens Jimi Hendrix var cool när han trasade sin vackra Fender... usch om förstörelse av instrument.

En liten parantes. 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.