Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har SX 1.02. Jag skulle vilja lägga på effekter på VST syntar och VST instrument. Det finns ju MIDI effekter i Cubase (arpeggiator, midiecho och ett gäng till). Dessa funkar, MEN DET FINNS JU INGET REVERB! Hur gör jag? Vad är det jag inte har fattat? Finns det externa VST effektpluggar som funkar för MIDI som går att använda för detta? Det finns ju freeverb, classical reverb från Kjaerhus mfl, men funkar dessa som MIDI effekter i Cubase?

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Du försöker lägga effekter på midikanalerna istället för att lägga dom på vsts/audiospår.

Postat

Hur gör man för att få över signalen från ett MIDIspår till ett audiospår?

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Alltså, midi är ju ingen signal i sig, bara information till enheter eller program som alstrar ljud.

Men det vet du säkert?

Postat

Jodå, det vet jag. Här är ett exempel på vad jag menar. Jag kör en VST synt på ett MIDIspår. Jag vill lägga på en VST effekt, tex reverb på ljudet. Hur gör jag? Om jag går in på Sends in en midikanal så finns det ett antal effekter att lägga på, tex Arpache, Autopan, Chorder mfl. Men det finns inga VST effekter tillgängliga som man ju lätt kan lägga till på audiokanaler. Vad är det jag inte begriper?

Postat

Nu börjar det bli pinsamt. "På VSTi har du en midikanal - och en audiokanal i Cubase-mixern." Jag förstår inte. Vad menas med "På VSTi"?

Postat

1) Tryck F3, så får du upp mixern.

2) Kolla knapplisten (i mixern) längst till vänster. Ganska långt ner hittar du en knapp med hjälptexten "Show/hide VST Instrument channels". Se till att den är grön.

3) Om vi nu antar att du har använt VST-Instrumentet A1, så finns det nu en kanal där det står A1 och en volymregel ovanför.

4) Bredvid volymregeln finns en knapp med ett litet "e". Tryck på den, du får nu upp fönstret "VST Channel Settings".

5) Mellan volymregeln och EQ'n hittar du effekterna. Högerklicka där det står "No Effects" så får du upp en popup-meny där du kan välja effekt.

Hoppas det hjälpte!

// David

Postat

Nu funkar det!! Det var sannerligen en aha-upplevelse! Tack alla hjälpsamma Cubase-kollegor! Om nån läser detta har jag en undran till. Jag kör bland annat Sampletank. Går det att få effekterna så att de är olika för olika instrument i Sampletank? Tex jag vill ha lite kompression på trummorna, och lite reverb på basen jag kör i Sampletank (de körs i olika midikanaler).

Postat
Går det att få effekterna så att de är olika för olika instrument i Sampletank? Tex jag vill ha lite kompression på trummorna, och lite reverb på basen jag kör i Sampletank (de körs i olika midikanaler).

Jag har inte Sampletank, men standardproceduren brukar vara att man i aktuell VSTi specifierar till vilken audiokanal ett givet instrument ska skickas. Typ Output 1+2, Output 3+4 osv.

Postat

Precis...jag brukar använda SampleTank-menyn och lägga på eventuella compressorer eller reverb på respektive instrument direkt i menyn där (finns till höger, du kan ha typ 4 effekter per instrument, pass på bara för använder man för många samtidigt så dyker iallafall min dator).

• 3 veckor senare...
Postat

Jag har också för mig att man kan exportera/spara midispår som audiospår och sen lägga på effekter på dom, som vore det vanliga audiospår. Är det helt stenålders numera eller?

Postat
Jag har också för mig att man kan exportera/spara midispår som audiospår och sen lägga på effekter på dom, som vore det vanliga audiospår. Är det helt stenålders numera eller?

Svar nej: inte stenålders.. men man får skilja på internt MIDI till en VSTi och externt midi till en synt.. Internt spelar ju dina midinoter upp VSTi'ns ljud som i sin tur genereras i datorn och s.a.s redan är digitalt, det den gör då är ju att rendera om noterna till en WAVE-fil..( eller AIFF..)

En extern synt däremot måste man skapa ett midispår som spelar noterna och ett audiospår som spelar in det synten spelar upp för att få in ljudet i datorn.

Så det går inte att låta den externa synten skicka sitt data digitalt genom MIDI-gränssnittet till datorn som sen blir en WAVE-fil ( eller AIFF..)

..annars hade du helt rätt

Postat
1) Tryck F3, så får du upp mixern.

2) Kolla knapplisten (i mixern) längst till vänster. Ganska långt ner hittar du en knapp med hjälptexten "Show/hide VST Instrument channels". Se till att den är grön.

3) Om vi nu antar att du har använt VST-Instrumentet A1, så finns det nu en kanal där det står A1 och en volymregel ovanför.

4) Bredvid volymregeln finns en knapp med ett litet "e". Tryck på den, du får nu upp fönstret "VST Channel Settings".

5) Mellan volymregeln och EQ'n hittar du effekterna. Högerklicka där det står "No Effects" så får du upp en popup-meny där du kan välja effekt.

Hoppas det hjälpte!

// David

Ahhh...tack för den upplysningen...jag har alltid undrat, men istället för att fråga eller läsa manualen har jag spelat in mina midi-spår som audiospår och lagt på effekterna sen...man lär sig något nytt varje dag!!! 😄

/Jan Olof

Postat

Angående att lägga effekter på midispår, så var ett tidigare inlägg att "Audiospår har bara en audiokanal i mixern, medan ett VSTi har en midikanal OCH en (eller flera...) audiokanal(er) i mixern."

Vad jag kan se hamnar mina midikanaler på ETT audiospår. är detta en begränsning i ljudkortet (eller Cubasis som jag kör)....eller kan man styra detta på något sätt?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.