Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på Er alla!

Ja det har varit mycket givande tråd. Många åsikter och erfarenheter. Men det är nog så att Forumet "befolkas" av människor med stor spridning i utbildning åldrar, amatörer, proffs och " totalt "gröna", men med musik som gemensam nämnare.

Förhoppningsvis kommer "den nya Forumet" att bli mer anpassningsbar för våra olika behov. Det är i alla fall Kalles och min förhoppning.

Men nej, jag tror inte att en nybörjaravdelning är en bra idé till forumet. Helt enkelt eftersom det skulle bli en soppa med trådar om olika program och hårdvara. Något som skulle göra det svårare att leta efter svar på enkla frågor och förmodligen leda till ännu fler trådar som redan är besvarade.

Jag skulle hellre se en Wiki eller ett system med nitade trådar som svarar på de vanligaste frågorna.

/Majken

Hoppas det går att fixa, "en Wiki eller ett system med nitade trådar" så vi kan ha en "välkomnande attityd" till nykomlingarna.

Med vänliga hälsningar

Kalle i Kalmar och hans pappa 😆

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

jag kom att tänka på en återkommande ton som finns här framförallt i demo forumet...

svar som..

-det här är egentligen för dåligt för att jag ska bemöda mig att att skriva

men gör det ändå..

-dålig låt ide..för att i en annan tråd skriva jag har ingen inspiration till låtar nuförtiden..

jag kan inte låta bli att kolla upp de personer som kommer med hårdast omdömmen..och oftast visar det sig att de inte är bättre en någon annan..

eller inte har lagt upp någon egen musik alls..

sedan finns det några som är etablerade här på forumet..och vad de en kommer med så får de 3 sidor hyllningar...

det är lite slicka uppåt ,sparka neråt attityd som gäller här..

ni som blivigt totalsågade kan trösta er med att ni ivilketfall gör musik..

och utvecklas,istället för att som sågarna sitta och klaga på andra i något forum dagarna i ända..

jag är själv en glad amatör,jag kom ihåg när jag började på en ljudteknik kurs för några år sedan..jag trånade efter att byta ideer och tips med andra elever..

men det handlade bara om stim och rättigheter och massa annat ointressant skit..

det är väll ok att gå igenom det...kan säkert komma väl till hands någongång...

men det viktigaste är musiken..och det är det som borde vara relevant..

så stå på er glada amatörer..det är bara massa idefattiga teknik nissar,vars karriär är att vara i gräddan på det här forumet som sitter och gnäller..

för att lägga min känga uppåt istället

🙂

Postat
jag kan inte låta bli att kolla upp de personer som kommer med hårdast omdömmen..och oftast visar det sig att de inte är bättre en någon annan..

Det är tryggt att veta att man blir uppkollad. Och nej jag har inte lagt upp någon musik än. Du kommer att märka när det börjar närma sig. När jag förändras från sträng elitistisk tyckare till ryggdunkare i mina omdömen, ja då är det nåt på väg 🙂

Postat
det är tryggt att veta att man blir uppkollad. Och nej jag har inte lagt upp någon musik än. Du kommer att märka när det börjar närma sig. När jag förändras från sträng elitistisk tyckare till ryggdunkare i mina omdömen, ja då är det nåt på väg 🙁

tror inte jag syftade på dig specifikt...men det blir härligt med en ryggdunkare här..det ser jag fram emot..det behövs..

😉

Postat (redigerat)

sedan finns det några som är etablerade här på forumet..och vad de en kommer med så får de 3 sidor hyllningar...

det är lite slicka uppåt ,sparka neråt attityd som gäller här..

Halloj.

Det är upp till oss själva att göra forumet till den plats vi vill att det ska vara. Om dom finns, dom som uppför sig som du beskriver är de ju inte direkt i majoritet, så om vi vill ha kritik på vår musik så gäller det verkligen att frekvent kommentera andras låtar också.

