Jump to content
Annons

Josefin


Recommended Posts

Låtnamn:Josefin

Artist:Harmonica mike and The Bluesmates

Text/Musik.Harmonica mike

Prod/Arr:Hm

Gitarr:Robert(The man on the Moon)

Bas:Robert Nymo

Sång:Micael/Ann

Genre:Visa?

Tjenna boys,and girls..

Detta var den första låt jag skrev(1988).Vi spelade in den med enkla medel för nästan 10 år sedan.Trummor är en förlegad Yamaha trum maskin,så det är stelt och bedrövligt.

Jag lägger upp denna för att min kvinna tycker att det är den bästa låt jag skrivit 🙂 ,jag är mera tveksam till låtens potencial..Jag hade hela låten i huvudet när jag vaknade en morgon för snart 20 år sedan.Det var bara att sätta sig med guran och antecknings blocket och skriva ned rubbet.Kollat anteckningarna,inte ett sudd,bara 4 verser rakt av...

Innan ni lägger era åsikter på denna,låt era respektive lyssna..Så att jag inte blir total sågad..

Jag har spelat denna för många olika personer,allt från vanligt folk till hård rockare,vad dom tyckte? Det sparar jag till min slutsummering..

Nu funderar jag att göra en helt nyinspelning,med ett annat arr - typ lite pianolir,å acke gura trummor och bas,är det någon ide att slösa energi på detta alster?

Mvh

Micael

Josefin.mp3

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare Mike

Sitter i det stora Brittanien just nu och jag saknar aa, ae, oe pa tangentbordet och darav den konstiga stavningen.

Tycker inte det var den basta av dina latar pa langa vagar da det var alldeles for mycket dansband for min smak. Min forsta tanke var ocksa att han verkade mer fast vid hennes lin-skinande har an skalva tjejen.. 😄

Det ar dock en skon lat och en nyinspelning av den hade inte varit bortkastad tycker jag inte. Sen ar det ju det dar ocksa... vad gor man inte for Kvinnan med stort K? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Kornsan.

Så är det nog..Låten har en viss betydelse för mig..Mycket dansband helt klart.Men vad gör man,den fanns helt färdig i mitt huvud när jag vaknade..

Också var det ju min första..Och det är ju alltid lite speciellt..

Tack för feedning..Om jag gör en nyinspelning,så blir det nog med ett annat arr..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo för sjutton kör på, den blir bra och skulle bli riktigt fin med ett ännu mera avskalad lite unplugged arr typ ståbas ja du vet. Låt melodin flyta lite mer oxå nu blir det ibland lite typ vänta på 1 och sen på och sjunga. Men som sagt den här kommer att liras i radion om du lägger ner lite tid på den.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för sjutton kör på, den blir bra och skulle bli riktigt fin med ett ännu mera avskalad lite unplugged arr typ ståbas ja du vet. Låt melodin flyta lite mer oxå nu blir det ibland lite typ vänta på 1 och sen på och sjunga. Men som sagt den här kommer att liras i radion om du lägger ner lite tid på den.

Göran

Thanx Göran..

Det är ju lite känsligt att lägga ut en så gammal låt som detta,men mitt självförtroende är på topp nu..än ivarje fall 😄

Egentligen hette non nåt annat..men det hör ju inte hit 😄

Skall se vad som går att göra åt denna...

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ärlig nu! Fanns tonartsbytet i verkligen huvudet från början?

Klart man kan fräcka till den, få den att låta betydligt bättre osv. Kanske så som BS sa.

Hmmm... Jag tror definitivt den kan ha sin publik t.o.m. en rätt stor sådan typ svensktopp/dansband fölk. Känner du för att jobba på den så kanske du har en folkhit vem vet? Så skit du i alla rockers, jazzers, clubbers, punkers osv. Dvs strunta i bl.a. mig och gå gråtande hela vägen till banken 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ärlig nu! Fanns tonartsbytet i verkligen huvudet från början?

