auto mode Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 (redigerat) Jag använder ett vanligt celluloid heavy för det har jag alltid gjort.Men det finns ju ungefär lika många plektrum modeller som det finns gitarrister.Så jag undrar har ni provat många olika och varför valde ni det ni spelar på nu? Redigerat 18 december 2006 av auto mode Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signert Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Jag använder Brain, av den enkla anledningen att det är de enda plektrum jag provat (hittills) som jag inte tappar. När jag spelar alltså, i övrigt är de lika lätta att tappa bort som alla andra plektrum. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Polpotkin Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 (redigerat) Jazz III röda... För att jag spelar smidigare och snabbare med dom... Jag blir 5 år sämre med "vanliga" Redigerat 18 december 2006 av Polpotkin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 (redigerat) Dunlops oranga plektrum (kommer inte ihåg tjockleken) men det är tunnt pga att jag endast (nåja) lirar ackegura 😆 EDIT: anledningen till att jag valt just detta är att med ett tjockare plektrum får man inte med "svikten" i plektrumet som jag älskar och med ett tunnare så får man inte med lika mycket botten. Redigerat 19 december 2006 av lavrell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Dunlops i olika tjocklekar använder jag! Varför just dem har jag nog inte reflekterat över så mycket! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Epon Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Plektrum är för fegisar 😄 :D 😆 Nej, men jag hade många plektrum förut, mest Dunlop och Ernie Ball i väldigt tunna variationer, men de flesta gick sönder rätt snabbt och dom få som höll tappade jag bort. Dock har jag kvar ett ruskigt tjockt ernie ball basplektrum som funkar riktigt fint. Det booorde ligga i plånboken 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
YellowStudio Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Jag använder Jim Dunlop 1mm. Jag har provat lite olika men har fastnat för det här. Funkar bra att både kompa och sola med på elgitarr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odel Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Spelar med olika hela tiden, men dom ska vara ganska hårda 1,0-1,3mm ca. Sen spelar jag aldrig med spetsen, utan med en av de runda sidorna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Dunlop .96mm (lila med "damm" på). Fastnade för dem i början på 90-talet o har inte hittat några som är bättre. Är lite sugen på att beställa egna (med eget tryck) men det har inte blivit av bara... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
auto mode Postat 18 december 2006 Trådstartare Dela Postat 18 december 2006 (redigerat) Spelar med olika hela tiden, men dom ska vara ganska hårda 1,0-1,3mm ca. Sen spelar jag aldrig med spetsen, utan med en av de runda sidorna. Jag känner en som oxå spelade med den runda sidan i flera år. Sen insåg han att det var "Fel" och tycker nu att det är mycket bättre att spela med spetsen. Sen det här med basplektrum det finns väl inget plektrum som är speciellt för bas. Man kan väl spela bas med vilket plektrum som helst och gitarr med vad som helst. När jag började spela använde jag dom lite större celluloid heavy som är helt trekantiga och då sa alla att det var basplektrum.Nu kör jag med dom droppformade. Redigerat 18 december 2006 av auto mode Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cain666 Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Dunlop Jazz III, för att dom är så jäkla sköna! När man väl vant sig vi ett litet plektrum så känns det som att spela med en smörkniv när man plockar upp ett av de större. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Matthew L Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Dunlop .38 mm! Perfekt för en klenis som jag 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Who the fuck is billy Jo? Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Dunlop .88 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Who the fuck is billy Jo? Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Dunlops oranga plektrum (kommer inte ihåg tjockleken) men det är tunnt pga att jag endast (nåja) lirar ackegura 😄 .60 har jag för mig att dom är.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bone Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Jazz III. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fidden Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Alla mina är olika och för slitna för att kunna läsa texten... förutom på ett som är blått och av märket Dunlop, 1mm. Gillar hårda plektrum, men spelar oftast utan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Vad för skit som helst, mynt, plast, skrot, dasslock, dörrar, skruvmejslar osv. Men oftast blir det fingrarna eller faktiskt ... ett plektrum. Vad för kvalisort? skiter i vilket, bara det går att lira på! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
