JohnRua (oregistrerad) Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Hej! Tänkte att jag skulle starta en diskussion om vilken/vilka virtuella instrument som är hetast i dagsläget. Nu menar jag VST/RTAS/AU/MAS instrument. Det kan vara vad som helst, sample-instrument, FMsyntar, Moog-varianter. Det som gör att du ryser. Lägg gärna in priser och var man kan köpa billigt om du vet och orkar. Personligen har jag en riktig favorit: Hypersonic v2 (Steinberg), den är min min vanliga utgångspunkt för musikproduktion för den har allt. Bra trummor, basinstrument - både elektroniska o akustiska, syntmattor av alla slag. Kort o gott - en riktig monstersynt. Innehållet ligger på 2gb och den drar knappt någon processorkraft alls. Inställingarna är ganska få men många gånger innovativa och musikaliska. Automation finns i mängder för varje ljud och denna pluggen är den absolut mest stabila mjukvaran från Steinberg jag någonsin använt. En annan plugg är ju EZdrummer (toontrack.com eller ezdrummer.com). En riktig klassiker vid det här laget. Det bästa akustiska trumset jag lyssnat på. Sen att det är hur lättanvänt som helst är ju bara plus i kanten. Stämmer det jag säger eller? 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Hej! Tänkte att jag skulle starta en diskussion om vilken/vilka virtuella instrument som är hetast i dagsläget. Nu menar jag VST/RTAS/AU/MAS instrument. Det kan vara vad som helst, sample-instrument, FMsyntar, Moog-varianter. Det som gör att du ryser. Lägg gärna in priser och var man kan köpa billigt om du vet och orkar. Personligen har jag en riktig favorit: Hypersonic v2 (Steinberg), den är min min vanliga utgångspunkt för musikproduktion för den har allt. Bra trummor, basinstrument - både elektroniska o akustiska, syntmattor av alla slag. Kort o gott - en riktig monstersynt. Innehållet ligger på 2gb och den drar knappt någon processorkraft alls. Inställingarna är ganska få men många gånger innovativa och musikaliska. Automation finns i mängder för varje ljud och denna pluggen är den absolut mest stabila mjukvaran från Steinberg jag någonsin använt. En annan plugg är ju EZdrummer (toontrack.com eller ezdrummer.com). En riktig klassiker vid det här laget. Det bästa akustiska trumset jag lyssnat på. Sen att det är hur lättanvänt som helst är ju bara plus i kanten. Stämmer det jag säger eller? 😎 Jag gillar också EZdrummer! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Stämmer det jag säger eller? Det stämmer väl för dig i alla fall hoppas jag. Det är är ju rätt individuellt vad man gillar om man säger så... men jag tycker H2 och Ezd är bra också... även om Addictive Drums ser ut att vara en värdig utmanare till Ezd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 själv föredrar jag ReDrum, Subtractor samt NNXT.. malström använder jag aldrig! NN19 likaså!! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Assar Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 själv föredrar jag ReDrum, Subtractor samt NNXT.. malström använder jag aldrig!NN19 likaså!! 😎 Malström är en höjdare för oljud! RDK 2.0 .... :oD NN-19 kan de ta bort i nästa version. Gillar även: Kontakt 2 Sen kan man ju diskutera om det är instrumentet eller samplingen man gillar, när man diskuterar olika "instrument". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tilly Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 (redigerat) själv föredrar jag ReDrum, Subtractor samt NNXT.. malström använder jag aldrig!NN19 likaså!! 😛 😎 Varför ska ni Hardcore Reason Fans alltid kommentera med att ni använder Reasons instrument när snubben frågar vilka VST instrument det är som gäller? Jag bara undrar - menar inget illa! 🙂 Jag kan dock hålla med, ReDrum använder jag mkt via Rewire till Cubase. Samt även Subtractorn, vilket jag nästan alltid använder till springande basslines 😎 Mina favoriter bland VSTi är V-Station, Korg Legacy och den precis nyinköpta Nexus.. Håller dock med om att Hypersonic 2 är ganska hyffsad för vissa typer av ljud.. Edit: Vill bara slänga med att jag använder NN19 konstant också.. Man kan säga att jag kör Reason fast via Cubase 🙂 Redigerat 18 december 2006 av Soundborn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 själv föredrar jag ReDrum, Subtractor samt NNXT.. malström använder jag aldrig!NN19 likaså!! 