Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

jul snart, och det blir att köpa sig en ny mic 😆

Jag har tittat runt på micar och hört mkt om både röde micarna och studio projects.

jag har tänkt sätta ut 2000-3000kr.

har en vtb1 reamp och har ju hört att c1:an från samma märke ska vara en bra kombination.

det ska vara enbart för sång med mera, inte för att mica upp nått.

så om ni har en c1 lr vet nått om den får ni gärna berätta och ni får gärna ge förslag på andra micar!

tack på förhand!

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Det är en bra mic. Jag har en. Men det är många som tycker att B1 är bättre förutom att den dessutom är billigare. Vill man spendera så är B3 kanske något att fundera på. Den har valbart

pattern vilket är trevligt och i samma prisklass som C1. Som vanligt så rekomenderas Holmerups mic tester...

Postat

okej, jag kan ju berätta at jag har en adk51 och en tsm mt170 mic nu, och vill ju förståss ha bättre kvalitet!

jag har hört att röde nt1 tex är väldifgt ren och och så, jag vill ju ha lite varmare, lite rör värme, (ingen rörmic ändå) har ju lyssnat på c1an och tycker att den låter bra (tycker b1an låter för diskantig och inte så fyllig som c1an)

Postat

NT1 är ok men saknar botten och är lite toppig och tunn jämfört med NT2-A. Har inte testat C1 men skulle gissa att Röden slår den med hästlängder (hur lång är en hästlängd förresten?).

Postat (redigerat)

Jag tycker att C1 är för vass - men det är ju alltid en smaksak.

Om du kan lägga upp till omkring 3000:-, så kan kanske Violet Design Black Knight eller ADK Hamburg också vara trevliga alternativ? 😛

Med sin lite annorlunda lösning kan också Line Audio Designs SM3i eller SM6i vara bra - om du vill ha en rak och ärlig frekvensgång.

Redigerat av Claes
Postat

Claes: enligt mig tyckte jag c1an lät mer fyllig än B1an på dina tester.

tycker c1an lät skönare med vtb1 preampen än b1an med vtb1 preampen 😕

iaf så står det mellan c1an och röde nt2a

Postat
Claes: enligt mig tyckte jag c1an lät mer fyllig än B1an på dina tester.

tycker c1an lät skönare med vtb1 preampen än b1an med vtb1 preampen 😛

iaf så står det mellan c1an och röde nt2a

Ok - du har lyssnat på de ursprungliga, där det bara är tal?

Lyssna också på sånginspelningarna på huvudsidan. Det blir ju mer varierat med sång än med tal, så där kan det finnas fler detaljer...

Alla inspelningar till den nya omgången är äntligen klart - så jag ger mig på att klippa och ladda upp filer under helgen som kommer, så blir det några till att lyssna igenom. Julafton är räddad för alla ljudnördar som ständigt vill höra fler modeller... 😆😉

Postat

claes: hehe jo sant ifs!

nu har jag även tittat in c3an!

har en adk51 och tycker den är lite för dov, och tänkte att om jag ska köpa en ny mic är det kanske lika bra att köpa en för kanske 2000kr mer än bara 1000kr mer!

så det är väll c3an och röde nt2a som det står mellan!

Postat

var inne på musikaffärn här i stan och kollade på micar kring 2000kr

och han föreslog tsm mt47 (rörmic) för 1995kr

så nu står det väll mer mellan tsm mt47 och röde nt2a

Postat

Mt47 är en billig kinamick som låter som... ja, gissa... en billig Kina-mick. Skulle hellre använda en MT87 för 695 kr...

NT2-A skulle krossa den i en jämförelse.

Postat
var inne på musikaffärn här i stan och kollade på micar kring 2000kr

och han föreslog tsm mt47 (rörmic) för 1995kr

så nu står det väll mer mellan tsm mt47 och röde nt2a

Även MT47 finns med på min testsite, så att du kan lyssna på smakprov - i stället för att bara gå på vad en försäljare säger... 😳

För 2000:- skulle jag helt klart överväga ADK Hamburg också...

Postat

Claes: du verkar ha gode bra koll på saker.

jag vill inte ha en mic som är för vass/diskant

gärna fyllig/värme ljud (behöver ej vara en rörmic)

vad vet du om röde nt2a och röde ntk?

jag har så gott som skippat sp c1an

Postat
Claes: du verkar ha gode bra koll på saker.

jag vill inte ha en mic som är för vass/diskant

gärna fyllig/värme ljud (behöver ej vara en rörmic)

vad vet du om röde nt2a och röde ntk?

jag har så gott som skippat sp c1an

Eftersom du redan har två billiga kondensatormicar, så kan det kanske vara idé att titta på antingen en kondensatormic av markant bättre kaliber, eller - eftersom du inte vill ha någon vass diskant - kanske rentav en bandmic...?

Jag har ju mina favoriter, men de ligger i lite fel prisklass i detta fallet... 😳 Det bästa skulle vara om du lyssnar igenom lite inspelningar och jämför de som du tror är intressanta. Den som DU tycker verkar lämpligast ÄR också lämpligast, eftersom det bara är du som vet vilket sound du är ute efter... 🙂

Postat

Claes: okej.

har nog bestämt att det sak vara en kondensator mic.

men har kolalt SP c3 som ligger på samam prisnivå som röde nt2an.

har dock hört massor bra om nt2an men inget om c3an

Postat
Claes: okej.

har nog bestämt att det sak vara en kondensator mic.

men har kolalt SP c3 som ligger på samam prisnivå som röde nt2an.

har dock hört massor bra om nt2an men inget om c3an

C3 är precis samma mic som C1 - men med dubbla membran för att kunna ge olika upptagningskarakteristiker. Om du har sorterat bort C1, så har du alltså inte så många alternativ kvar... 😆

Postat

Claes: jaha, tack för de! 🙂

då verkar det bli röde nt2a.

ska försöka beskriva hur jag vill ha micen.

jag vill att den ska vara klar och ren, med gärna lite värme/närhet.

för har ju hört på studio projects micar och tycker dom är alldeles för diskantiga

och har hört att rödes nt1a är bara klar och ren och att nt2a ska vara mer fyllig

Postat
Claes: du vet inget om studio project tb1, i jämnförelse med nt2a?

