Skommjohan Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Ahoy Tänkte bara kolla om någon initierad person kunde hjälpa till att resonera lite om vad som är vettigast, att bygga ett väldigt tyst trumbås för akustiska trummor eller ett enklare för att tysta "twack":sen från ett digitalt... Vår lokal är ca 40-45 kvm betongbunker i källarplan där vi inte stör någon, sedan är det två våningsplan med butiker/kontor uppåt och sist lägenheter. Jag vet att vår trummis uppskattar att spela på ett akustiskt set, men att han kan tänka sig att använda ett av dom bättre roland-set:en också. Så vi klurar på vad som är vettigast, endera ett välbyggt (dyrt?) bås med ventilation för akustiska trummor uppmickade (återigen en inte så lite kostnad) eller ett enkelt bås med ett (dyrt) digitalt set.. Om det är någon som både har erfarenhet av digitala vs. akustiska trummset och båsbyggande, skriv gärna vad du vet/tycker. Tack! /Johan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Om ni har plats så satsa på ett riktigt dämpat rum att spela in akustiska trummor. Många påstår att man behöver ha ett bra rum med snygg klang för att få ett bra trumljud men har man ett heldämpat rum är det bara att välja efterklang i datorn vilket gör att man har tillgång till massa trumrum i datorn som låter bra. De erfarenheter jag har haft av truminspelning i ett mindre och dämpat rum har varit skitbra faktiskt. Tajt och bra ljud. Sen att trummisar alltid föredrar akustiska trummor framför digitalt dito är ju ännu en fördel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Jag skulle satsa på digitala trummor och sen använda mig av DFHS och Custom & Vintage. Dom trumsamplingarna är ruggigt bra samplade, i proffsstudio, med allt vad det innebär med mixerbord och mikrofoner. Plus att den har många inställningar i dfhs med läckage, balans emellan, separation osv. Annars så får du ett trumset där det gäller att hålla välvårdat välstämt med byte av skinn osv. Plus en akustik som du förmodligen inte ens kommer i närheten av i dfhs. Sen mikar och mixerbord. Har du exempelvis tio stycken rörstormembransmikar? Tror att med roland's pads + trigger och dfhs i datorn så får du bäst ljud och inställningsmöjligheter för en spottstyvel mot det "äkta" så att säga. Fast fanns dom pengarna så är ju det att föredra helt klart. Men det skule ju oxå bränna fint i plånboken. Säkert bortåt en mille. Fast å andra sidan så kan man ju använda det till allt annat i studion. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 hejsan. varför inte göra en liten kombination av ovantstående!?? skaffa ett digitalkit typ rolands dyra serier, eller clavias ddrums.. samt ett gäng schyssta cymbaler. dämpning behöver inte göras stenhårt längre, då det endast är höga mellan / diskant-registrena som behöver fås kontroll över!! sen kör du på med dfhs.. lycka till... 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Det handlar ju om kreativitet. Det är ju en helt annan grej att spela in akustiska trummor där du kan bygga ett helt eget ljud från grunden. Det finns inget "bästa" sätt att slå på en trumma och DKFH har inte det ultimata ljudet. Spelar ni där emot väldigt strikt musik i en viss genre som bara ska låta på ett visst "snyggt" sätt så kan ni ju köra på digitala trummor. Men då förstår jag inte varför man ska ha det dyraste digitala, ni kan ju köra in grunderna i datorn och sen ändra allt precis som ni vill ha det när det ligger som midi? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Det handlar ju om kreativitet. Det där är en bra poäng. Ungefär lite som att ställa sig frågan om man ska köpa en riktigt dyr akustisk gitarr eller en Line6 acke för att den låter bättre linat eller i PA och man slipper rundgång osv osv. Men vad spelar det för roll om gitarren låter bra om den inte är skön att spela på? Då förstörs ju hela poängen med att lira tycker jag iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 Jag är nog böjd att hålla med Lavrell mfl. Att spela på digitala trummor är inte samma sak som akustiska. Det går inte att jämföra, även om det låter bra. Skillnaden blir mindre ju dyrare set man köper förståss. Kan man pynta en 30.000 så får man ju mer realism i slagplattor, triggzoner osv. Problemet med att inte välja det dyraste är väl att man inte får samma anslag, samma möhjligheter att spela på instrumentet. Sedan går allting (eller det mesta)att fixa i efterhand som unbornichen är ute efter. Allting utom känslan av vad man spelar för något. Digitala trummor är som ett annat instrument tycker jag. Principen är det samma, men eftersom man styrs av mekaniska triggzoner så kan det aldrig bli exakt samma känsla i det man spelar som i ett akutstiskt instrument. Bra trumrum finns det massor av exempel på hur man kan göra. Jag har suttit både bakom plexiglas och innesluten i heltäckningsamtta. Kontakten med bandet är viktig. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.