Klart man kan fräcka till den, få den att låta betydligt bättre osv. Kanske så som BS sa.

Hmmm... Jag tror definitivt den kan ha sin publik t.o.m. en rätt stor sådan typ svensktopp/dansband fölk. Känner du för att jobba på den så kanske du har en folkhit vem vet? Så skit du i alla rockers, jazzers, clubbers, punkers osv. Dvs strunta i bl.a. mig och gå gråtande hela vägen till banken 😄

😄 DG,dig kan man lita på.

Jo det är möjligt att det kan bli nåt av denna.Jag har spelat den på olika scener för olika människor under 20 års tid...Alla har varit samstämmiga..Spela josefin,för f-n..Förmodligen har jag spelat den ,med min gura å munspel 1000ggr!

Hårdrockare och ungdomar kan ju inte ha fel...väl 😄

Jag ska se över vad jag kan göra i arret,för att närma mig ett mera naket och äkta sound..Kanske bara jag och guran..? Kryddat med ett snyggt piano/acke lir..

Hjälp mig med arret DG,så får du haka på till banken 😆

Mvh

Micael

ps.Tonarts bytet var en efterhands konstruktion vid inspelningen..Men i övrigt så är allt sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grunden i det här tycker jag är bra och har sin charm… Idén i sej och så… 🙂

Men texten Josefin, glänser som lin, smakar som vin känns lite för banal…

Tonartshöjningen har jag inga problem med då den inte kommer mellan 2 refränger, eller efter refräng/stick…

Däremot skulle jag byta ut ljudet i guran som kör ackorden till ett mer Ak-gura likt ljud, mindre dansbands gitarr… 😕

Kör på Mike, det är det har du ska köra tror jag… 😮

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok låt. Kör på.

Annika Jankell nästa.

Thanx Steffo.

Dunkar iväg den till Jankellarn,efter lite puts kring arret.

Till Min EVA: Jag vet att du läser detta i morgon bitti på jobbet.Det verkar som du hade rätt,låten nådde fram till polarna här..Älskar dig.Din Micael

Man kommer ju lätt i stämning av en sådan här låt.

Så spela den nu för era kvinns boys! Jag törs utlova,inte ett öga är torrt.. 😕

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Grunden i det här tycker jag är bra och har sin charm… Idén i sej och så… 🙂

Men texten Josefin, glänser som lin, smakar som vin känns lite för banal…

Tonartshöjningen har jag inga problem med då den inte kommer mellan 2 refränger, eller efter refräng/stick…

Däremot skulle jag byta ut ljudet i guran som kör ackorden till ett mer Ak-gura likt ljud, mindre dansbands gitarr… 😕

Kör på Mike, det är det har du ska köra tror jag… 😄

Thanx Little man.

Grejen med "Dansbands" låtar är ju ofta lite banala texter..När jag framför den med min gura så finns inte ett spår av dansbands arr.Mera visa då liksom.Det är nog i den riktningen jag ska dra arret..tror jag i varje fall..Det är ju enbart el gura på denna,så en acke skulle nog passa bättre..Helt klart.

I grund och botten så ser jag mig som en bluesman,men alla har väl en dold sida 😮🙂

Fuderar på vad ni skulle tycka om de andra ja skrivit på svenska?

Men ni får smälta denna först - det kan bli för mycket annars 😄

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland blir man inte klok på vad kvinnor tycker om ens musik. Definitivt inte samma som man själv tycker (oftast). Helt klart går den här hem i Linköpings Folkets Park också. I sin genre tycker jag den är helt ok men inget jag letar efter i skivhyllorna. All musik kan ju inte vara nydanande, provocerande eller innehålla diverse världsmästarsolon eller sångtexter man funderar på i dagar efteråt.