😎 Malström är en höjdare för oljud! RDK 2.0 .... :oD NN-19 kan de ta bort i nästa version. Gillar även: Kontakt 2 Sen kan man ju diskutera om det är instrumentet eller samplingen man gillar, när man diskuterar olika "instrument". njae.. jag är inte så förtjust i granulärsyntes.. jag tycker att subtraktivsyntes är mer lättjobbat...!!! jag får det ljuds jag vill ha.. o vill jag ha oljud då drar jag fram screamern o väljer digital samt automatiserar den... sen drar man på ett sweetassdelay o massa feedback o sist men absolut inte minst en chorus o väljer väldigtr udda inställningar.. man kan få dom knepigaste effekterna på så vis.. funkar bra för mig som arbetar mycket med experimentell drillnbass/breakbeat.... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Jag kan inte säga att jag har någon plugg som jag gillar eller använder sådär väldigt mycket (även om jag gillar NN-XT 🙂), då jag i stort sett bara har två stycken: EWQL Colossus och EWQLSO Silver. Ingen av dem når riktigt upp till en sådan där jättehög nivå. Jag tror på Nexus dock 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Grymmast är Malstr.... åh förlåt. Jag gillar Absynth om det nu måste vara en VSTi. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 (redigerat) Favorit-VSTi...? Det blir några stycken, eftersom olika VSTi är bra på olika saker... 🙁 De jag använder mest, är följande: Sampletank2 XL Hypersonic (ja - jag ska uppdatera till 2:an snart... 😆 ) EWQLSO Gold (väntar f.n. på Pro XP expansionen också) Scarbee Imperial Drums XL (mest välgjorda trumbiblioteket någonsin) Scarbee KGB (Keyboard Gold Bundle - helt suverän VSTi-samling med Rhodes, Clavinet, Wurlitzer och Pianet) Scarbee J-Slap'n Fingered (suveränt basbibliotek som används ihop med HALion2) Virtual Guitarist + EE (värt sin vikt i guld för mig, som inte alls kan spela gitarr) Groove Agent (skitbra när man ska börja med en ny låt och vill kunna börja med harmonierna direkt, i stället för att börja med att tota ihop ett tråkigt enkelt trumkomp...) Fick nyligen Drumcore, som påstås vara väldigt trevligt, men har inte hunnit testa det alls ännu. Det blir nog testat en del under mellandagarna... I dag fick jag även levererat Kick Ass Brass, som jag tyckte verkade vara värt en chans. Hoppas att den blir lösningen på mina behov av blåssektion - i stället för den stora besvikelsen Arturia Brass... VSTi som jag inte använder så ofta: EW Symphonic Choirs (skitbra körer, som jag dock inte använder så ofta i den musik jag håller på med för stunden - men det ändrar sig säkert så småningom...) EWQLSO Silver (Gold är ju ännu bättre, så Silver används inte ofta) D'cota (har aldrig använt i en låt hittills) Plex (inte heller detta har jag använt i någon låt) EW Bösendorfer290 (finfin flygel - men har inte använts så mycket ännu...) DFH2 (inte alls samma klass som Scarbee, så det används inte) GPO (bra orkester - men jag gillar EWQLSO bättre, så Garritan används inte så mycket) XPhraze (har aldrig använt i någon låt) NI Xpress keyboards (har använt B4 och någon gång och Pro-53 då och då - men inte särskilt ofta) BFD (bra trum-VSTi, men Scarbee är bättre) Tassman3 (har använt enstaka gånger, men ingen favorit) EW Hardcore Bass (bra bas-VSTi, men Scarbee är bättre) EW Vapor (har aldrig hittills använt det i någon låt) Redigerat 18 december 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
