Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hörde ett test (hÀr) dÀr man jÀmförde SPC1, AKG414 EB, Neumann U-87, Neumann U-87 (Klaus Heyne modifierad) och en Neumann U-67 och jag kan sÀga för 1600 kronor gjorde SPC1 ett jÀtte bra jobb....NÄgon hÀr som anvÀnder det?

Redigerat av alexfree
Annons
Postat (redigerat)

hur han ni spelat in tjejrösten (och killrösten ocksÄ), de skÀr ju flera gÄnger!?!

Redigerat av alexfree
Postat

TÀnkte inte pÄ det...

De Àr i 32-bit FP, sÄ det kan stÀlla till problem för vissa spelare.

AnvĂ€nd exempelvis Windows Mediaplayer, sĂ„ fungerar det bra... 😼

Det "lustiga" med Mediaplayer, Ă€r att den kan spela upp 32-bit FP, men inte 24-bit. 😆

Postat
TÀnkte inte pÄ det...

AnvĂ€nd exempelvis Windows Mediaplayer, sĂ„ fungerar det bra... 😄

Det "lustiga" med Mediaplayer, Ă€r att den kan spela upp 32-bit FP, men inte 24-bit. 😆

MÄste ha me codecs att höra. HÀr funkar det fint att spela upp 24 bitar i mediaspelaren.

Postat
TÀnkte inte pÄ det...

AnvĂ€nd exempelvis Windows Mediaplayer, sĂ„ fungerar det bra... 😄

MÄste ha me codecs att höra. HÀr funkar det fint att spela upp 24 bitar i mediaspelaren.

Det var som 17! Jag kan inte spela upp 24-bitsfiler i Mediaspelaren - varken pÄ jobb eller hemma. Jag fÄr ta en titt pÄ det nÀr jag hinner...

Postat
Det var som 17! Jag kan inte spela upp 24-bitsfiler i Mediaspelaren - varken pÄ jobb eller hemma. Jag fÄr ta en titt pÄ det nÀr jag hinner...

MisstĂ€nker att det kan vara premiere som skickar in lite sĂ„nna codecs nĂ€r man installerar det. Är inte sĂ€ker, men dom mĂ„ste ju iaf finnas att hĂ€mta.

Postat

Grejen Àr lite det hÀr: NÀr man hör ett ljud isolerat, speciellt i en jÀmförelse som den ovan, sÄ Àr det lÀtt att föredra den version som har mest diskant. Den kÀnns renare och tydligare, och de andra kÀnns ulliga och trötta i jÀmförelse.

Men nÀr man sedan sitter i sin studio och försöker jobba med ett sÄhÀr diskantigt ljud, dÄ fÄr man lite problem - speciellt om man har anvÀnt micken pÄ fler Àn en ljudkÀlla. För nu kommer det diskantiga ljudet att lÀgga sig över allting, samtidigt som det urgröpta mellanregistret fÄr ljudkÀllan att kÀnnas skir och avlÀgsen. Har man spelat in flera ljudkÀllor med en sÄhÀr fÀrgad mikrofon kommer de att slÄss om samma frekvensutrymme, och dÄ fÄr man sitta och försöka korrigera med EQ.

Jag sÀger inte att C1 Àr oanvÀndbar, bara att man riskerar att rÄka in i trassel om man anvÀnder den mer Àn en gÄng per mix. Och det gör att den - enligt mitt förmenande - inte Àr speciellt prisvÀrd trots det lÄga priset. Jag skulle kunna tÀnka mig att anvÀnda C1 som en effektmik, nÀr nÄgot verkligen ska ges en helt speciell plats i mixen skulle den kunna komma till nytta. Men dÄ har jag redan en ganska diger miksamling som jag kör pÄ allt annat.

MÄnga hÀlsningar

/Henrik

Postat
Grejen Àr lite det hÀr: NÀr man hör ett ljud isolerat, speciellt i en jÀmförelse som den ovan, sÄ Àr det lÀtt att föredra den version som har mest diskant. Den kÀnns renare och tydligare, och de andra kÀnns ulliga och trötta i jÀmförelse.

Men nÀr man sedan sitter i sin studio och försöker jobba med ett sÄhÀr diskantigt ljud, dÄ fÄr man lite problem - speciellt om man har anvÀnt micken pÄ fler Àn en ljudkÀlla. För nu kommer det diskantiga ljudet att lÀgga sig över allting, samtidigt som det urgröpta mellanregistret fÄr ljudkÀllan att kÀnnas skir och avlÀgsen. Har man spelat in flera ljudkÀllor med en sÄhÀr fÀrgad mikrofon kommer de att slÄss om samma frekvensutrymme, och dÄ fÄr man sitta och försöka korrigera med EQ.

Jag sÀger inte att C1 Àr oanvÀndbar, bara att man riskerar att rÄka in i trassel om man anvÀnder den mer Àn en gÄng per mix. Och det gör att den - enligt mitt förmenande - inte Àr speciellt prisvÀrd trots det lÄga priset. Jag skulle kunna tÀnka mig att anvÀnda C1 som en effektmik, nÀr nÄgot verkligen ska ges en helt speciell plats i mixen skulle den kunna komma till nytta. Men dÄ har jag redan en ganska diger miksamling som jag kör pÄ allt annat.

MÄnga hÀlsningar

/Henrik

word!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.