Ibland känns det lite som det fegas ur när kommentarer ska läggas bara för att vi börjar lära känna varann. Det kanske är så det ligger till egentligen med slicka uppåt / sparka neråtattityden? Det är ju trevligt att lära känna varann iofs, men det måste fortfarande vara konstruktivt såklart.

Äsch..... lite osammanhängande så det är bäst jag slutar nu....

Redigerat av Wernborg
Postat
Halloj.

Det är upp till oss själva att göra forumet till den plats vi vill att det ska vara. Om dom finns, dom som uppför sig som du beskriver är de ju inte direkt i majoritet, så om vi vill ha kritik på vår musik så gäller det verkligen att frekvent kommentera andras låtar också.

Ibland känns det lite som det fegas ur när kommentarer ska läggas bara för att vi börjar lära känna varann. Det kanske är så det ligger till egentligen med slicka uppåt / sparka neråtattityden? Det är ju trevligt att lära känna varann iofs, men det måste fortfarande vara konstruktivt såklart.

Äsch..... lite osammanhängande så det är bäst jag slutar nu....

konstruktiv kritik i all ära..det är översittar attityden jag stör mig på..

jag har ingen statistik att komma med vad gäller om det är majoritet eller inte..

men den finns..

alla här jobbar från olika förutsättningar..och kanske inte bör mätas med traxliste måttståcken..utan ses för vad det är..

Postat

Okej du gillar att vara djävulens advokat. Det tycker jag är okej :rolleyes:

Det finns plats och behövs de med. Jag tycker nog att jag fått mycket hjälp och många bra svar här. Sedan finns det poäng med andra forum också.

Postat

Jag håller med killen i förstainlägget till viss del, men jag skulle INTE kasta skiten på forumet. Det finns ett FÅTAL personer som har en rätt rejäl översittarattityd, som klankar, är sarkastiska, och inte svarar nåt som överhuvud taget är av intresse för trådskaparen. De personer som är nya här på forumet bemöts tyvärr dåligt av de personerna, och jag har sett extrema fall där 4-5 personer fortsätter tråden genom att göra personen till åtlöje under ytterligare 10 inlägg. Jag tycker alla borde ta hänsyn till att en nybörjare kanske inte vet vad man ska söka på när man inte vet nånting alls. Svara på frågan och säg sen: Tills nästa gång... osv.

Jag tror en del nybörjare inte vågar sig tillbaka till forumet så som det ser ut ibland. /adama

Postat

internet är fullt av översittare och har alltid varit, på alla forum, chat sidor, etc, i alla tider. Förmodligen människor som inte kan/vågar stå upp för sig själva i vardagen utan gärna gömmer sig bakom en data skärm och ett tufft nickname för att få ut sin frustration och skickar sin känga vidare till nästa.

Ödmjukhet är sällsynt på internet, men dock tycker jag att det har blivit bättre generellt.

Min känga blir nu till de som då tycker sig ha rätten att döma genom att kläcka ur sig kommentarer såsom "noob" eller annat strunt till de som ställer en fråga. Frågan må vara korkad, dum, eller oigenomtänkt, eller det kanske t.o.m. är så att personen frågade för att den INTE VISSTE, eller för att personen är 7 år.

Ni som känner er träffade, kan ni inte bara hålla käften? Ägna er tid till att göra nåt kreativt, hjälp någon på riktigt eller skicka eran känga till den som förtjänar det. Ni föddes inte fullärda NI HELLER!

Postat

Men verst vad ni klagar då!

Allt det ni pratar om är en liten procent av hela forumet.

Anledningen till att alla tror att det händer hela tiden är ju att ni ger det så jävla mycket uppmärksamhet!

Postat
En sak till jag har upptäckt: när folk själv upptäcker att de kommer att förlora en debatt när någon kommit med något som inte tänkts på tidigare, dvs att de vet att de inte klarar debatten, eller inte kan eller vågar fortsätta debatten, då går de oftast OT.