r206 (oregistrerad) Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Zebra2 Den enda mjukvarusynt jag kommer överens med förutom möjligen xpand. Väldigt billig dessutom, $199. Semimodulär wavetable synt med väldigt kraftfulla oscillatorer. Finns även moduler för FM och några olika varianter på kamfilter som är intressanta när man försöker efterlikna "riktiga" instrument. Användargränssnittet kan se lite skrämmande ut första gången man ser synten men är faktiskt väldigt enkelt och snabbarbetat. Det enda negativa skulle möjligen vara något veka filter och ett par småbuggar när man kör den via VST-RTAS wrapper. Perfekt synt att skapa intressanta atmosfärer och pads i men låter även riktigt bra som "vanlig" subtraktiv synt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 z3ta tycker jag fortfarande är den bästa synten. http://www.rgcaudio.com/z3ta+.htm Sedan gillar jag Bromstick bass. Framförallt ljuden tycker jag är snorbra. Strunta i självspelningsfunktionen bara. http://www.bornemark.se/bb/index.htm Native instruments pluggar håller ofta för det mesta, t e x BAttery som nu är uppe i version tre. http://www.native-instruments.com/index.php?id=battery3_us Och så ezdrummer förståss. 😏 Sedan blir det alltmer hårdvara för mig. Gitarrer, bas, reverb, förförstärkare, Ett par spilåpipor, Roland digitaltrummor.... och det är bara under detta året 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrivKraft Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 (redigerat) Mjukvaror jag använder så gott som alltid! ARTURIA: MiniMoog ARP2600 CS-80 NATIVE INSTRUMENTS: FM7/FM8 AUDIOREALISM: BassLine BassLine Pro Andra godsaker är ZEBRA2 från U-He, RAPTURE och PENTAGON från CakeWalk + en jävla massa småmanicker och moduler EDIT: Fråga mig inte hur jag kunde glömma DISCOVERY från http://www.discodsp.com/ BRA LJUD! Senaste leksaken är http://www.clavia.se/products/nordmodular/demo.htm Redigerat 19 december 2006 av Emo Niobic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bakke Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Jag använder EZ Drummer, Virtual Guitarist och Halion 3 i nästan alla mina låtar, så dom får väl räknas som favoriter. B4 är också en favorit, men den används inte lika ofta som de tre andra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 (redigerat) själv föredrar jag ReDrum, Subtractor samt NNXT.. malström använder jag aldrig!NN19 likaså!! 😉 😕 Varför ska ni Hardcore Reason Fans alltid kommentera med att ni använder Reasons instrument när snubben frågar vilka VST instrument det är som gäller? Jag bara undrar - menar inget illa! 😛 Han frågar faktiskt efter de hetaste "virtuella instrumenten" och ser inget i inlägget som tyder på enbart VST-instrument. 😆 Redigerat 19 december 2006 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Massive_tour.mov har övertygat mig om att jag måste ha Native Instruments Massive - såfort min ekonomi tillåter. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 själv föredrar jag ReDrum, Subtractor samt NNXT.. malström använder jag aldrig!NN19 likaså!! 😛 😲 Varför ska ni Hardcore Reason Fans alltid kommentera med att ni använder Reasons instrument när snubben frågar vilka VST instrument det är som gäller? Jag bara undrar - menar inget illa! 🙂 Han frågar faktiskt efter de hetaste "virtuella instrumenten" och ser inget i inlägget som tyder på enbart VST-instrument. 🙂 Jamen dåså! Combinatorn i Reason ihop med MALSTRÖM, NN-XT, RV7000 osv!!!!!!!!! 😄 Och Absynth. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Trilogy Av tillverkaren Spectrasonics. Fixar både elbas, kontrabas, akustisk bas och syntbas. Allt i ett. På elfronten hittar vi (bland annat) både fyr, fem och sexsträngade basar. Bandlösa, vanliga, distade, inspelade med fingerspel, inspelade med plektrum, inspelade med tumspel (slapping?). Sjukt bra för oss som inte har en kontrabassist med tillhörande kontrabas i garderoben och en elbassist med ett flertal sjukt bra basar. Samt en akustisk Martin-bas. 😲 .Viktor Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Och Absynth. Ja, Absynth4_tour.mov väcker också ett ha-begär. 