Jag antar att denna inte låg först i er repertoar utan som en av de sista när folk börjar summera kvällen och kanske riskerade att detta var den sista tryckaren och då passar en lagom sentimental låt som den här perfekt. Tycker texten är bra med snygga, enkla rim. Perra kan säkert hjälpa till med ett bättre arr. Dragspel i s f munspel bl a?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu funderar jag att göra en helt nyinspelning,med ett annat arr - typ lite pianolir,å acke gura trummor och bas,är det någon ide att slösa energi på detta alster? Nja..

Tonarts höjningen lite hum drastisk..

Texten inehåller nog lite många (nödrim) typ josefin ...dit hår glänser som lin.Nu är jag ju rörmockare oxå o mitt lin glänser inte alls,men jag har fått i mig mycket kemikalier med åren så jag kan vara lite känsligt för just det:D ...

Låten faller inte riktigt på min läppe..Kanske lite mycket dansbands sväng för mig..

Har hört mycket bättre från dig..

Best..Tony

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland blir man inte klok på vad kvinnor tycker om ens musik. Definitivt inte samma som man själv tycker (oftast). Helt klart går den här hem i Linköpings Folkets Park också. I sin genre tycker jag den är helt ok men inget jag letar efter i skivhyllorna. All musik kan ju inte vara nydanande, provocerande eller innehålla diverse världsmästarsolon eller sångtexter man funderar på i dagar efteråt.

Jag antar att denna inte låg först i er repertoar utan som en av de sista när folk börjar summera kvällen och kanske riskerade att detta var den sista tryckaren och då passar en lagom sentimental låt som den här perfekt. Tycker texten är bra med snygga, enkla rim. Perra kan säkert hjälpa till med ett bättre arr. Dragspel i s f munspel bl a?

Tjena E.

Jo så är det nog,det om kvinns.Min musik har ett helt annat stuk nu förtiden.

Grejen med denna var att det var den första låt jag skrev..Varit mycket betänksam om jag skulle lägga upp den för sågning.

Den har sin plats i min själ,som första alster och dedikerad till någon..

Finns ju inget nydanande i detta,mera av en känsla..Och den har nått fram kan jag lova.Polarna i bandet flydde scenen när det var dags för denna.. 😕

Men så fick jag ju alla applåderna också!

Skämt åsido,denna har jag lirat mest själv.Ibland med stöd av gura polarna.På fester bröllop och dylikt.Succe varje gång. Tack för feedning.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu funderar jag att göra en helt nyinspelning,med ett annat arr - typ lite pianolir,å acke gura trummor och bas,är det någon ide att slösa energi på detta alster? Nja..

Tonarts höjningen lite hum drastisk..

Texten inehåller nog lite många (nödrim) typ josefin ...dit hår glänser som lin.Nu är jag ju rörmockare oxå o mitt lin glänser inte alls,men jag har fått i mig mycket kemikalier med åren så jag kan vara lite känsligt för just det:D ...

Låten faller inte riktigt på min läppe..Kanske lite mycket dansbands sväng för mig..

Har hört mycket bättre från dig..

Best..Tony

Thanx Tony.

Min farsa var också rörmockare,så det var kanske därifrån jag fick det,,hmmm..vuxit upp med lukten av linolja..

Tack för åsikt i varje fall.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tja igen läste lite inlägg, du ser det här är bra som folk oxå verkar tycka. Om det är dansband eller ej är lite skitsamma låtarna lever sitt eget liv inget man kan göra nåt åt. Fan tänk om det vore så lätt bara skriva en sån låt och en sån brottarhit och sån och en sån osv. Nä så funkar det nog inte, låtarna kommer i den skepnad som dom kommer i och ibland är det dansband och ibland är det finsk skrik-kör 😆 , det är bara att kapitulera och släppa ut dom. Banalt ja det kan livet va ibland, som min polare Lennart säger (han är en riktig Bob Dyland fan (som ofta tolkar Bob bättre än vad orginalet själv kan prestera) dvs. ganska långt från dansband) "man ska leva för varandra". Kolla in det här bara första versen från min visa på G, äkta slisk 😉 kan jag så kan du 😆 :

