Jump to content
Annons

Ofärdiga låtar

tankar bortom vetenskapen (oregistrerad)

Recommended Posts

tankar bortom vetenskapen (oregistrerad)
Postat

Jag har skrivit låtar i flera år och är mycket nöjd med det jag gjort.

Saken är den att jag behöver spela in dem så att man kan få höra på det färdiga resultatet men jag vet inte hur jag ska gå till väga?? Jag har programmet Reason men det är alldeles för avancerat för mig......är inte så teknisk och allt står på engelska.....det blir bara för mycket.

Jag har tappat motivationen till att göra ny musik när det känns som allt bara blir halvfärdigt.

Snälla ge mig några goda råd?...kanske finns det någon studio där man kan spela in som inte är alltför dyr.

Kramar från Marie!

Annons
Postat

Skulle tippa du behöver något enkelt inspelningsprogram för att få igång lusten igen...

Använder du mac så är Garageband ett lättanvänt gratisprogram.

Tracktion brukar också uppfattas som mer lättarbetat än konkurrenterna.

I annat fall, sätt igång med nåt, fråga här när du stöter på problem.... finns många bra nybörjarguider också...

Postat

Skulle tippa att du inte behöver Reason, utan en person som kan göra produktionerna åt dig. Du får naturligtvis räkna med att det kostar en slant. men det finns å andra sidan många duktiga hemmapulare med fin utrustning som säkert kan hjälpa dig, inom rimliga kostnadsgränser.

Studios brukar oxå göra sådant men då får du nog räkna med att det blir dyrare.

Annars finns ju www.demoakuten.se

Tror dom tar 4000:- för att göra en färdig demo... vilket verkligen kan anses överkomligt.

Kan du inte musikteknik/inspelning/produktion så kommer all din energi gå åt till att, lära dig, leta fel, svära och bli frustrerad över att det inte blir som du vill.....osv.

Det är helt ok att "bara"vara låtskrivare, man behöver inte vara producent oxå 😛

/xarl

Postat

Detta är ett klassiskt problem. Känner igen mig. Skulle råda dig att skaffa den enklast möjliga utrustning du kan hitta. Kanske en porta eller liknande. Skaffa dom verktyg du behöver för ditt låtskrivande inte mer. Är precics som du en nybörjare. Håll kvar vid dina låtar för går du in i den här världen finns det risk att du aldrig kommer ut igen,

Man kan köpa prylar upp över öronen. Tweka oxford EQ eller bara enkla gratis pluggar till förbanelse men går du in här så kommer du att drastiskt slå ner på din takt att skriva låtar. Gör inte det!

Postat

Jo digitalporta är svaret. Spelar du på riktiga instrument och gör riktig musik är det ett underbart verktyg. Bara att trycka på rec och köra. :rolleyes:

• 2 veckor senare...
Jay Balmorian (oregistrerad)
Postat

Gå in i en musik affär. Fråga personalen om ett sequensingprogram som e just för nybörjare be att få prova olika märken + be personalen visa dig grunderna.

Det finns även video tutorials alltså video clip för dom olika programen som leder dig igenom varje steg av vad du behöver göra.Ett program jag kan rekomendera e Cubase i någon form väldigt lättarbetat + du kan samköra detta program med reason alltså har du helt plötsligt två bra sequnsing program sen e det övning övning och åter övning.Men kontentan e att du kommer igång rätt så snabbt.

Och att spela in med cubase e faktiskt ganska lätt,även att arrangera faktiskt.Hoppas detta hjälper dig något på vägen. Ciao! Jay Balmorian.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.