Folk tänker ju, och de kan ju tänka framåt i vart debatten slutar till sist, om de själva fortsätter. De kan ju räkna ut då vad som blir slutsatsen, och då väljer de hellre att gå OT. Folk kan ju tänka framåt i en dialog, och var det logiskt kommer att hamna. Därför ser vi - bara ibland? eller för ofta? - att folk hemfaller åt sarkasmer, ironi, rena elakheter och dumheter för att till sist gå helt OT för att dölja, slingra sig, eller få oss andra att glömma vad det egentligen handlade om ifrån början. Ett fult knep för att få oss att glömma vem som "hade fel" eller rättare sagt, inte följer sitt eget resonemang logiskt, ifrån början.

Som sagt, det är högst personligt om vi tycker det är för ofta förekommande här eller bara sker ibland, då och då.

Hej och hopp igen!

Det är ingen som förlorad en debatt. Glöm det!

Om en person lyfter fram sin åsikt betyder det inte att han har undgått att reflektera över andras åsikter.

Ingen har patent på genomtänkta strukturerade inlägg och åsikter eller kommentarer på forumet.

Alla åsikter är värda att lyssna till. Även om någon tycker att just hans är dom mest begåvade.

MVH

Kalle i Kalmar och gubben! 🙂

Postat

Jag har rest och bott i ett 10-tal länder under 20 års tid...

Överallt träffar man olika personligheter, trevliga och mindre trevliga...

Det är upp till dej vad du vill ta fasta på och lyssna till... Ingen gör det åt dej...

- Länge leve den mångfaldiga världen och människorna som bor i den... 🙂

Postat
Första posten nu och de är med storbesvikelse jag säger att detta måste vara det mest oseriösa forumit online..

om någon frågar någonting så får denne bara skit för de.. inga riktiga svar.

dom flesta trådar jag suttit och läst nu för att jag själv vill ha hjälp har inte hjälpt ett skit.. är bara massa skitsnack.. HÅLL ER TILL TOPIC! har ni ingen information om frågan så knäpp igen bara..

Till mods (om det nu finns några..)

Skärpning på er också.. lås trådarna om det bara blir en massa skitsnack^

Du bidrar ju inte heller direkt till nån bättre stämning här genom att posta en sån här fullkomligt substanslös tråd som första inlägg. 😄

Det enda som får mig att småflina lite är att ditt nick passar in rätt bra här. 😕

Nä du det här håller inte...ta en pepparkaka så du blir snäll...det är ju faktiskt snart Jul. 😆

Peace / djonas

😄

😄

😕

Postat
Jag har rest och bott i ett 10-tal länder under 20 års tid...

Överallt träffar man olika personligheter, trevliga och mindre trevliga...

Det är upp till dej vad du vill ta fasta på och lyssna till... Ingen gör det åt dej...

- Länge leve den mångfaldiga världen och människorna som bor i den... 😄

😄

Postat

Anledningen till att alla tror att det händer hela tiden är ju att ni ger det så jävla mycket uppmärksamhet!

Håller med. Det är väl precis som på en arbetsplats: man kan inte gilla alla. Se bara till att umgås och snacka med dom ni gillar bäst (som min egen lilla Pazo 😄 ) så löser det sig nog. 😄

Postat
Min känga blir nu till de som då tycker sig ha rätten att döma genom att kläcka ur sig kommentarer såsom "noob" eller annat strunt till de som ställer en fråga. Frågan må vara korkad, dum, eller oigenomtänkt, eller det kanske t.o.m. är så att personen frågade för att den INTE VISSTE, eller för att personen är 7 år.

Samtidigt är det faktiskt så att det inte alltid är snälla frågor eller vänligt ställda frågor som besvaras med en viss ironi eller elakhet. Och något slags självsanering är nog nödvändigt för att ett forum som det här skall överleva. Om det kommer någon och frågar typ:

"-Jag har laddat ner Cubase hur gör man en låt?" Så är inte frågan rimlig att svara på. Jag känner inte att jag har varken ork eller tid att försöka börja från början med att förklara vad musik är.

