Jump to content
Annons

Nybörjarfrågor på mikrofoner


DanielW (oregistrerad)

Recommended Posts

DanielW (oregistrerad)

Tjenis, som ni kanske förstår på texten nedan så är jag helt ny på det där med olika mikrofoner..

Det jag undrar är vad man egentligen ska ha för mik när man sjunger in grejjer... är enbart för skojs skull jag pratar nu, lägga lite sång på småpulandet hemma... funderar på det där med stormembran, kondensator, dynamisk och allt vad det heter, jag fattar ingenting av det.... jag har redan en mixer med fantommatning men vad ska man ha för sorts mik att sjunga i så man inte köper nåt som egentligen är till för att micka upp trumset eller nåt 😕

...och när jag ändå frågar... har en utgång som heter AUX return och en som heter AUX sends på min Alto S-6 Mixer... vad är de till för... har inte riktigt förstått det, nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till sånginspelning brukar man för det mesta använda en stormembrans kondensatormikrofon. De kräver fantommatning, men det har du ju i mixern, så det är inga problem. Vad man också bör tänka på, är att samtidigt skaffa ett puffskydd eftersom man då slipper få kraftiga missljud när texten innehåller P, D, B och liknande ljud - och så skyddar det micens membran mot saliv som stänker ut i stridens hetta... 😆

AUX return är avsett som effektretur - alltså om du har en extern effektburk, så skickar du ut signal till effekten med Effect send (eller vad det heter på just den mixern) - och tar in det i mixern igen på Return. Har du ingen extern effekt inkopplad, så kan du använda returkanalerna som extra lineingångar - men då förstås utan eq och annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

DanielW (oregistrerad)

Tackar för utförliga svaret, ska kolla lite om jag hittar någon i min prisklass...

Ingen som har nå tips på nån stormembranare i lågbudgetklass ( under 500 typ ) som är ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Under 500? Det kan bli knivigt... Du kommer inte hitta mycket i den prisklassen. Den enda stormembranarn på Musikbörsen som går under 500 är Behringer C1. Har ej testat och har ingen uppfattning om dess duglighet. Om det bara är "småpulande" du sysslar med så... mja, kanske. Eller äh, det får nån annan svara på.

Personligen hamnar jag också i hemmarpular-facket, men jag skulle inte köpa den. Väntar otåligt på att min AKG Perception 200 ska anlända från Tyskland. 😉 Fast den kostar ju 1562 SEK + frakt, kanske inte är vad du hade tänkt att lägga ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...