Jump to content
Annons

Saxofon och Trumpet mik

Recommended Posts

abbash (oregistrerad)
Postat

Hej.

Har det tufft med och få bra ljud ur saxofoner och trumpeter. Vad använder ni för mikrofoner? Har inte vågat testa men hur bra tror ni att en SM57 fungerar på någon utav de instrumenten??

//

Annons
Postat (redigerat)

Gärna dynamiska stormembranare, t.ex:

EV RE-20

Shure SM7B

MD421

Redigerat av Henke
Postat

Blås är ganska lätt att få till, har du en sm57 eller ska köpa en så kör på den, den kan man ha till så mycket...lite olika mickar som funkar (finns många fler men skrev dem jag kom på):

Beta 57

Sm57

Sm 58

Milab Dc 96

Md 421

diverse stormembranare

Postat

Finns bara en mik som funkar till blås. Svenska Pearl. Tro mig, finns inget som kommer i närheten av denna mik för livebruk. Jag har kranat storband i många år och provat banne mig allt. Tills en liten gubbe kom med denna å frågade om vi kunde testa den. Jag trodde det var rena skräpet, "-Pearl? Va är det för skit?"

Och det fick man ju äta upp. Sjukt jävla drag i den! 🙂

wcm90p.gif

http://www.pearl.se/wcm90.htm

Priset ligger runt 3600:-

Postat

är själv trumpetare bland annat och håller med det som skrivits om sm 57:an. tycker man får till jäkla bra ljud med denna allroundmick. däremot skulle jag inte använda en ensam sådan på sax, eftersom ljudet kommer lite utspritt, samt man gärna vill få med lite klaffljud.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag är också trumpetare..

Är inte särskillt förtjust i tidigare nämda sm57... Funkar lajv.. Men jag skulle hellre använda någon form av kondensatormick... Eller nån 421/441 vilket jag inte testat... Både live å i studio.

Postat

Jag har på saxofon kört en sm 57 rakt in i klockstycket och sedan en stormembranare över klaffarna och sedan mixat ihop dessa efter tycke och smak.

På trombon har jag gjort likadant bara att jag har satt stormembranaren som lite av en avståndsmik istället. Lyssna på exemplet...

Thåström och Wallin - Penetrations

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.