Hänfaller man åt det och gör om hela forumet till ett nybörjarforum så försvinner lite av meningen med det. Detta är trots allt ett Musikerforum. Knutet till en musikertidskrift. Den vänder sig inte till sjuåringar som vill lära sig bli en ny basshunter. Nivån ligger lite högre än så. Jag tror inte heller att det är så många som skulle ha tålamod med att sitta och besvara den typen av frågor gång på gång. Jag är inte här för att agera lärare åt nybörjare. Jag är här för att prata med andra musiker och ha ett gemensamt kunskapsutbyte. (min personliga åsikt) Därför så kan det ibland bli frustrerande att svara på samma frågor om och om igen eller att försöka förklara "vad en låt är" för något.

Kraven på att man skall försöka förvärva lite kunskap själv och inte bara att be om att någon skall svara på hur enkla saker som helst (t e x att inte använda sökfunktionen som det ändå upplyses om gång på gång) har inte jag lust att svara på. Är frågan respektfullt ställd, med ambitionen att själv försöka skaffa sig kunskaper så svarar jag oftast om jag kan och har energi till det.

Taskigt... jag vet inte om jag verkligen tycker det. Jag tycker att det måste finnas lite krav också på att få kunskaper. Det handlar om att ge och ta och det har väl inte bara med Studio forum att göra. Om du inte har några reela kunskaper att delge så får du åtminstone kompensera det med ett väldans trevligt sätt.

Låt oss ta ett exempel. Du sitter i din replokal och in kommer en tolvårig kille med ett trumset och frågar "hur gör man när man spelar trummor". Kanske skulle man visa honom lite. Men inte fan skulle man göra det tretton gånger i veckan. Till sist skulle man nog bli irriterad och be honom gå.

Ursäkta att det blev ett så långläst svar.. 🙁

Postat

Jag tolkar denna tråds börjar som en provokation. Och jag får nog säga att många låter sig provoceras. En del av oss blir lätt provocerade andra behöver betydligt mer för att "gå igång".

För det första är det ofta de som provocerar andra med sina (tank- och taktlösa?) uttalanden är det ofta också de som lätt blir provocerade av liknande uttalanden. Man liksom hakar i varandra.

Ofta kan man här (och i resten av världen) se människor som slåss för "sin sak" när de inte egentligen ens vet vad "deras sak" är. Det är snarare prestige och egon som försvaras.

Detta blir speciellt tydligt när det handlar om saker som är personliga. till exempel sin religiösa eller politiska övertygelse eller sin egenhändigt komponerade och inspelade musik.

För det andra: Det finns flera nivåer av ”samtal”.

Sämst är nog debatten . Då ”samtalar” två sidor – typ politikerdebatt/krig. Båda sidorna levererar sina åsikter men ingen lyssnar och än mindre försöker de förstå den andra sidans ståndpunkt. Båda försöker ”vinna”. Detta blir rätt patetiskt för oss som står bredvid.

Näst sämst är diskussionen . Här kastar man fortfarande skit på varandra, men man hade tillbörjan, den goda intentionen att komma överens. Ju längre diskussionen fortskrider desto mer prestige, vilket ger mindre möjligheter att nå en enad bild.

Bäst är dialogen . Här talar en sida och den andra lyssnar. Det är här det svåra kommer in: Att LYSSNA. När man lyssnar får inte prestigen vara med. Man får inte sitta och tänka på vad man skall svara utan måste lyssna på vad den andra säger. Och allra viktigast inte värdera vad den andra säger och försöker säga. Detta är jävligt svårt.

För det tredje. På ett forum missar man lätt de nyanser som faktiskt all kommunikation består utav. Runt 95% av all kommunikation ligger inte i orden utan i kroppsspråket, tonen om vi känner den andra osv. Mao blir det lått ”små” missuppfattningar i en forumsdiskussion.

Nåja, jag är väl inte den bäste (eller kanske just för att jag är det) att skriva detta då jag ofta blir förbannad över andras (vad jag tycker) dummhet och har lätt att provocera andra medvetet. Jag förstår detta rent teoretiskt men kan inte alltid använda denna kunskap 😄 . Speciellt inte när min tonårsdotter varvar upp och anklagar mig för allt möjligt... 🙂

Kanske någon här förstår vad jag´menar och funderar lite över:

varför just du måste provocera andra eller blir så lätt provocerad

varför du skriker/diskuterar/debatterar istället för att lyssnar

varför du bara måste vinna istället för att samarbeta.