NT2A finns tyvärr inte, men NT2 och TB1 finns med på testsiten.

Jag skulle personligen föredra TB1, men det handlar ju om min smak... 🙂

Det är lite svårt att säga varför, men Röde verkar ha någonting i ljudkaraktären som inte passar mig riktigt - men samtidigt är det många som gillar Röde, så det är som så många gånger annars, en smaksak.

Har dock inte hunnit lyssna kritiskt på de färska inspelningarna av NT1000 och NT3 ännu, så vi får se vad jag tycker om dem.

Postat

NT2 är en väldigt gamal modell och har inte mycket emensamt med NT2-A som är byggd kring den nya HF-1 kapseln som görs i en mycket modern fabrik i Sydney.

Postat
NT2 är en väldigt gamal modell och har inte mycket emensamt med NT2-A som är byggd kring den nya HF-1 kapseln som görs i en mycket modern fabrik i Sydney.

Då finns det kanske hopp...? 🙂

Jag får försöka låna en NT2A till nästa omgång.

Postat

Jadu, för jag lyssna på Tb1 testen, och tycker om den, och tb1an är ju ganska många hundralappar billigare, tycker tb1an har mer av den värme jag söker.

Postat

Claes: jag har börjat gå mer till en rörmic eftersom det är värme och närhet jag vill ha!

jag har kollat på studio project TB1 och Golden age tc1 micen.

vilken skulle du välja och varför?

för läste nyss om Tc1 micken och det lät exakt som jag ville ha den

"TC-1 ger den klassiska rörvärmen med en stor punschig botten, en ”in-youre-face” –mid och en skir topp, ett sound med hög närvaro som sitter perfekt i dina mixar. TC-1 ger ett helrätt sound tex på röster, akustiska gitarrer, som överhängsmikrofoner på trummor mm."

men vet ej om den låter så bra som dom säger?

Postat
Claes: jag har börjat gå mer till en rörmic eftersom det är värme och närhet jag vill ha!

jag har kollat på studio project TB1 och Golden age tc1 micen.

vilken skulle du välja och varför?

för läste nyss om Tc1 micken och det lät exakt som jag ville ha den

"TC-1 ger den klassiska rörvärmen med en stor punschig botten, en ”in-youre-face” –mid och en skir topp, ett sound med hög närvaro som sitter perfekt i dina mixar. TC-1 ger ett helrätt sound tex på röster, akustiska gitarrer, som överhängsmikrofoner på trummor mm."

men vet ej om den låter så bra som dom säger?

TC1 finns också med på testsiten... 🙂

Jag tycker att TC1 är lite tunn och kodordet "skir topp" innebär här en överdriven topp som lätt kan bli lite skrikig... 🙂

TB1 från Studio Projects har enligt min smak ett trevligare sound, så jag skulle föredra den om valet stod mellan dessa två - trots att TC1 är mer flexibel med sina dubbla membran och därmed fler upptagningskarakteristiker att välja bland.

Postat

Claes: mjoo, tyckte tb1an var skönare än både tc1 och tsm mt47, den var inte lika diskantig/ljus

blir nog en sådan!

blir det bra att köra en sån i en vtb1 preamp och ett juli@ kort?

Postat
Claes: mjoo, tyckte tb1an var skönare än både tc1 och tsm mt47, den var inte lika diskantig/ljus

blir nog en sådan!

blir det bra att köra en sån i en vtb1 preamp och ett juli@ kort?

Det fungerar säkert hur bra som helst. 😄

Postat

Violet design Black Knight är ingen dålig mick heller.

en sån tillsammans med en studio projects vtb-1 fungerar riktigt bra.

kan tyckas vara lite väl basig i de övre basregistret men de soundet fungerar riktigt bra till de mesta.

Rekomenderar den starkt iaf =)

Postat
Violet design Black Knight är ingen dålig mick heller.

en sån tillsammans med en studio projects vtb-1 fungerar riktigt bra.

kan tyckas vara lite väl basig i de övre basregistret men de soundet fungerar riktigt bra till de mesta.

Rekomenderar den starkt iaf =)

Black Knight är absolut också en favorit om man är villig att gå upp lite till i pris. 😄

Postat

Okej!

Men liksom, det jag tänkt på är att jag vill ha en bättre mic än tsm mt170 som jag har nu.

jag vill ha närhet och värme från den.

jag har dock tänkt på om det är värt att gå till en sp tb1, lr om jag ska vänta och spara till en ännu bättre, tex t3an eller en beggad t3a ?

har inte juli@ kortet än, men tänkt köpa, började fundera även där om det är värt att köpa ett bättre ljudkort på en gång.

för musik är nått jag kommer hålla på med ett bra tag till!

Och om nån har nå förslag på ett par aktiva monitorer som startmonitorer får ni gärna ge förslag!

Postat

T3:an gillar jag också - absolut! Om det inte tar för lång tid att spara till den, så hade jag väntat... 🙂

Monitorer kan jag kanske inte hjälpa till med - inte i rätt prisklass i alla fall, eller...? De billigaste jag vill rekommendera (ADAM A7) har ett listpris på 8990:-/par...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.