Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Någon som har något bra tips på en livelösning utan förstärkare?

Jag hade tänkt mig att lajna gitarren via någon simulator direkt in i PAt

MVH

Annons
Postat
Vox Tonelab SE

Ja Tonelaben är den bästa multibox i "normal prisklass" jag hört.

Pod XT och de andra från Line6 har den stora nackdelen att tyvärr låta väldigt vasst och har en tydlig avsaknad av kropp i soundet.

Sen finns såklart även TC-electronics pedalbord som låter grymt bra men det är ju en annan prisklass.

Postat

Jag jämförde boss gt-8 och vox tonelab för en tid sedan, och jag tyckte tonelaben lät bättre. Det beror såklart på vilken musik man ska lira, det är ju bara att testa sig fram. Det finns ändlösa diskussioner om vilken som låter bäst på inspelning, men det tycker jag är en helt annan historia.

Postat

V-amp. Fungerar riktigt bra faktiskt. Men bered dig på att skruva en del. Standardljuden är vassa som bara den och man måste ratta med burken inkopplad i PAt för att få rätt ljud, hörlursuttaget ljuger kraftigt.

DexiL (oregistrerad)
Postat

Håller med det många har skrivit, Vox ToneLab SE. Har själv en sån och tycker den låter trevligt. Fast tankarna har gått till att sälja den, letar efter något som är bättre på att simulera MB Rectifier. Voxen räcker inte direkt till fullt ut om du är efter Rectifiern, då är POD XT betydligt bättre har jag hört.

Postat
Håller med det många har skrivit, Vox ToneLab SE. Har själv en sån och tycker den låter trevligt. Fast tankarna har gått till att sälja den, letar efter något som är bättre på att simulera MB Rectifier. Voxen räcker inte direkt till fullt ut om du är efter Rectifiern, då är POD XT betydligt bättre har jag hört.

Tycker faktiskt inte att någon har lyckats simulera Mesa/Boogie Rectifier speciellt bra. Ok, med Poden så kan man få till riktigt vassa metalmattor om man vill men nån rectifier låter det absolut inte som i mina öron.

Postat

Jag har lirat live två gånger med POD, min gamla 2.0.

Jag tycker det är helt kass. Poden (och jämförbara burkar) fyller en funktion hemma / i studion av anledningar som är självklara, men LIVE är annorlunda. Att inte kunna luta sig mot sin förstärkare tycker jag är skitjobbigt.

Så seriöst; micka upp en kombostärkare - man får en vettig i samma prisklass som POD XT - i stället. SÅ mycket att släpa runt blir det inte heller.

Japp, det är mina upplevelser och tips:)

Postat

PodXT är ett bra tips, man får rätt mycket för pengarna men ännu mer om man köper expansionerna till den. Standardljuden är rätt kass... och det krävs mycket rattande, inte minst med EQ för att det skall bli riktigt bra. Somliga kan det här och då kan det låta riktigt grymt - själv är jag inte duktig på det men har hittat många fina patchar på nätet, som man iofs får anpassa lite sin gitarr/micar/smak.

Postat
Så seriöst; micka upp en kombostärkare - man får en vettig i samma prisklass som POD XT - i stället.

Håller med. Svårt att få till medhörning brukar det va också om man inte har mycket tid och en duktig mixermänniska som rattar.

Postat
Så seriöst; micka upp en kombostärkare - man får en vettig i samma prisklass som POD XT - i stället.

Håller med. Svårt att få till medhörning brukar det va också om man inte har mycket tid och en duktig mixermänniska som rattar.

Skitenkelt att får bra monitormix, bara ratta in det. Det är också mycket enklare att få till ett bra PA-ljud om man inte har en massa förstärkare. Annars måste gitarristerna vara disciplinerade och veta vilket ljud de skall ha och låta bli att ratta under koncerten. (Disciplinerade gitarrister? Inget rattande? Yeah, right! 😉 )

Dessutom skall 4x12an ha riktigt hög volym för att man skall höra bra med öronen, som på gitarrister sitter mellan vaderna och röven. Det är ju där ljudet träffar. "Men jag måste skruva upp annars hör jag inte mig själv." Nähä, men du kan vara rätt säker på att publiken som står på de första 15 raderna BARA hör dig. De har nämligen sina öron på sidorna av huvudet och det är ungefär där som din 4x12an pekar. Du tycker det är lågt ljud men de främsta raderna håller på att svimma av ljudtrycket och de hör absolut ingenting av resten av bandet. PA-killen sliter sitt hår och försöker kompensera, men springer rakt in i rundgång om han höjer mickarna till samma nivå som gitarrerna. Så ljudbilden är dålig och publiken kommer och skäller på PA-killen. Mig. Och sedan berättar alla bandets polare för att bandet att "ljudet var skitkass". Och då skäller bandet på PA-killen. Mig. Och då drömmer jag mig bort till simulatorer och Palmer's...

😆

Närå visst fan mickar jag högtalare, men man får oftast göra klart för gitarristen att om du höjer förstärkaren så blir ljudet till mikrofonen och ut i PAt också högre. Faktiskt! (Och jag trodde den gamla skrönan om att vi trummisar var stendumma var sann. Men ibland blir man förvånad...)

Tips 1. "Kan jag få lite mer av Peters sång och min egen gitarr i monitorn, tack." Oj så lätt det var och så mycket bättre ljudet blev i min monitor.

Tips 2. Nothing beats the real shit! Palmer, Palmer, Palmer!

Tips 3. Komboförstärkare är skitbra. Speciellt om man ställer dem vinklade upp mot gitarristens öron (dom som sitter på huvudet är inte attrapper!?!) och sedan mickar den. Gitarristen får en välbekant klang på ljudet och första raderna slipper bli döva.

Postat
Skitenkelt att får bra monitormix, bara ratta in det.

Just det, tänkte inte på det 😉

Säkert skitenkelt, men hur ofta har man nån som mixar över huvud taget? Jag tänkte mer lågbudget liksom....

Postat
Skitenkelt att får bra monitormix, bara ratta in det.

Just det, tänkte inte på det 😉

Säkert skitenkelt, men hur ofta har man nån som mixar över huvud taget? Jag tänkte mer lågbudget liksom....

Håller med, man kan ju knappt lita på att det finns några monitorer alls på vissa mindre ställen.

Postat

Jag har sagt det förut men ett bra knep, gärna då i kombination med att ställa gitarrstärken vinklad mot gitarristens egna öron är att köra nån låt utan monitor och ställa nivåer på backline så att alla är nöjda. Troligen får man ett ganska homogent scenljud som är ganska enkelt att mixa. I princip blir det bara sång i monitorn, och kanske lite annat till trummisen.

Postat
Tips 3. Komboförstärkare är skitbra.

Ja du ser! 😮 Vi är helt överens!

Läsvärt inlägg f ö. 😮

Allt är relativt, och man kanske ska ta hänsyn till scenstorlek och storlek på PA innan man börjar dra för höga växlar kring hur mycket man kan dra på sin marshallstack. På "lite större" ställen ska det gå rätt bra att blåsa på rätt högt på stärkaren utan att PAsnubben får problem. Äh fan, det gäller rätt små ställen oxå 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.