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BozoB Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Trilogy Japp grym plugg, det enda VSTi som jag hittils hört som går att jämföra med att spela in riktiga instrument själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 akoustik piano - native instruments - det bästa pianot jag har stöttt på hitills drumkits from hell superior - toontrack ..ez drummer hejdå b4 II-native instruments - bästa orgeln pluggen evver sedan finns det ju andra som kan vara bra att ha som trilogy,korg legacy,personal orchestra och kontakt 2 det är grundstommen i mitt system 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Exil Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 (redigerat) Jag tänkte nämna Colossus som flera nämt ovan. Nu när den har sjunkit i pris till 4595 kr på emusic, http://www.emusic.se/default.asp?do=search...=&text=colossus, så tycker jag den är ett mycket bra val. Har precis köpt den själv och använder den på väldigt många låtar. Den finns även billigare på east west hemsida. Där köpte jag min, men åkte tyvärr på tullavgift, så det blev ändå lika dyrt som i sverige. Men det är en grym plugg, och om man har den så har man det mesta. Måste också få nämda Trilogy. Bästa baspluggen som finns enligt mig. Sen så är Vienna stråkarna underbara. Jag har Vienna solo strings och de låter fantastiskt 😛 Nexus och är också riktigt bra! Redigerat 19 december 2006 av Exil Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Leslie Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 atmosphere, trilogy och stylus utan tvekan. albino 3 är rätt trevligt battery lättjobbad och bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
coyster Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 NEXUS....skiter i allt annat just nu, nästan jobbet me 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 (redigerat) Jag tänkte nämna Colossus som flera nämt ovan. Nu när den har sjunkit i pris till 4595 kr på emusic ...och hos alla andra - året ut 😉 : http://www.fitzpatrick.se/nyhet-ew.html Redigerat 19 december 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tomazopantera Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 z3ta är helt otrolig tycker jag fortfarande... Sampletank är en trotjänare Ni Akoustiks Bechsteinsflygel är rätt underbar.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tilly Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 själv föredrar jag ReDrum, Subtractor samt NNXT.. malström använder jag aldrig!NN19 likaså!! 😮 😕 Varför ska ni Hardcore Reason Fans alltid kommentera med att ni använder Reasons instrument när snubben frågar vilka VST instrument det är som gäller? Jag bara undrar - menar inget illa! 😛 Han frågar faktiskt efter de hetaste "virtuella instrumenten" och ser inget i inlägget som tyder på enbart VST-instrument. 😲 "Nu menar jag VST/RTAS/AU/MAS instrument." 😮 Om jag fått välja så skulle jag gärna se reasons instrument i VST format, jobbar mycket med dom! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tilly Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 NEXUS....skiter i allt annat just nu, nästan jobbet me 😲 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 december 2006 Dela Postat 22 december 2006 själv föredrar jag ReDrum, Subtractor samt NNXT.. malström använder jag aldrig!NN19 likaså!! 😛 🙂 Varför ska ni Hardcore Reason Fans alltid kommentera med att ni använder Reasons instrument när snubben frågar vilka VST instrument det är som gäller? Jag bara undrar - menar inget illa! 🙂 Han frågar faktiskt efter de hetaste "virtuella instrumenten" och ser inget i inlägget som tyder på enbart VST-instrument. 🙂 "Nu menar jag VST/RTAS/AU/MAS instrument." 🙂 Om jag fått välja så skulle jag gärna se reasons instrument i VST format, jobbar mycket med dom! 🙂 använd syntmaker eller reaktor o gör likadana vst-pluggar av dom istället.. 😉 ska jag göra när lönen kommer o man kan köpa lite gött.. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 22 december 2006 Dela Postat 22 december 2006 no comments from the purist---finns ingen piano/flygelplugg som funkar enl. min mening---däremot är B4 jävligt schysst trots att jag inte skulle sagt så här för 5 år sedan...och några elpianon också för den delen vilka jag inte minnns namnet på just nu men who cares---the real thing is the best---ALWAYS!!! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.