Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hörde ett test (här) där man jämförde SPC1, AKG414 EB, Neumann U-87, Neumann U-87 (Klaus Heyne modifierad) och en Neumann U-67 och jag kan säga för 1600 kronor gjorde SPC1 ett jätte bra jobb....Någon här som använder det?

Redigerat av alexfree
Annons
Postat (redigerat)

hur han ni spelat in tjejrösten (och killrösten också), de skär ju flera gånger!?!

Redigerat av alexfree
Postat

Tänkte inte på det...

De är i 32-bit FP, så det kan ställa till problem för vissa spelare.

Använd exempelvis Windows Mediaplayer, så fungerar det bra... 😮

Det "lustiga" med Mediaplayer, är att den kan spela upp 32-bit FP, men inte 24-bit. 😆

Postat
Tänkte inte på det...

Använd exempelvis Windows Mediaplayer, så fungerar det bra... 😄

Det "lustiga" med Mediaplayer, är att den kan spela upp 32-bit FP, men inte 24-bit. 😆

Måste ha me codecs att höra. Här funkar det fint att spela upp 24 bitar i mediaspelaren.

Postat
Tänkte inte på det...

Använd exempelvis Windows Mediaplayer, så fungerar det bra... 😄

Måste ha me codecs att höra. Här funkar det fint att spela upp 24 bitar i mediaspelaren.

Det var som 17! Jag kan inte spela upp 24-bitsfiler i Mediaspelaren - varken på jobb eller hemma. Jag får ta en titt på det när jag hinner...

Postat
Det var som 17! Jag kan inte spela upp 24-bitsfiler i Mediaspelaren - varken på jobb eller hemma. Jag får ta en titt på det när jag hinner...

Misstänker att det kan vara premiere som skickar in lite sånna codecs när man installerar det. Är inte säker, men dom måste ju iaf finnas att hämta.

Postat

Grejen är lite det här: När man hör ett ljud isolerat, speciellt i en jämförelse som den ovan, så är det lätt att föredra den version som har mest diskant. Den känns renare och tydligare, och de andra känns ulliga och trötta i jämförelse.

Men när man sedan sitter i sin studio och försöker jobba med ett såhär diskantigt ljud, då får man lite problem - speciellt om man har använt micken på fler än en ljudkälla. För nu kommer det diskantiga ljudet att lägga sig över allting, samtidigt som det urgröpta mellanregistret får ljudkällan att kännas skir och avlägsen. Har man spelat in flera ljudkällor med en såhär färgad mikrofon kommer de att slåss om samma frekvensutrymme, och då får man sitta och försöka korrigera med EQ.

Jag säger inte att C1 är oanvändbar, bara att man riskerar att råka in i trassel om man använder den mer än en gång per mix. Och det gör att den - enligt mitt förmenande - inte är speciellt prisvärd trots det låga priset. Jag skulle kunna tänka mig att använda C1 som en effektmik, när något verkligen ska ges en helt speciell plats i mixen skulle den kunna komma till nytta. Men då har jag redan en ganska diger miksamling som jag kör på allt annat.

Många hälsningar

/Henrik

Postat
Grejen är lite det här: När man hör ett ljud isolerat, speciellt i en jämförelse som den ovan, så är det lätt att föredra den version som har mest diskant. Den känns renare och tydligare, och de andra känns ulliga och trötta i jämförelse.

Men när man sedan sitter i sin studio och försöker jobba med ett såhär diskantigt ljud, då får man lite problem - speciellt om man har använt micken på fler än en ljudkälla. För nu kommer det diskantiga ljudet att lägga sig över allting, samtidigt som det urgröpta mellanregistret får ljudkällan att kännas skir och avlägsen. Har man spelat in flera ljudkällor med en såhär färgad mikrofon kommer de att slåss om samma frekvensutrymme, och då får man sitta och försöka korrigera med EQ.

Jag säger inte att C1 är oanvändbar, bara att man riskerar att råka in i trassel om man använder den mer än en gång per mix. Och det gör att den - enligt mitt förmenande - inte är speciellt prisvärd trots det låga priset. Jag skulle kunna tänka mig att använda C1 som en effektmik, när något verkligen ska ges en helt speciell plats i mixen skulle den kunna komma till nytta. Men då har jag redan en ganska diger miksamling som jag kör på allt annat.

Många hälsningar

/Henrik

word!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.