När den vackraste visan så len mot ditt öra

och när sommaren bjuder på blomstrande prakt

när de ömmaste orden du nånsin fått höra

ja du fylls av begär vill du ha i din makt

Ett akustiskt band ska du nog ha med på Josefin (heter min dotter oxå) i alla fall. Gura, sång och munspel spar det till livelägen på fester och sånt.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja igen läste lite inlägg, du ser det här är bra som folk oxå verkar tycka. Om det är dansband eller ej är lite skitsamma låtarna lever sitt eget liv inget man kan göra nåt åt. Fan tänk om det vore så lätt bara skriva en sån låt och en sån brottarhit och sån och en sån osv. Nä så funkar det nog inte, låtarna kommer i den skepnad som dom kommer i och ibland är det dansband och ibland är det finsk skrik-kör 😄 , det är bara att kapitulera och släppa ut dom. Banalt ja det kan livet va ibland, som min polare Lennart säger (han är en riktig Bob Dyland fan (som ofta tolkar Bob bättre än vad orginalet själv kan prestera) dvs. ganska långt från dansband) "man ska leva för varandra". Kolla in det här bara första versen från min visa på G, äkta slisk 😄 kan jag så kan du 😄 :

När den vackraste visan så len mot ditt öra

och när sommaren bjuder på blomstrande prakt

när de ömmaste orden du nånsin fått höra

ja du fylls av begär vill du ha i din makt

Ett akustiskt band ska du nog ha med på Josefin (heter min dotter oxå) i alla fall. Gura, sång och munspel spar det till livelägen på fester och sånt.

Göran

Tack Göran,det värmde.

Jo det är ju så med låtar,man får en ide eller som i detta fall - allt på en gång.

I bland så känns det som ett stort ansvar,att lyckas förmedla det som kommer så spontant.Ibland så lyckas man,och ibland inte.

Någon sorts gåva är det nog,att få det ansvaret - samt att fånga den känsla man känner just då..Antar att det är det som är grejen,att skilja det fina från det banala..Skönhet ligger ju som bekant i betraktarens öga..

Ibland kan man ju fundera på var låtarna kommer ifrån..Mina dyker upp i sömnen ibland,och så finns det fragment kvar när jag vaknar..

Jag hade en ide en morgon på ett mycket komplicerat stycke typ klassiskt, med tenorer och baryton å basar inramat av stråkar och piano - mycket vackert..Men hela sång prylen var på Italienska 😉 Vette tusan vad man ska göra med sånt? Jag kan inte ett ord italienska...Det skulle nog låta rätt skumt om jag drog upp det arret,samt skrålandes på ett språk jag inte förstår 😄 Fem stämmigt..

Antar att det var avsett för någon annan... 😆 Man har väl för stora öron antar jag..Och ett ruskigt minne.. 😆

Nåväl,jag drar upp piano iden jag har först på denna,så får vi se var det bär hän..

Thanx för feedning,nu måste jag sova..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Ibland kan man ju fundera på var låtarna kommer ifrån..Mina dyker upp i sömnen ibland,och så finns det fragment kvar när jag vaknar..

Jag hade en ide en morgon på ett mycket komplicerat stycke typ klassiskt, med tenorer och baryton å basar inramat av stråkar och piano - mycket vackert..Men hela sång prylen var på Italienska 🙂 Vette tusan vad man ska göra med sånt? Jag kan inte ett ord italienska...Det skulle nog låta rätt skumt om jag drog upp det arret,samt skrålandes på ett språk jag inte förstår 🙂 Fem stämmigt..

Antar att det var avsett för någon annan... 😄 Man har väl för stora öron antar jag..Och ett ruskigt minne.. 😄

😄 Den vill jag höra absolut, Italienska häftigt du får väl collabba med nån från nåt Italienskt forum 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...