Grebdnull Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Svarta Jazz III. Jag testade i stort sett alla plektrum jag kunde hitta när jag jobbade i en musikaffär för många år sen, Jazz III:an vann 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lethal Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Kör på Dunlop 1mm Nylon. Jag får mycket bättre grepp med de jämdört med de "dammiga" 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berch Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Vita sharkfin, känns och låter bra på stålsträngad akustisk tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Daniel H Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Använder oftast 0,96 mm Dunlop plektrum. Även 0,50 mm Dunlop ibland men det är inte så ofta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 (redigerat) Jag trycker mina egna på pickfactory http://www.pickfactory.com/products.php?cat=7 Var egentligen tänkt som pr till företaget men dom var så sköna att jag behöll några själv. Jag kör med 1.25 i tjocklek, för min 064´s b-sträng äter dom flesta vanliga plektrum, så jag behöver ett lite tjockare om det skall överleva mer än en vecka. Redigerat 19 december 2006 av Desecrated Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anarchos Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Jag använder 3 olika plektrum. 2 basplektrum (som jag inte vet vad de heter, är bara en bild på dem 😲 ) som är 2.05 respektive 2.06 tjocka. Dessa 2 är skitbra enligt mig & ja använder dem i stort sett jämt. Dessa är tyvärr nerslitna så ja måste åka till karlskoga snart för att köpa nya, UUUÄÄÄHHH!!! Sen använder jag 1 Jim Dunlop gitarrplektrum till vissa punklåtar som är 0.73 tjockt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Jag har ett alldeles specialdesignat plektrum i agat, som jag beställde hos en lokal stensmyckedesigner (jag har hjärnsläpp och tappat ordet på yrket? Stensmed?). Det fanns plötsigt inga stenplektrum att köpa längre så det blev en specialare... Dessutom var det så jävla dyrt så man kan inte tappa bort det 😲 Annars gillar jag de små hårdaste Dunlopplektrumen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Q Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Sånna lila nylon Dunlop, 2mm tjocka!!! Varför? jo för att dom e fett sköna och man kan använda handen föra att styra tonen dvs hålla lite lösare om man inte vill ha kraft men kan slå med kraft utan att plektrummet viker sig i fasa för strängen 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eternal Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Har kört en del jazz III (svarta) i mina yngre dagar. Men de senaste 6 åren är det Dunlop 1,5mm som gäller. Perfekt när man ska spela snabbt med mycket attack. De sviktar i princip ingenting. Sedan når man riktigt bra över alla strängar. Givetvis en smaksak. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 när jag spelar gitarr använder jag plektrum som är gjprda av en vän 😛 Man har ju en sisådär 1000 plektrum hemma i en låda 😲 Han som har gjort plektrumen har ca 8000 hemma 🙂 Ingen risk att det tar slut då! Hurdå gjorda? vadå formsprutsmaskin? om det blir billigt som fan är man ju sugen på att köpa plektrum av dig eller din vän. ellervad? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christofer Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Big Stubby 0,3mm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bassebas Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 när jag spelar gitarr använder jag plektrum som är gjprda av en vän 😮 Man har ju en sisådär 1000 plektrum hemma i en låda 😕 Han som har gjort plektrumen har ca 8000 hemma 😲 Ingen risk att det tar slut då! Hurdå gjorda? vadå formsprutsmaskin? om det blir billigt som fan är man ju sugen på att köpa plektrum av dig eller din vän. ellervad? Jag och min vän studerar till verkstadsmekaniker här på åland. Alltså svets, svarv, fräs och massa annat. Men vi har även lite plast "teknik" eller vad man ska kalla det! 😮 Hursomhelst så lagade min kompis en form till en sån här maskin Alltså, en form för plektrum. 0.5 och 0.7 mm tjocka gjorda i PC-plast (Polykarbonat) Men just nu är dom egentligen bara under testningsstadie, vi har tänkt framställa plektrum som inte nöts! 😛 Dock om det blir inom rimliga prisgränser då dock. Det finns ju super-plaster som är hur hållbara som helst, men kan bli aningen dyrare då också! Ehum,, köpa?! 😄 Behöver du många då eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 när jag spelar gitarr använder jag plektrum som är gjprda av en vän 🙂 Man har ju en sisådär 1000 plektrum hemma i en låda 🙂 Han som har gjort plektrumen har ca 8000 hemma 😛 Ingen risk att det tar slut då! Hurdå gjorda? vadå formsprutsmaskin? om det blir billigt som fan är man ju sugen på att köpa plektrum av dig eller din vän. ellervad? Jag och min vän studerar till verkstadsmekaniker här på åland. Alltså svets, svarv, fräs och massa annat. Men vi har även lite plast "teknik" eller vad man ska kalla det! 😉 Hursomhelst så lagade min kompis en form till en sån här maskin Alltså, en form för plektrum. 0.5 och 0.7 mm tjocka gjorda i PC-plast (Polykarbonat) Men just nu är dom egentligen bara under testningsstadie, vi har tänkt framställa plektrum som inte nöts! 😄 Dock om det blir inom rimliga prisgränser då dock. Det finns ju super-plaster som är hur hållbara som helst, men kan bli aningen dyrare då också! Ehum,, köpa?! 🙂 Behöver du många då eller? Näe inte många, 100st? borde räcka ett tag. Jag kör på fender Medium för plektrumen känns bra, men dom slits ner hela jävla tiden. Kostar faktiskt en del ändå tillsammans med trumstockar och allt man slösar. Så ett billigare Och bättre plektrum vore ju intressant. