Jump to content
Annons

Yamaha 01v96 Moinitor lyssning

Recommended Posts

abbash (oregistrerad)
Postat

Hej. Jobabde på ett gig igår åt en kompis med hans utrustning. Har tidigare aldrig kört ett analogt bord men hans Allen&heath bord var super. En funktion som jag gillade skarpt var att man kunde få ut ljud på monitorerna oberoende av vad man har för ljud på ut reglaget. Själv har jag en 01v96. Där verkar detta inte fungera.

Nu till min fråga. någon som vet hur man för så på Yamahas digital mixar, om jag höjer på AUX1 Reglage 1 så hörs den kanalen i AUX1 även om reglaget på Channel 1 skulle vara nerdragen på kanalerna som styr utljudet? Det borde ju gå eftersom dem digitala borden ska vara bättre 🙁

Har tänkte på det hela dagen nu. Hopas att det finns någon som kan besvara min fråga 😉 Tack...

Annons
Postat

Det är här funktionen pre/post comes in handy... Om du har aux pre så kommer du kunna ta signal från aux oavsett vad regeln står på. Det är alltså Pre du ska använda för att skicka iväg ljud till monitormix.

Post är tvärt om, om du drar ner regeln som kommer aux följa med, det använder man till effekter. T.ex. om du har ett reverb på aux2 (post) så kommer reverbet sänkas tillsammans med orginalljudet när du drar ner regeln...

Förstog jag rätt, va det det här du undrade över?

abbash (oregistrerad)
Postat

aaa 🙁 det låtter vettigt. Vart ställer man in det. Är det på AUX kanalerna direkt eller någon annanstans? Tak för snabbt svar.. 😉

Postat

Jadu, det har jag ingen aning om, jag kör inte digitalbord själv. Du får djupdyka i manualen. Det är ju en grundläggande funktion för aux så det borde inte va så svårt att hitta under den rubriken..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.