Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderade på en liten sak.

Är det möjligt att taut en midislinga ur en audiofil?

Alltså, om det fins en melodi inspelad tx sån eller en gitarr, är det då möjligt att få tx en synth att spela efter den?

Tx: Sången går "Na na na"

kan jag då lägga en midi som går exakt "Na na na" utan att behöva spela samma slinga på mitt klaviatur?

Annons
Postat

Om det är en enstämmig melodi (dvs bara ett instrument) så går det definitivt, iaf finns tekniken för det. Exakt vad för verktyg som låter dej göra det vet jag dock inte. 😛

Postat
Om det är en enstämmig melodi (dvs bara ett instrument) så går det definitivt, iaf finns tekniken för det. Exakt vad för verktyg som låter dej göra det vet jag dock inte. 😛

Så det skulle alltså vara möjligt att nynna en låt i em mic o sedan få det spelat i midi?

coolt.

Men antar det är bökigt och troligen rätt avancerat o göra något sådant?

Postat

Som sagt jag vet inte om det finns nåt program/plugg som gör detta, men det skulle vara konstigt om det inte fanns, jag menar det finns ju mängder av andra plugginer som använder sig av s k "pitch tracking"... autotuning är ju t ex inte möjligt om programmet inte först tar reda på vilken ton det är som sjungs för tillfället, så den vet hur den ska rätta till. Så egentligen är det ju bara att ta den informationen, lägga till en algoritm som kan avgöra var en ton börjar och slutar, och sen skicka det som midi med pitchbend till en synth. 😛

Postat (redigerat)
Melodyne borde väl fixa det?

Men hur?

Vet ju inget alls om melodyne!

kikar på en film om det nu.. intressant!

Redigerat av Lådan
Postat

Jag har testat wave2midi en gång i tiden. Jag försökte konvertera Hearts on fire av hammerfall. Resultatet var inte så givande precis. Allt ljud blev till midi visserligen, men allt hamnade i en enda röra om vart annat på 16 olika midikanaler och alla var inställda på grand piano. Det lät hemskt. Kunde knappt urskilja vilken låt det var. wave2midi fungerar nog endast på enskillda melodier och inte hela låtar. 🙂

Postat
Jag har testat wave2midi en gång i tiden. Jag försökte konvertera Hearts on fire av hammerfall. Resultatet var inte så givande precis. Allt ljud blev till midi visserligen, men allt hamnade i en enda röra om vart annat på 16 olika midikanaler och alla var inställda på grand piano. Det lät hemskt. Kunde knappt urskilja vilken låt det var. wave2midi fungerar nog endast på enskillda melodier och inte hela låtar. 😄

mendå skulle det alltså vara möjligt att spela en midi efter ett samplat ljud eller kanske en snutt man nynnar i micken.!

PD77 (oregistrerad)
Postat

Det går i logic om du har det. Funktionen tar ingen som hellst hänsyn till materialet får man tänka på. Materialet ska vara en ton/rytm i taget (monofont?).

Det den hör, det skriver den. Till och med trummor som man tror ska gå så lätt blir det trix med. Men gillar man att uppnå resultat så gillar man att trixa. Främst får man efterredigera längd, styrka, tonhöjd samt rensa bland skräp.

Nästan enklare att planka för hand då.

Används dock med fördel vid trumtriggning blir j-ligt exakt i timing iaf.

Lycka till (hoppas du nu hade logic)

Mvh

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.