Man behöver inte älska varandra för att förstå varandra, det räcker med att lyssna.

Faktiskt!!

Postat (redigerat)
Jo visst de är sant det ni alla säger.. Men första intrycket jag fick var att detta forum var väldigt oseriöst.. Men men, som sagt, de va första tanken, får se om det blir bättre ^

men till exempel denna tråd ::

https://www.studio.se/index.php?showtopic=32778

Säg nånting som hör till topic ? =),

men ändå.. Tycker forumet i säg är väldigt skönt, Mycke folk som värkar svara och snabbt också..

Sen kvittar de väll om grabben spelar Cs eller tetris, han är nybörjare och vill ha hjälp..

men sånna kan man ifrågasätta också.. på beteende osv.. som du sa makkara^ man kan inte förvänta sig bli serverad med guldsked ^

Nu är ju denna tråd kanske ett dåligt exempel, och frågan som ställts bjuder ju faktiskt in till en del lite sarkastiska komentarer. Vad det gällerr detta forumet i övrigt så tycker jag det fyller sin uppgift.

Jag och säkert många fler med mig, vänder sig hit för att få just dessa "elaka" komentarer (brukar kalla det konstruktiv kritik) angående våra alster. Jag tycker personligen inte att det finns någon på detta forumet som bara är ute efter att vara elak eller spydig. Dock kvar står ju det faktum att om man ställer en korkad och oigenomtänkt fråga så finns det alltid en överhängande risk att man får ett korkat och oigenomtänkt svar tillbaka...

// Herr Q

Redigerat av Herr Q
Postat

nja, det vette fan.. 🙂 det vore en sak ifall man på var och varannan tråd hittade kommentarer som: fan va alla e otrevliga!

Men nu tas ju just det ämnet upp, bättre att diskutera det här inne och säga vad man tycker än att göra det i de övriga trådarna 😆.

Jag hör mycket som "ställer man en dum fråga så får man skylla sig själv".

Jag håller inte med. Personen har säkerligen svårt att formulera sin fråga för att han/hon inte vet ett piss. Jag har själv vart där.

Om jag skulle höra en fråga som "Hur spelar man in"?

Då skulle jag svara genom att berätta grundprinciperna.

HD-inspelning/porta/mickar/sequenser osvosv.

Jag skulle inte svara med en motfråga som typ: Hur lagar man mat?

Jag blir irriterad på såna svar. Dom gör tråden till en "skämttråd" och i de flesta fall får ju inte trådskaparen nåt svar alls. Allra oftast syns ju inte ens trådskaparen nå mer efter sitt förstainlägg. Och när man inte vet ett skit så har man nog svårt att veta vad man ska söka på. Även det är ju en liten konst.

/adama

Postat (redigerat)
Jag tolkar denna tråds börjar som en provokation. Och jag får nog säga att många låter sig provoceras. En del av oss blir lätt provocerade andra behöver betydligt mer för att "gå igång".

För det första  är det ofta de som provocerar andra med sina (tank- och taktlösa?) uttalanden är det ofta också de som lätt blir provocerade av liknande uttalanden. Man liksom hakar i varandra.

Ofta kan man här (och i resten av världen) se människor som slåss för "sin sak" när de inte egentligen ens vet vad "deras sak" är. Det är snarare prestige och egon som försvaras.

Detta blir speciellt tydligt när det handlar om saker som är personliga. till exempel sin religiösa eller politiska övertygelse eller sin egenhändigt komponerade och inspelade musik.

För det andra:  Det finns flera nivåer av ”samtal”.

Sämst är nog debatten . Då ”samtalar” två sidor – typ politikerdebatt/krig. Båda sidorna levererar sina åsikter men ingen lyssnar och än mindre försöker de förstå den andra sidans ståndpunkt. Båda försöker ”vinna”. Detta blir rätt patetiskt för oss som står bredvid.