auto mode Postat 18 december 2006 Trådstartare Dela Postat 18 december 2006 Vad för skit som helst, mynt, plast, skrot, dasslock, dörrar, skruvmejslar osv. Men oftast blir det fingrarna eller faktiskt ... ett plektrum. Vad för kvalisort? skiter i vilket, bara det går att lira på! 😆 Ok så du lirar Punk med andra ord 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joakim_r Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 (redigerat) När man väl vant sig vi ett litet plektrum så känns det som att spela med en smörkniv när man plockar upp ett av de större. 😄 Håller med! Själv föredrar jag svarta jazzIII. Redigerat 18 december 2006 av joakim_r Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dream Exp. Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Jazz III här mé (hahahaha det rimmade) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bassebas Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Bas är ju mitt huvudinstrument och där använder jag fingrarna, men när jag spelar gitarr använder jag plektrum som är gjprda av en vän 😆 Man har ju en sisådär 1000 plektrum hemma i en låda 😉 Han som har gjort plektrumen har ca 8000 hemma 😲 Ingen risk att det tar slut då! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Bas är ju mitt huvudinstrument och där använder jag fingrarna, mennär jag spelar gitarr använder jag plektrum som är gjprda av en vän 😉 Man har ju en sisådär 1000 plektrum hemma i en låda 😲 Han som har gjort plektrumen har ca 8000 hemma 😆 Ingen risk att det tar slut då! 1000 st 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bassebas Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Japp! När man gör plektrum själv, med hjälp av en formsprutsmaskin så blir väl ett pletrum att kosta, ja kanske 1-2 öre typ 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Japp! När man gör plektrum själv, med hjälp av en formsprutsmaskin så blir väl ett pletrum att kosta, ja kanske 1-2 öre typ 😉 Då kan du bokstavligen spela så att det rycker 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bassebas Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 (redigerat) Jodu! Men sen spelar man inte så mycket gitarr menmen. Ett liten suddigt smakprov! haha 😉 https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=66&t=34889 Redigerat 18 december 2006 av Bassebas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
vagge Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Dunlop .88 nylon ibland .78 på acken om det ska till det softare hållet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Magpie Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Dunlop Jazz III, för att dom är så jäkla sköna!När man väl vant sig vi ett litet plektrum så känns det som att spela med en smörkniv när man plockar upp ett av de större. 😕 Dunlop Jazz III passar även mig perfekt och jag har använt den modellen i över 10 år. För mig innebar bytet ett stort lyft för speltekniken från att inte ha brytt mig om plektrummodeller tidigare. De röda är lite glattigare än de svarta. Jag gillar båda. Det är lite mindre än ett normalstort plektrum vilket ger mig större kontroll och underlättar en mer ekonomisk spelteknik. Jag kan knappt spela med klumpiga större plektrum. Tjockleken är ca 1.3 mm och ger en fet ton och det sviktar inte om man spelar snabbt. Nu finns det även Jazz III i normalstorlek med samma form som tidigare vilket killar med handsalva och många med större klosshänder uppskattar. Vid akustiskt spel så byter jag ibland till ett mjukare plektrum för att få en annan ljudkaraktär. Man får helt enkelt byta pick ibland. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Kör med röda Sharkfin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
silkwood Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Dunlop .88 på mandolan. Den låter av nån anledning sheit med grövre/hårdare plektrum, ruggigt stor skillnad faktiskt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 (redigerat) Så tjocka som möjligt för attackens skull, gärna 1.5 - 2 mm. Och precis som Hellpig så vill jag ha damm på också för att inte tappa dom. Tunna plektrum allstrar bara massa rassel när jag spelar. Redigerat 19 december 2006 av Wernborg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.