Jump to content
Annons

hobbyskada


Berra

Recommended Posts

Ibland kan jag komma på mig själv med att i huvudet berömma ljud som man stöter på i vardagen. Till exempel en snyggt eq:ad duns eller tom bra stereobredd på en nysning 🙂

Nån som upplevt något liknande:)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)

när jag en gång var hos en tandläkare och satt i väntrummet så förgyllde jag tiden med att trumma... Som vanligt hade jag mina kängor på mig och golvet var nå vanlig typ klinkersaktig sak. Och kängan mot golvet lät så jävla bra att jag var extremt nära att fara hem och hämta mp3-spelaren för att sampla ljudet. Hade nog sett konstigt ut att spela in sin egen känga men men 🙂

Och många ljud på jobbet låter också häftigt!

Ja... jag tror att det är väldigt mycket sånt i huvudet på en musiker 🙂

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag en gång var hos en tandläkare och satt i väntrummet så förgyllde jag tiden med att trumma... Som vanligt hade jag mina kängor på mig och golvet var nå vanlig typ klinkersaktig sak. Och kängan mot golvet lät så jävla bra att jag var extremt nära att fara hem och hämta mp3-spelaren för att sampla ljudet. Hade nog sett konstigt ut att spela in sin egen känga men men 🙂

Och många ljud på jobbet låter också häftigt!

Ja... jag tror att det är väldigt mycket sånt i huvudet på en musiker 🙂

hehe, grymt 🙂

Ät lite godis och sampla vid nästa besök 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland när jag är ute och går i skogen så hör jag vad jag kallar en "synthfågel" som gör ett kort snyggt synthljud som hade låtit skitbra i en låt. Har tänkt samma sak med mp3-spelaren där... 🙂

Har vi nån fågelskådare som har en aning om vilken fågel jag snackar om?

EDIT: Det är en typ av metalliskt kort blippljud

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom mitt instument är just klaviatur så sitter jag mer eller mindre omedvetet och gör små slingor med mina fingrar på lita alla möjliga skumma saker.. och visst låter det bra om vissa ljud man blippar på.. tx ölgls, låter jättefint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid... särsklit om man råkar på något rytmiskt ljud. I naturen, på jobbet eller på stan... Direkt börjar man tänka melodier i de där slingorna.

+ att jag börjat uppmärksamma rumsklang mer och mer. Tänker alltså på vilken rumsklang som finns där jag befinner mig även om det inte har det minsta betydelse, hur lång den kan tänkas vara , vilka frekvenser som framhävs osv... Risk att man blir tokig till slut kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast idag hörde jag något brusigt ljud i en affär, måste vart från nån ventilationsanläggning eller nåt, som var lite rytmiskt och flaxigt... hade vart fett att göra nån sorts clicks and cuts (eller vad det heter) av. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland när jag är ute och går i skogen så hör jag vad jag kallar en "synthfågel" som gör ett kort snyggt synthljud som hade låtit skitbra i en låt. Har tänkt samma sak med mp3-spelaren där... 😳

Har vi nån fågelskådare som har en aning om vilken fågel jag snackar om?

EDIT: Det är en typ av metalliskt kort blippljud

Tror att jag vet vad det är för ljud du snackar om... om det är samma som jag har hört så är det tjäder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland när jag är ute och går i skogen så hör jag vad jag kallar en "synthfågel" som gör ett kort snyggt synthljud som hade låtit skitbra i en låt.

Synthfågel! 😳

Har tänkt på det med ibland. Fåglar är coola. Näktergalen är ju fasiken skogens solo-onanist nummer ett! Jäklar vad det är drag i pipan när den går igång!

En annan cool fågel är... jag tror att det är rödhaken men är ej säker. Den låter:

"ti-ti-ti-ti-ti-ti-tuuu" Alltså sju toner, varav den sista är längre och ca ett tonsteg mörkare. Låter coolt.

Orrar låter ju inte dumt de heller.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Skön tråd berra.

Jag trodde att jag höll på att bli galen..I diskussioner så hör jag olika nivåer på de olika rösterna,och tänker - den skulle man nog dra ned ett par decibel,samt skära lite i eq;n,shit vad vass den var..den sticker ut för mycket.Jag ser ett mixer bord hela tiden,och hör saker jag aldrig hörde förr..Förmodligen så är jag komplett galen 😕

Åkte rull trappa härom dagen i ett köpcenter och det skvalade julmusik runt omkring mig.Olika låtar som mixades samman(bedrövligt får man väl säga)till ett glidande crescendo ju högre upp jag kom.Mycket märkligt fenomen..Jag kunde urskilja 5 olika låtar på mitten av bandet.Tillsammans med röster,skratt,och stoj - så blev det mycket att hålla reda på.Det kan nog liknas vid att mixa en symfoni orkester utan dirigent..Helt slut i huvudet,innan jag kom ut och befriades från denna mardröm.

Summa sumarum: ett litet tack till STUDIO:s mix skola,som verkligen öppnat mina öron till en annan värld 😕,detta hörde jag aldrig förr..