Näst sämst är diskussionen . Här kastar man fortfarande skit på varandra, men man hade tillbörjan, den goda intentionen att komma överens. Ju längre diskussionen fortskrider desto mer prestige, vilket ger mindre möjligheter att nå en enad bild.

Bäst är dialogen . Här talar en sida och den andra lyssnar. Det är här det svåra kommer in: Att LYSSNA. När man lyssnar får inte prestigen vara med. Man får inte sitta och tänka på vad man skall svara utan måste lyssna på vad den andra säger. Och allra viktigast inte värdera vad den andra säger och försöker säga. Detta är jävligt svårt.

För det tredje.  På ett forum missar man lätt de nyanser som faktiskt all kommunikation består utav. Runt 95% av all kommunikation ligger inte i orden utan i kroppsspråket, tonen om vi känner den andra osv. Mao blir det lått ”små” missuppfattningar i en forumsdiskussion.

Nåja, jag är väl inte den bäste (eller kanske just för att jag är det) att skriva detta då jag ofta blir förbannad över andras (vad jag tycker) dummhet och har lätt att provocera andra medvetet. Jag förstår detta rent teoretiskt men kan inte alltid använda denna kunskap  😛 . Speciellt inte när min tonårsdotter varvar upp och anklagar mig för allt möjligt... 😎

Man behöver inte älska varandra för att förstå varandra, det räcker med att lyssna.

Faktiskt!!

Se där ja. Bra skrivet och håller med. Kunde inte uttryckt mig bättre själv! 😄

Det var ungefär det jag menade. Jag går oftast in i "debatter" där jag märker av POLARISERINGEN, som i slutänden inte leder någon vart. Dvs två sidor gnabbar mot varandra. så slänger jag in en typ "jamen har ni inte tänkt på det här då", efter att jag läst igenom hela tråden. Jag slänger alltid in en tredje vinkling, och sedan blir folk villrådga, och vill inte fortsätta en tredje vinkling - även om det är typen av MEDLING mellan parterna. Eftersom de vill - helt enkelt - fortsätta sarkasmerna och elakheterna.

I din indelning av diskussion, debatt, dialog etc saknar jag här på forumet en hel del RETORIK. Nog så viktig. Slå upp det ordet i NE eller annanstans får ni se vad det betyder. RETORIK kan vara bra OCKSÅ när man vill att vissa skall stanna upp och tänka efter, och göra folk uppmärksamma på självkritik, självrannsakan, och till sist den "självsanering" som många efterlyser.

Förresten, det finns inga "fel" eller "rätt" frågor. Det finns bara frågor. Det är däremot svaren som är rätt eller fel och allt däremellan! 😉 Däremot kan det finnas oviktiga, ovidkommande frågor, som inte har med ämnet att göra. Men de är varken rätt eller fel. Jag hatar t ex när politker svarar en journalist "Tja, frågan är fel ställd..." o s v. Slingrar sig BIG TIME. Men nåja, nog om detta.

Jag saknar också retorik, men man kan ju inte begära att alla ska vara utbildade i det!? eller? (själv är jag heller ingen stjärna på retorik precis) Grundproblemet är (enligt mig) att vissa helt enkelt har svårt för att skriva och därför inte kan formulera frågorna på rätt sätt. Tror helt enkelt inte bara att det beror på slarvighet från skrivarens sida, utan kan nog i många fall (dock inte alla) vara fråga om dyslexi. Då vill man nog inte bli hånad för detta (då kommer man nog inte att göra några mer trådar) utan helt enkelt få hjälp med att formulera sig på rätt sätt.

Redigerat av Jejje
Postat

För det första  är det ofta de som provocerar andra med sina (tank- och taktlösa?) uttalanden är det ofta också de som lätt blir provocerade av liknande uttalanden. Man liksom hakar i varandra.

För det andra:  Det finns flera nivåer av ”samtal”.