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Dunlop .88 Här också! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djonas Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 (redigerat) Svarta Dunlop U.S.A. 2,0 mm både till ackegura och elgura. Gillar dem för att man får attack men samtidigt också en känsla av stabilitet när man spelar. 🙂 Redigerat 19 december 2006 av djonas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 20 december 2006 Dela Postat 20 december 2006 Svarta Dunlop U.S.A. 2,0 mm både till ackegura och elgura. Gillar dem för att man får attack men samtidigt också en känsla av stabilitet när man spelar. 🙂 Precis samma som jag har! Tycker att varje ton blir tydligare med det plektrumet. Får mig att låta bättre än jag egentligen är. 🙂 Enda skillnaden att när jag kör ackustisk, så kör jag ett plektrum utan något märke som följde med gitarren! Mjukt och skönt när man "strummar" ackord, men banne mig om jag aldrig lyckats lista ut vem tillverkaren är! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 20 december 2006 Dela Postat 20 december 2006 Dunlop .73: för att jag inte kan spela gitarr, tunna plektrum döljer mitt felspel och för att de syns på golvet när man tappar bort dem. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 20 december 2006 Dela Postat 20 december 2006 Jim Dunlop Nylon 1mm. Egentligen är de lite för tjocka med tanke på hur hårt jag spelar (ryker strängar ganska ofta), men eftersom jag växlar mellan rytm, plock och solo hela tiden så känns det som en bra kompromiss. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christofer Postat 20 december 2006 Dela Postat 20 december 2006 Svarta Dunlop U.S.A. 2,0 mm både till ackegura och elgura. Gillar dem för att man får attack men samtidigt också en känsla av stabilitet när man spelar. 😄 Precis samma som jag har! Tycker att varje ton blir tydligare med det plektrumet. Får mig att låta bättre än jag egentligen är. 😉 Enda skillnaden att när jag kör ackustisk, så kör jag ett plektrum utan något märke som följde med gitarren! Mjukt och skönt när man "strummar" ackord, men banne mig om jag aldrig lyckats lista ut vem tillverkaren är! 🙂 Posta bild!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
browno Postat 20 december 2006 Dela Postat 20 december 2006 Jazz III, för att jag inte tappar dem och för att de känns stabila och härliga. Svarta eller röda spelar ingen roll, (eller gör det? ) 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 20 december 2006 Dela Postat 20 december 2006 Svarta eller röda spelar ingen roll, (eller gör det? ) 😏 Jag brukade köra med lila plektrum, vad säger det om mig? 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 20 december 2006 Dela Postat 20 december 2006 Svarta Dunlop U.S.A. 2,0 mm både till ackegura och elgura. Gillar dem för att man får attack men samtidigt också en känsla av stabilitet när man spelar. 🙂 Precis samma som jag har! Tycker att varje ton blir tydligare med det plektrumet. Får mig att låta bättre än jag egentligen är. 😛 Enda skillnaden att när jag kör ackustisk, så kör jag ett plektrum utan något märke som följde med gitarren! Mjukt och skönt när man "strummar" ackord, men banne mig om jag aldrig lyckats lista ut vem tillverkaren är! 🙁 Posta bild!!! Men orka ta fram digitalkameran bara för det... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrDweeb Postat 20 december 2006 Dela Postat 20 december 2006 D'Andrea USA Jazz pro .96 - tydligen rätt ovanliga så jag har fått gått över till Dunlop .96 vilket är väldigt synd då jag verkligen älskade mina tidigare plektrum. Jag vill ha rätt hårda plektrum och relativt små då jag tycker jag får bättre fart i gunggandet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Number 29 Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 Använder Dunlop Tortex 73. till basen, har prövat många olika men inget slår 73.an Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 jag kör med indi-guitars egna promo plektrum storlekarna 0.9 till 1.2 mm... de är gula o lila o röda!! sen spelar jag hellre på svarta tangenter med!!! fast helst utan plektrum!!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kjellsson (oregistrerad) Postat 21 december 2006 Dela Postat 21 december 2006 1mm dunlop (dom svarta jävlarna;)) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zipzap Postat 22 december 2006 Dela Postat 22 december 2006 Fender Premium Celluloid Medium =) White Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joelstromgren Postat 22 december 2006 Dela Postat 22 december 2006 Jag kör med Jazz III, tycker de är otroligt smidiga och sköna. och när du har tuggat på dem och spelat med dem ett tag så de är lite halt slitna är de mycket skönare. tro det eller ej, men så är det. 😄😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 22 december 2006 Dela Postat 22 december 2006 Jag har märkt att en liten bit av vilket A-4 som helst är bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Assar Postat 22 december 2006 Dela Postat 22 december 2006 Vita hajfenor. De är de enda jag tycker funkar både för finlir och fullir, för rytm och för melodi. Man kan lira med tandningen för rytm med tydlig attack och snabbt svänga om till mjukare melodier bara genom att vända det en aning. Man kan ändra hårdhet genom att böja det något och på det sättet långsamt förändra anslaget vid t ex en stegring. Har testat plektum som Jazz III. De funkar bra för melodispel men inte alls för rytm med tydlig attack. Det blir mer drag med hajfenan. Den vita, alltså. Röda ger bara rassel utan attack. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.