Jump to content
Annons

Du måste hjälpa mig med MySQL NU!


Dingbats

Recommended Posts

Innan jag håller på och skriver ner hela mitt problem utförligt här, så vill jag bara veta: Finns det nån här som kan nåt om MySQL? Snälla, jag behöver akut hjälp!

Kortfattat: Jag har installerat MySQL (Apache fungerar felfritt så det är inget problem) på min Mac. Jag har efter mycket om och men och pillande i kommandotolken hit och dit lyckats ändra behörigheter på lite mappar och filer och lyckats flytta mina databasfiler till /usr/local/mysql/data. Men hur mycket jag än läser en massa obegripligt rappakalja i MySQL-manualen kan jag fortfarande inte få php-filerna att ansluta till databasen! Jag har suttit här och slitit mitt hår sen i morse och kan för allt i hela världen inte lista ut vad som är fel!

Så om nån känner att den vet lite granna om det här så säg det i tråden nu. Tusentals tack om nån kan hjälpa mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Försök logga din in i databasen med det användarnamnet du använder i php. Berätta vad du får som resultat.

(alltså logga in med mysql's egna verktyg, helst med kommandet 'mysql' om jag inte förnimmer mig fel)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..

Problemet är alltså att du inte kan ansluta till databasen med tex ett inloggningsscript?

Alltså tex:

du skrivet koden för att ansluta till din databas, men när du skall ansluta till den så funkar det inte?

Du borde få ett felmedelande med en felkod som du sedan kan granska!

Är du säker på att du installerat Php på Apache då?

gör ett script med koden:

<?php

phpinfo();

?>

Kör du PhpMyAdmin för att administrerar din/dina databaser?

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var längesedan jag proggade mot en Apache, men kanske kan peka dig i rätt riktning om du berättar vad som händer när du försöker ansluta. Får du en felkod? En errorlog, ett 404- eller 500-fel, eller blir sidan bara blank?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..

Problemet är alltså att du inte kan ansluta till databasen med tex ett inloggningsscript?

Alltså tex:

du skrivet koden för att ansluta till din databas, men när du skall ansluta till den så funkar det inte?

Du borde få ett felmedelande med en felkod som du sedan kan granska!

Ja. Jag använder mysql_connect("localhost", "root", "") för att ansluta. Det är alltså localhost jag försöker ansluta till. "root"-biten är inte helt säker på, men det ska i alla fall inte vara nåt speciellt lösenord som ska behövas, enligt MySQL-manualen. Jag får felmeddelandet:

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/mysql/mysql.sock' (2) in /Library/WebServer/Documents/dictionary/list.php on line 2

Enligt phpinfo() är det Apache jag använder, och det fungerar utan problem. Förutom det att jag inte kan ansluta till MySQL så fungerar PHP som det ska.

phpinfo() säger trots att jag har startat MySQL-servern att jag har noll "Active Links", så jag antar att det kan vara att MySQL-servern inte är igång helt enkelt fast den inte ger nåt felmeddelande när man startar den, och att det är det som är felet.

En grej som kan vara värt att notera är också att när man kör kommandot "ls /var" så ser man att det inte finns nån mapp i den mappen som heter /mysql.

Jag har inte installerat phpMyAdmin än, men ska göra det sen när jag fått det att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..

Problemet är alltså att du inte kan ansluta till databasen med tex ett inloggningsscript?

Alltså tex:

du skrivet koden för att ansluta till din databas, men när du skall ansluta till den så funkar det inte?

Du borde få ett felmedelande med en felkod som du sedan kan granska!

Ja. Jag använder mysql_connect("localhost", "root", "") för att ansluta. Det är alltså localhost jag försöker ansluta till. "root"-biten är inte helt säker på, men det ska i alla fall inte vara nåt speciellt lösenord som ska behövas, enligt MySQL-manualen. Jag får felmeddelandet:

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/mysql/mysql.sock' (2) in /Library/WebServer/Documents/dictionary/list.php on line 2

Enligt phpinfo() är det Apache jag använder, och det fungerar utan problem. Förutom det att jag inte kan ansluta till MySQL så fungerar PHP som det ska.

phpinfo() säger trots att jag har startat MySQL-servern att jag har noll "Active Links", så jag antar att det kan vara att MySQL-servern inte är igång helt enkelt fast den inte ger nåt felmeddelande när man startar den, och att det är det som är felet.

En grej som kan vara värt att notera är också att när man kör kommandot "ls /var" så ser man att det inte finns nån mapp i den mappen som heter /mysql.

Jag har inte installerat phpMyAdmin än, men ska göra det sen när jag fått det att funka.

Prova att läggatill den katalogen som pathen hänvisar till, det kan funka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...