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge jag minns har jag ofta reagerat på detta sätt... Man hör en duns när någon tömmer en papparskorg och tänker att.. Tusan den ska jag sampla.. Med lite EQ funkar det bra som virvel.. En metallisk klang när ett maströr tappas i backen.. Ofast är det percussiva ljud jag reagerar på.. Har i många år (minst 25 år stid) tänkt att sampla av lite sånna prylar runt om kring mig för att göra ett eget samplat "trummset" men har inte fått tummen ur rumpan. 😆 Tror att jag blev inspirerad av Depeche Mode då dom började med sampling och digitalsyntar faktiskt.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä aldrig faktiskt men bara lugn det måste finnas hjälp att få 😆 . Testa med en gammal repig vinyl från mammas garderob på en Philips resegramofon, ni vet en sån där röd som man oxå kan köra på batteri. Det kanske kan ruska tillbaka er till vardan igen 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en stor fördel att ha ett trummisförflutet här. Allting går att göra rytmik av. Min blinkers i bilen t e x. Undra hur många bpm den har. Den fungerar hyfsat bra till den vidriga gamla Opushitten Live is Life. la la la la la, Men också till Tequlia Ni vet "da dat da da da da dat da" -Tequila.

På mitt förra jopbb fanns ett smideskonstverksgaller för trapphuset bredvid mitt rum. De olika gallerstängerna var stämda så att man kunde spela alla möjliga låtar på dem. Till min egen glädje och mina arbteskollegors stora sorg.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland när jag är ute och går i skogen så hör jag vad jag kallar en "synthfågel" som gör ett kort snyggt synthljud som hade låtit skitbra i en låt. Har tänkt samma sak med mp3-spelaren där... 🙂

Har vi nån fågelskådare som har en aning om vilken fågel jag snackar om?

EDIT: Det är en typ av metalliskt kort blippljud

Har ingen aning om vilken fågel det är men det finns en hel del fåglar som har ljud som kan passa i en låt (utan att låta samplad fågel) jag fick en idé när jag läste ditt inlägg, jag har en grå jako som är en jäkel på att härma. han kan nog säkert mer än ca 200-300 ord och kan rabbla långa meningar. Jag har tänkt på att sampla honom men det har inte blivit av. Man kan ju försöka lära honom refrängen i någon låt. Han låter likt en typisk kraftwerk vocoder men mer naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland när jag är ute och går i skogen så hör jag vad jag kallar en "synthfågel" som gör ett kort snyggt synthljud som hade låtit skitbra i en låt. Har tänkt samma sak med mp3-spelaren där... 🙂

Har vi nån fågelskådare som har en aning om vilken fågel jag snackar om?

EDIT: Det är en typ av metalliskt kort blippljud

Har ingen aning om vilken fågel det är men det finns en hel del fåglar som har ljud som kan passa i en låt (utan att låta samplad fågel) jag fick en idé när jag läste ditt inlägg, jag har en grå jako som är en jäkel på att härma. han kan nog säkert mer än ca 200-300 ord och kan rabbla långa meningar. Jag har tänkt på att sampla honom men det har inte blivit av. Man kan ju försöka lära honom refrängen i någon låt. Han låter likt en typisk kraftwerk vocoder men mer naturligt.

Haha! Det vore ju grymt coolt!

Alla synthnissar kommer ju undra vilken vocoder du använt.

Då är det bara att proffsigt svara: "Näe men det är min hemgjorda Jacoder" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nyduschad (blöt) förhud mot skrivbordet ger ett fräckt smack 😆

Ha Ha Ha..

Undrar vad det är för frekvenser i en riktig brak s..t? Det kanske skulle funka.. 😉

Eller så blir det bara ett skitljud..och det är man ju van vid.. 😆

Fundera kring detta nästa gång ni går på toan...

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland när jag är ute och går i skogen så hör jag vad jag kallar en "synthfågel" som gör ett kort snyggt synthljud som hade låtit skitbra i en låt. Har tänkt samma sak med mp3-spelaren där... 😉

Har vi nån fågelskådare som har en aning om vilken fågel jag snackar om?

EDIT: Det är en typ av metalliskt kort blippljud

Tror att jag vet vad det är för ljud du snackar om... om det är samma som jag har hört så är det tjäder.

Jasså det kan vara en tjäder 😆 Får jag kolla upp 😆

EDIT *går till google och söker efter tjäder + vst-plugin*

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid velat sampla basketbollar... När dom är sådär riktigt hårt pumpade och studsade mot det gröna gymnasitkgolvet så ger dom ifrån sig ett jävligt coolt "ihåligt" ljud, med en snygg efterklang... Det skulle va fräckt att pitcha några och blanda in i pukor eller kanske baskagge...

Link to comment
Dela på andra sajter

nyduschad (blöt) förhud mot skrivbordet ger ett fräckt smack  😆

Ha Ha Ha..

Undrar vad det är för frekvenser i en riktig brak s..t? Det kanske skulle funka.. 😉

Eller så blir det bara ett skitljud..och det är man ju van vid.. 😆

Fundera kring detta nästa gång ni går på toan...

Mvh

Micael

Man måste nog skära emellan med eq och ta bort lorten där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...