Jump to content
Annons

auto mode

Recommended Posts

Jag använder ett vanligt celluloid heavy

för det har jag alltid gjort.Men det finns ju

ungefär lika många plektrum modeller som

det finns gitarrister.Så jag undrar har ni provat

många olika och varför valde ni det ni spelar på nu?

Redigerat av auto mode
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Dunlops oranga plektrum (kommer inte ihåg tjockleken) men det är tunnt pga att jag endast (nåja) lirar ackegura 😆

EDIT: anledningen till att jag valt just detta är att med ett tjockare plektrum får man inte med "svikten" i plektrumet som jag älskar och med ett tunnare så får man inte med lika mycket botten.

Redigerat av lavrell
Dela på andra sajter

Plektrum är för fegisar 😄 :D 😆

Nej, men jag hade många plektrum förut, mest Dunlop och Ernie Ball i väldigt tunna variationer, men de flesta gick sönder rätt snabbt och dom få som höll tappade jag bort.

Dock har jag kvar ett ruskigt tjockt ernie ball basplektrum som funkar riktigt fint. Det booorde ligga i plånboken 😄

Dela på andra sajter

Dunlop .96mm (lila med "damm" på). Fastnade för dem i början på 90-talet o har inte hittat några som är bättre. Är lite sugen på att beställa egna (med eget tryck) men det har inte blivit av bara...

Dela på andra sajter

Spelar med olika hela tiden, men dom ska vara ganska hårda 1,0-1,3mm ca. Sen spelar jag aldrig med spetsen, utan med en av de runda sidorna.

Jag känner en som oxå spelade med den runda sidan

i flera år. Sen insåg han att det var "Fel" och tycker

nu att det är mycket bättre att spela med spetsen.

Sen det här med basplektrum det finns väl inget

plektrum som är speciellt för bas. Man kan väl spela bas

med vilket plektrum som helst och gitarr med vad som helst.

När jag började spela använde jag dom lite större

celluloid heavy som är helt trekantiga och då sa

alla att det var basplektrum.Nu kör jag med dom droppformade.

Redigerat av auto mode
Dela på andra sajter

Vad för skit som helst, mynt, plast, skrot, dasslock, dörrar, skruvmejslar osv. Men oftast blir det fingrarna eller faktiskt ... ett plektrum. Vad för kvalisort? skiter i vilket, bara det går att lira på! 😆

Ok så du lirar Punk med andra ord 😄

Dela på andra sajter

Bas är ju mitt huvudinstrument och där använder jag fingrarna, men

när jag spelar gitarr använder jag plektrum som är gjprda av en vän 😆

Man har ju en sisådär 1000 plektrum hemma i en låda 😉

Han som har gjort plektrumen har ca 8000 hemma 😲

Ingen risk att det tar slut då!

Dela på andra sajter

Bas är ju mitt huvudinstrument och där använder jag fingrarna, men

när jag spelar gitarr använder jag plektrum som är gjprda av en vän 😉

Man har ju en sisådär 1000 plektrum hemma i en låda 😲

Han som har gjort plektrumen har ca 8000 hemma 😆

Ingen risk att det tar slut då!

1000 st 😉

Dela på andra sajter

Dunlop Jazz III,  för att dom är så jäkla sköna!

När man väl vant sig vi ett litet plektrum så känns det som att spela med en smörkniv när man plockar upp ett av de större.

😕

Dunlop Jazz III passar även mig perfekt och jag har använt den modellen i över 10 år. För mig innebar bytet ett stort lyft för speltekniken från att inte ha brytt mig om plektrummodeller tidigare. De röda är lite glattigare än de svarta. Jag gillar båda.

Det är lite mindre än ett normalstort plektrum vilket ger mig större kontroll och underlättar en mer ekonomisk spelteknik. Jag kan knappt spela med klumpiga större plektrum. Tjockleken är ca 1.3 mm och ger en fet ton och det sviktar inte om man spelar snabbt. Nu finns det även Jazz III i normalstorlek med samma form som tidigare vilket killar med handsalva och många med större klosshänder uppskattar. Vid akustiskt spel så byter jag ibland till ett mjukare plektrum för att få en annan ljudkaraktär. Man får helt enkelt byta pick ibland. 🙂

Dela på andra sajter

Så tjocka som möjligt för attackens skull, gärna 1.5 - 2 mm. Och precis som Hellpig så vill jag ha damm på också för att inte tappa dom. Tunna plektrum allstrar bara massa rassel när jag spelar.

Redigerat av Wernborg
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.