Jump to content
Annons

Justera en otajt låt till klick? (Cubase)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har en MP3-låt, med bara gitar och sång. Den spelades inte in till klick så den håller inte riktigt samma tempo genom låten.

Jag har hittat ett snitttempo i låten (113BPM typ) och vill att låten ska hålla detta tempo exakt hela tiden. Har tänkt lägga på programmerade trummor och grejer, och då underlättar det ju att ha i ett konstant tempo.

Så... hur göra detta i Cubase? Har försökt och försökt men får inte till det 😄 Är det jäääättekrångligt?

Tack på förhand!

Redigerat av creel
Annons
creel (oregistrerad)
Postat

Tack men det hjälpte mig inte alls mycket. Får det inte alls att fungera.

Postat

Låter som ett jättejobb.

Är det lätt att höra otajtheten med gitarren och sången? Om det inte märks så mycket hade jag försökt trumma med hjälp av klaviaturen.

creel (oregistrerad)
Postat
Låter som ett jättejobb.

Är det lätt att höra otajtheten med gitarren och sången? Om det inte märks så mycket hade jag försökt trumma med hjälp av klaviaturen.

Alltså, gitarren och sången är i samma spår. De är redan färdigmixade/mastrade. Det är en singer/songwriter så det är en riktig låt. Men nu ville jag lägga till trummor och lite prylar till låten.

När man lyssnar på låten märker man inte alls att det är otajt. Lyssnar man extremt noga kan man höra att tempot höjs en aning vid refrängerna. Annars låter det väldigt naturligt och bra.

Så, jag rättar ju inte till tempot för att det låter dåligt, utan för att det ska bli enklare för mig att lägga på programmerade trummor m.m.

Klaviaturen? Jag har ingen keyboard, menar du att man kan spela in trummor på något inbyggt? Typ att jag trycker på tangentbordet?

Postat
Låter som ett jättejobb.

Alltså, gitarren och sången är i samma spår. De är redan färdigmixade/mastrade. Det är en singer/songwriter så det är en riktig låt. Men nu ville jag lägga till trummor och lite prylar till låten.

När man lyssnar på låten märker man inte alls att det är otajt. Lyssnar man extremt noga kan man höra att tempot höjs en aning vid refrängerna. Annars låter det väldigt naturligt och bra.

Så, jag rättar ju inte till tempot för att det låter dåligt, utan för att det ska bli enklare för mig att lägga på programmerade trummor m.m.

Klaviaturen? Jag har ingen keyboard, menar du att man kan spela in trummor på något inbyggt? Typ att jag trycker på tangentbordet?

JAg förstår vad du menar. Det är den bästa lösning jag kommer på. Att man själv bankar in trummorna. För då följder man lätt sången och gitarren.

Men eftersom du inte hade ngt klaviatur vet jag inte hur du ska göra.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ditt problem är i princip omöjligt att lösa på ett bra sätt, som skrevs innan så kan du försöka spela trummorna "live" längst hela tracket. Om tempot inte är jämt under hela låten så kan du inte lägga trumloopar till låten utan att byta tempo i varje takt.

Be istället singer/songwritern att spela om låten, den här gången till klick eller ett enkelt trumspår, eftersom det bara är gitarr och sång så borde det vara lätt gjort.

Lycka till!

Redigerat av Danny Cort
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Eller...om du har en jävla mass tid över så kan du börja med att pilla in kicken på jämna fyror under hela låten och få något som du kanske kan bygga ett beat efter, men det tar tid och är et riktigt pilligt jobb som inte säkert ger ett bra resultat.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Danny Cort: Tack för dina svar.

Jasså det är så pass svårt. 🙁

Denna sångare är rätt känd och hon skulle aldrig göra det för min skull.

Hmm, lägga in trumgrejer manuellt är nog för tidsödande.

Finns det inga andra smidiga alternativ i Cubase?

EDIT:

Jag kom och tänka på en grej, finns det ingen slags Tap Tempo-funktion i Cubase? Isåfall kan man ju fixa en egen Tempo Track och utifrån den bara "slänga in" trummor som anpassar sig? Eller något liknande sätt?

Redigerat av creel
Postat

Tap tempo är väl bara för att få ut hur snabbt en låt går? Liksom tappa i takt med musiken...

