Fredrika Postat 14 december 2006 Postat 14 december 2006 # LÅTNAMN: Fredrikas Kobravinjett # ARTIST/GRUPP: Fredrika Moberg # GENRE: World # LÅTLÄNGD: 0'46" # INSPELNINGSÅR: 2006 # FORMAT: mp3 # STORLEK: 1 MB # STATUS: färdig Nu har min remix av vinjettmusiken till TV-programmet Kobra lags till alla de andra på SVTs hemsida. Jag har gjort en "riktig" vinjett på 46 sekunder. Originalet är egentligen 6 eller 7 minuter. Jag har gjort den mer västerländsk i stilen också med elgitarren och med trummor och lite annat, fast även lagt till lite afrikanska trummor. Att göra vinjettmusiker skiljer sig så klart från att göra låtar och sånt. Är det något särskilt jag borde ha tänkt på när jag gjorde den här, förutom att ta reda på hur långa eftertexterna egentligen är? Jag hade tänkt göra en liten gallup så här men fick inte ihop det med låtlänken: Du borde gjort annorlunda (kommentera gärna) Originalet är en bättre vinjett Denna är bättre. Lätt att känna igen Bra! Den passar fint som vinjettmusik till "Kobra" Denna gång ska jag inte glömma att stänga av Kaspersky antivirus innan jag lägger upp för då kommer låten inte med! Fredrikas_Kobra.mp3
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 15 december 2006 Postat 15 december 2006 Ganska bra säger jag, det låter lite tjockt typ lite mycket som händer skulle nog föredra en mer avskalad version. Eller det kanske går att fixa till lite mer seperation och "värme" i mixen iofs. det borde ju räcka. Lycka till Göran (Har gjort ett samarbete (Worldmusic) med en ryss Shkirman Miush (som är en jävel rent ut sagt på worldmusic) på en svensk visa "Om du älskar" som jag skrev för några år sen, finns på min soundclick. Kolla upp Shkirmans musik om du får tid det är verkligen värt besväret.)
MikkeÖland Postat 15 december 2006 Postat 15 december 2006 Snyggt o bra gjort. Jag tycker stycket fyller sin funktion / Mikke
Dividend Postat 15 december 2006 Postat 15 december 2006 Lyssnat på den 4 ggr nu. Intressant 😠 Inte hört de andra, och väldigt dålig på att känna igen afrikanska trummor. Men man tänker sig en tv-apparat när man hör den, och några trevliga minuter framför. Tycker inte det låter som alltför mycket händer, men burning sven kan ha rätt om mixen.
Fredrika Postat 15 december 2006 Trådstartare Postat 15 december 2006 Ganska bra säger jag, det låter lite tjockt typ lite mycket som händer skulle nog föredra en mer avskalad version. Eller det kanske går att fixa till lite mer seperation och "värme" i mixen iofs. det borde ju räcka. Lycka tillGöran (Har gjort ett samarbete (Worldmusic) med en ryss Shkirman Miush (som är en jävel rent ut sagt på worldmusic) på en svensk visa "Om du älskar" som jag skrev för några år sen, finns på min soundclick. Kolla upp Shkirmans musik om du får tid det är verkligen värt besväret.) Ja den där Om du älskar är verkligen jättefin! När du säger det tycker jag också att det låter för mycket och att en avskalad vinjett kanske hade varit bättre. Nu är det ju så att Kobrasignaturen redan som den är hemskt gräll och stökig. Vad jag gjort är att jag stramat upp formen så den är iallafall enklare och problemet med remixar när man bara har färdiga stereospår är att man kan egentligen inte ta bort så mycket. Man får klippa bort partier eller lägga till saker eller stryka i originalet och spela in mer eget istället. Men ett av intermezzona i Om du älskar skulle varit bättre, ialla fall att lyssna på! Tack för svar.
Fredrika Postat 15 december 2006 Trådstartare Postat 15 december 2006 Snyggt o bra gjort. Jag tycker stycket fyller sin funktion / Mikke Tack!
Fredrika Postat 15 december 2006 Trådstartare Postat 15 december 2006 Lyssnat på den 4 ggr nu. Intressant Inte hört de andra, och väldigt dålig på att känna igen afrikanska trummor. Men man tänker sig en tv-apparat när man hör den, och några trevliga minuter framför. Tycker inte det låter som alltför mycket händer, men burning sven kan ha rätt om mixen. tack så mycket...ja mixen...jag har kanske läst för mycket i mixologiserien i tidningen om att inte bredda för mycket för att inte tappa fokus eller driv. Jag får nog börja bredda mer igen. Trumsetet ligger runt mitten, de afrikanska trummorna har bredare fält men jag har dragtit ner reglarna på det mesta. Jag försökte ta fasta på det som jag läst i tidningen, att det ska låta lite maxat på radio och tv så att det ska slå igenom och höras så jag satte en sådan där ful limiterinställning i slutmixen. Faktiskt gjorde jag först en superlimitervariant men den lät svagare och klenare. Måste gjort något fel där eller missuppfattat hur de fungerar. Tack för svar ☺️
Dividend Postat 15 december 2006 Postat 15 december 2006 Jag försökte ta fasta på det som jag läst i tidningen, att det ska låta lite maxat på radio och tv så att det ska slå igenom och höras så jag satte en sådan där ful limiterinställning i slutmixen. Faktiskt gjorde jag först en superlimitervariant men den lät svagare och klenare. Måste gjort något fel där eller missuppfattat hur de fungerar. Nej, det är inte lätt. 😆 Skulle behövt läsa den där serien också, och finner själv inget som helst nöje i att mixa, samt lägga på effekter och vrida på reglage. Väldigt dålig på det faktiskt (speciellt att höra när det behövs mer bas eller medelregister), men har blivit bättre. Noterna är ju där liksom 😄 (eller slingan man spelat in). Kan inte en ensam basgång med medelregister vara bra musik? 😄 Tänk Hajen-trudelutten. Men det är ju "nödvändig" kunskap om man inte jobbar ihop med de som gillar det. Sjutton, skall vara regler om all konst hela tiden. Låter det bra, låter det bra! Skall basgången gå upp när melodin går ner och tvärtom? Jag säger: Inte alltid, men funkar det som regel för en musiker så får han/hon väl göra det... OFTAST låter det bättre dock, men man kan ha ett annat syfte liksom.. Följer man regler utan kreativitet, är man ljudtekniker. Inte musiker. Ditt bidrag är konstnärligt, helt klart, även om melodin inte är din. Så ta det inte som kritik att du läser studio 😄 Du kan förmodligen helt klart mer än jag i vilket fall 😄 OJ, blev en djup uppsats det här. Skall göra annat tror jag. Panorera en flöjt eller nåt.... Ha det!
Fredrika Postat 16 december 2006 Trådstartare Postat 16 december 2006 Jättebra signatur till ett bra program. 🙁
Fredrika Postat 16 december 2006 Trådstartare Postat 16 december 2006 OJ, blev en djup uppsats det här. Skall göra annat tror jag. Panorera en flöjt eller nåt.... 🙁 Jag kan förstå hur du känner. Jag tycker att det är svårt att hålla ordning på alla programfunktioner och hur de ska användas och så och så närker jag ofta att de tar mer uppmärksamhet av mig än det där som ska kallas kreativt.
Dividend Postat 17 december 2006 Postat 17 december 2006 Jag tycker att det är svårt att hålla ordning på alla programfunktioner och hur de ska användas och så och så närker jag ofta att de tar mer uppmärksamhet av mig än det där som ska kallas kreativt. Precis 🙂 Lär mig väl annars rätt snabbt, men inte när det är tråkigt 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.