Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ville bara kolla om någon annan haft liknande problem:

Titt som tätt när jag startar Cubase (SX 3) står det att ljudkortskonfigurationen har ändrats, och att detta "nya" ljudkort behöver testas innan det kan användas. Kollar man under Device Setup står det att drivisen som används är ASIO Multimedia, vilket är helt fel och ingenting som jag har sagt åt programmet att använda. Det ljudkort som ska användas är ett RME Fireface 800, som också finns som alternativ där under. Väljer man sedan detta ljudkort fungerar allt finemang, bortsett från att kortets kanaler i mina olika in- och utbussar kan ha förflyttats på ett till synes slumpmässigt sätt. Sitter man med många audiospår kan det ta någon minut innan man har återställt allt som det skulle vara. Problemet kan reproduceras genom att man startar Cubase utan att ha slagit på Fireface-lådan, men det inträffar också då och då även om Fireface-lådan är på innan dator och program startas.

Det är inget jätteproblem, men enär min kollega får ett mindre sammanbrott varje gång det "inte låter" vore det fint att kunna åtgärda det här.

Kan tilläggas att den drivis som Cubase själv verkar föredra är det inbyggda ljudkortet (Dell-MOBO med SoundMax Digital Audio).

Det var det hele, och tacksam för tips.

Annons
Postat

😕 Tjena kompis!! 😄

Titt som tätt när jag startar Cubase (SX 3) står det att ljudkortskonfigurationen har ändrats

Rackarns också! Men nu är vi vana vid det och fixar rätt "drivis". Men.... men första gången det hände 🙁 , rann svetten.

Med vänliga hälsningar

Kalle i Kalmar och hans pappa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.