För det tredje.  På ett forum missar man lätt de nyanser som faktiskt all kommunikation består utav. Runt 95% av all kommunikation ligger inte i orden utan i kroppsspråket, tonen om vi känner den andra osv. Mao blir det lått ”små” missuppfattningar i en forumsdiskussion.

Nåja, jag är väl inte den bäste (eller kanske just för att jag är det) att skriva detta då jag ofta blir förbannad över andras (vad jag tycker) dummhet och har lätt att provocera andra medvetet. Jag förstår detta rent teoretiskt men kan inte alltid använda denna kunskap  😛 . Speciellt inte när min tonårsdotter varvar upp och anklagar mig för allt möjligt... 😎

Faktiskt!!

Se där ja. Bra skrivet och håller med. Kunde inte uttryckt mig bättre själv! 😄

Det var ungefär det jag menade. Jag går oftast in i "debatter" där jag märker av POLARISERINGEN, som i slutänden inte leder någon vart. Dvs två sidor gnabbar mot varandra. så slänger jag in en typ "jamen har ni inte tänkt på det här då", efter att jag läst igenom hela tråden. Jag slänger alltid in en tredje vinkling, och sedan blir folk villrådga, och vill inte fortsätta en tredje vinkling - även om det är typen av MEDLING mellan parterna. Eftersom de vill - helt enkelt - fortsätta sarkasmerna och elakheterna.

I din indelning av diskussion, debatt, dialog etc saknar jag här på forumet en hel del RETORIK. Nog så viktig. Slå upp det ordet i NE eller annanstans får ni se vad det betyder. RETORIK kan vara bra OCKSÅ när man vill att vissa skall stanna upp och tänka efter, och göra folk uppmärksamma på självkritik, självrannsakan, och till sist den "självsanering" som många efterlyser.

Förresten, det finns inga "fel" eller "rätt" frågor. Det finns bara frågor. Det är däremot svaren som är rätt eller fel och allt däremellan! 😉 Däremot kan det finnas oviktiga, ovidkommande frågor, som inte har med ämnet att göra. Men de är varken rätt eller fel. Jag hatar t ex när politker svarar en journalist "Tja, frågan är fel ställd..." o s v. Slingrar sig BIG TIME. Men nåja, nog om detta.

Jag saknar också retorik, men man kan ju inte begära att alla ska vara utbildade i det!? eller? (själv är jag heller ingen stjärna på retorik precis) Grundproblemet är (enligt mig) att vissa helt enkelt har svårt för att skriva och därför inte kan formulera frågorna på rätt sätt. Tror helt enkelt inte bara att det beror på slarvighet från skrivarens sida, utan kan nog i många fall (dock inte alla) vara fråga om dyslexi. Då vill man nog inte bli hånad för detta (då kommer man nog inte att göra några mer trådar) utan helt enkelt få hjälp med att formulera sig på rätt sätt.

Hmmm, jag kanske citerade fel inlägg för mitt svar egentligen! Jag syftade nog inte så mycket på debatterna som förekommer här egentligen, utan mer på de trådar där otydliga frågor får något sarkastiska svar.

Postat

Är ingen stor anhängare av retorik även om det finns professurer inrättade på de flesta universitet i landet.

Dom störrsta tallarna har aldrig gått sådana kurser.

Största problemet är att många använder sig av dessa tekniker bara för att vinna debatter och liknande. Nåja ni får tycka att det är viktigt med retorik och det respekterar jag.

Det jag tycker är viktigt för mig är det Carl Cadello var inne på.

"varför just du måste provocera andra eller blir så lätt provocerad

varför du bara måste vinna istället för att samarbeta."

I stället för att försöka förändra det som man upplever i världen eller i en diskusion borde man istället mer försöka att förändra ens egen upplevelse av det som känns upprörande eller hotande.

Tycker dessutom att Carls olika nivåer av samtal var mycket tänkvärt beskrivna.

Allt Gott!

Postat
I stället för att försöka förändra det som man upplever i världen eller i en diskusion borde man istället mer försöka att förändra ens egen upplevelse av det som känns upprörande eller hotande.