/fredde

Postat

Det enklaste skulle väl vara, som tidigare sagts, att spela alla instrument efter inspelningen och skita i metronom/konstant tempo.

Men om du inte har möjlighet/kan spela instrument utan istället vill programmera saker så kan det gå om grunden är någorlunda tight. Gör såhär:

1. Du hade hittat ett tempo som stämmer ungefär? Annars, hitta det som stämmer bäst.

2. Sen gör du vissa syncpunkter på ettan i vissa takter med jämna mellanrum ex. vers 1, refräng 1 o.s.v. Markera alltså dessa punkter endast utifrån ljudfilen och bry dig inte om ditt "tempo" här.

3. Gör ett klipp i filen vid alla synkpunkter.

4. Sen jämför du dina syncpunkter med tidslinjen och försöker att anpassa ljudfilen genom att timestretcha så det stämmer.

Hur man gör i Cubase vet jag inte, men jag vet att det går. Med lite tålamod.

Lycka till! 😄

• 9 månader senare...
Postat

Jag skulle köra på hitpoints, som funky monk rekommenderade.

Det tar en liten stund att gå igenom låten, men det är inte svårt. Time Warp är schysst.

Postat

...en annan idé kanske kan vara att göra klicket tajt till låten istället??

går ju oxå om man inte vill använda time-strech å sånt...

Postat

Quantize Audio Track skulle va en llösning men det kan och bli fullständig

kaksmet...Det är väldigt pilligt men det kan gå...Först måste du köra

"Locate Hitpoints"...Markera Audio spåret med gittarren och utgå från

den i quantizen...

Postat (redigerat)

hmm..i logic finns ju något tempotrack, där man kan kan "synka" olika punkter i ett audiospår till "griden" i logic....på så sätt gör logic tempoändringar hela låten igenom, så att själva takterna blir rätt i förhållande till låten....den timestretchar/pitchar inget, utan ändrar bara tempot flytande under hela låten. Går att låta programmet fixa detta automatiskt, men oftast måste man in och korrigera en del efteråt ändå....Borde finnas nån liknande funktion i Cubase....

har gjort detta ett par ggr, och det är lite småpillande, men när man väl har gjort det är det så sjukt mkt enklare att arbeta. Man kan slänga på rex-loopar t.ex, eller slänga ut trumslag på normalt sätt, och allt hamnar i rätt tempo till originalfilen.....

nu har jag bara gjort detta i låtar där det är just livespelade trummor (ett gäng olika spår) som man vill utgå ifrån....då valde man typ, kicken eller virveln (ett ljud med tydlig attack) och låste slagen till grid-strecken som dom hörde hemma hos typ....blir säkert svårare att göra med bara gitarr och sång, då man inte har dessa naturliga attackljuden att identifiera.....

Redigerat av Mr Keys
  • 2 veckor senare...
Postat

Nu vet jag inte i vilken takt den här låten går i men låt oss säga (för jag är lat) att den går i 4/4.

Gör ett ful-beat med kick-snare-kick-snare, lägg den på första nerslaget eller första sångtaget eller där du tror att det ska ligga helt enkelt. dra i ljudspåret tills du har att dom spelar i takt till ditt trumspår (bara den en fyrtakt alltså den kick-snare-kick-snare som du har gjort).

Om du känner att det går för fort/långsamt så anpassa tempot. nu när du har den första fyran perfekt i takt, markera ditt lilla midi event med trummor och tryck CTRL+D så duplicerar du den, gör det ett par gånger. nu spelar du hela vägen. när du märker att ljudet börjar släpa/gå från takten, anpassa hela takten igen. Nu har du den generella takten i spåret. Om dom nu börjar göra små ändringar så att du hamnar ur synk, så antingen får du justera det med tempo-control alltså höja sänka takten i Cubase, eller, klippa och klistra i ljudspåret så att dom hamnar rätt igen.

Att göra remixer är glamorösare på film 😛

Lycka till och kom ihåg att omöjligt är det bara när elen har tagit slut.

/Beatbed

• 2 månader senare...
Postat

"Tap tempo" funktionen som du eftersökte kallas i Cubase för Beat Calculator, och

du kan få fram ett events tempo genom att markera det och sen klicka på:

Projekt\ Beat Calculator

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.