Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vilket program skall användas för att kunna få en loop att rulla i tempo som övriga låten är tänkt att gå i?

Jag har nyligen köpt in "Intakt" ifrån Native Instruments som i det fallet skall vara riktigt bra eftersom den är utrustad med både sampler, beatmachine II och timemachine II, men jag känner att jag inte får det riktigt att fungera trots ett ihärdigt läsande av PDF-filer med instruktioner.

Finns det något annat program som är mer lämpat för att kunna få loopar att gå ihop med musiken?

Fred

Annons
Postat

Mig veterligen finns det två olika sätt.

1. Timestretcha: Loopen ändrar tempo utan att ändra pitch. Funkar oftast bra om man skall göra små förändringar, låter illa om man ändrar för mycket i tempo. Denna funktion finns i de flesta ljudredigeringsprogram/sequencers.

2. Recyclea: Propellerheads gör ett program som heter "Recycle" som klipper upp loopen i små delar (just där tillslagen finns) och genererar sedan en MIDI-fil och ett gäng med samples som du kan importera till någon sampler (tror även man kan spara hela paketet i något recycle-format som vissa program enkelt importerar). Detta kan du sedan spela i valfri sequencer och ändra tempo. Även här kommer det låta märkligt om du drar ner tempot för mycket, men uppåt kan man gå i stort sett hur långt som helst. En annan kul grej är ju att det är enkelt och smidigt att bygga om looparna eftersom det är nu är midi-information som är lättare att redigera.

Postat

Propellerheads Recycle är oslagbart med sin enkelhet och funktion, sedan kan du dessutom importera rexfilen i cubase 😄

Nodusmix (oregistrerad)
Postat

Senaste versionen av BeatCreator har en otroligt bra timestretcher som klarar att bibehålla högsta ljudkvalitet även vid rätt stora ändringar av tempo eller pitch.

Kan varmt rekommenderas. Se www.beatcreator.com

Postat
Senaste versionen av BeatCreator har en otroligt bra timestretcher som klarar att bibehålla högsta ljudkvalitet även vid rätt stora ändringar av tempo eller pitch.

Kan varmt rekommenderas. Se www.beatcreator.com

Det här såg väldigt intressant ut 😄 vilka funktioner 😄

Postat
Jag använder Acid

vissa loopar går att tänja,

andra inte.

Jag provade ACID en gång och blev imponerad av ett inbyggt verktyg som gjorde det superenkelt att definiera takter och loopar på plats, som sedan kunde stäckas etc.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Acid är bäst i världen på stretching.

Postat
Acid är bäst i världen på stretching.

Finns det demoversioner på dedär programmet o kolla in? Alla har tjatat om det hur länge som helst och jag har helt enkelt inte orkat ge mig in i det o kolla. Är det lättjobbat eller tar det tid o "komma in" i det?

Postat

När jag testade ACID så var det ungefär hur lätt att komma in i som helst. Det var det första program jag provade som hel-pc-baserat, eftersom man enkelt kunde lägga trumloopar och sedan spela in gitarr, bas och sångspår. Detta var innan jag hade någon dator som kunde fixa vst-instrument.

Effekterna som följer med var lika kassa som programmet var enkelt att använda, men det fungerar ju med 3-parts oxå.

ACID DEMO

Nodusmix (oregistrerad)
Postat

Jag använder också Acid (version 3, har inte prövat 4:an ännu) till vissa projekt, men ser ändå en del fördelar att fixa till filer i BeatCreator först. Framförallt gäller det improviserade melodislingor som ibland kan vara svåra att detektera rätt tempo på. Beror ju också lite på hur man jobbar med sin musik... Själv använder jag ofta olika program till olika projekt, låter kanske rörigt, men ofta har ett visst prg nån särskild höjdpunkt som kan vara bäst just för stunden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.