Fast ibland så kan man ju vara helt övertygad om att man inte bör ändra sin inställning i en fråga. Är det just det som du är emot eller menar du att man alltid bör skaffa sig mer inblick och fakta i det som man diskuterar om. Det senare kan jag hålla med om men att man borde ändra sin egen upplevelse om vissa saker kan jag inte hålla med om. Det beror förstås på vad det är för något man diskuterar. Ett exempel kan vara att om jag diskuterar hedersmord med någon så kommer jag aldrig att försöka förändra min egen upplevelse eller övertygelse om att detta är fel trots att jag vet att det finns ställen i världen där detta accepteras.

Postat

Fast ibland så kan man ju vara helt övertygad om att man inte bör ändra sin inställning i en fråga. Är det just det som du är emot eller menar du att man alltid bör skaffa sig mer inblick och fakta i det som man diskuterar om. Det senare kan jag hålla med om men att man borde ändra sin egen upplevelse om vissa saker kan jag inte hålla med om. Det beror förstås på vad det är för något man diskuterar. Ett exempel kan vara att om jag diskuterar hedersmord med någon så kommer jag aldrig att försöka förändra min egen upplevelse eller övertygelse om att detta är fel trots att jag vet att det finns ställen i världen där detta accepteras.

Jag vet att jag hårddrog det hela lite grann, är ju kanske direkt inte ämnen som hedersmord som tas upp på forumet (dock har det ju diskuterats om vålds vara eller icke vara på sistone)

Postat

aTT FÖRÄNDRA ÄR ETT starkt ord.Att se något från någon annans synvinkel kanske är mera givande man kan ju acceptera saker utan att för den saken hålla med.

Tror detta mest är en humörs grej.

Någon är otydlig någon anna blir förbannad... O så är det igång.

Det är väll så mänskligten funkar när inte allt är tipp topp..

Ynot

😛

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Men hur svarar du på en fråga som är ställd typ: ' hur får man ut sånt ljud som kommer ur hötalaren som den där steive wonder?'

Bara som exempel alltså.

Vad menas med frågan?

Jag tycker nog, att om man söker efter andras tid o engagemang i form av svar på en fråga man ställer, så kan man åtminstone lägga ner lika mycket engagemang själv så frågan åtminstone går att förstå, eller minst så att man själv vet vad man frågar efter.

Som motvikt tycker jag däremot inte att man så ofta som förekommer bör svara på alla frågor med 'Sök!'

Forumet tappar lite poängen om alla svar på frågor blir just detta.

Orkar man inte svara kan man alltid låta bli.

Skulle va intressant att höra vilka som anses befinna sig i 'inneklicken' här 😏

Postat

Men hur svarar du på en fråga som är ställd typ: ' hur får man ut sånt ljud som kommer ur hötalaren som den där steive wonder?'

Bara som exempel alltså.

Vad menas med frågan?

Jag tycker nog, att om man söker efter andras tid o engagemang i form av svar på en fråga man ställer, så kan man åtminstone lägga ner lika mycket engagemang själv så frågan åtminstone går att förstå, eller minst så att man själv vet vad man frågar efter.

Som motvikt tycker jag däremot inte att man så ofta som förekommer bör svara på alla frågor med 'Sök!'

Som sagt, så tror jag att många (inte alla) av de här problemen kan bero på skrivsvårigheter. Jag jobbar i gymnasiet och där kan man se att många har dessa problem och det är inte en fråga om att de inte anstränger sig att skriva rätt.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Bara som exempel alltså.

Vad menas med frågan?

Som sagt, så tror jag att många (inte alla) av de här problemen kan bero på skrivsvårigheter. Jag jobbar i gymnasiet och där kan man se att många har dessa problem och det är inte en fråga om att de inte anstränger sig att skriva rätt.

Det är skolans fel då?

Och hur löser man det?

Varför har man inte lärt sig formulera sig på ett förståeligt sätt idag?

Problemet är att oavsett orsaken, så går inte frågan att svara vettigt på.

Vem bär då ansvaret för att frågan ställs bättre?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.