Jump to content
Annons

Bra mikrofonpreamp?


golly

Recommended Posts

Annons

Den är verkligen mycket bra för pengarna. En ren och lågbrusig preamp. När den konstruerades om för att uppfylla RoHS-kraven, så blev den ytterligare lite förbättrad ljudmässigt också - och dessutom förberedd för ett kommande ADAT-interface (vet dock inte ännu när ADAT-interfacet ska komma...).

Numera heter den förresten 8MP - och den 2-kanaliga modellen heter följaktligen 2MP. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är verkligen mycket bra för pengarna. En ren och lågbrusig preamp. När den konstruerades om för att uppfylla RoHS-kraven, så blev den ytterligare lite förbättrad ljudmässigt också - och dessutom förberedd för ett kommande ADAT-interface (vet dock inte ännu när ADAT-interfacet ska komma...).

Numera heter den förresten 8MP - och den 2-kanaliga modellen heter följaktligen 2MP. 🙂

Det var glädjande att läsa, vet du om den håller samma pris? har nämligen bara information om den gamla modellen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är verkligen mycket bra för pengarna. En ren och lågbrusig preamp. När den konstruerades om för att uppfylla RoHS-kraven, så blev den ytterligare lite förbättrad ljudmässigt också - och dessutom förberedd för ett kommande ADAT-interface (vet dock inte ännu när ADAT-interfacet ska komma...).

Numera heter den förresten 8MP - och den 2-kanaliga modellen heter följaktligen 2MP. 🙂

Det var glädjande att läsa, vet du om den håller samma pris? har nämligen bara information om den gamla modellen.

Line Audio pratade om att priset skulle behöva höjas - troligen runt 10% - men det har inte blivit av ännu, så min gissning är att det kommer en prisändring till årsskiftet ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är verkligen mycket bra för pengarna. En ren och lågbrusig preamp. När den konstruerades om för att uppfylla RoHS-kraven, så blev den ytterligare lite förbättrad ljudmässigt också - och dessutom förberedd för ett kommande ADAT-interface (vet dock inte ännu när ADAT-interfacet ska komma...).

Numera heter den förresten 8MP - och den 2-kanaliga modellen heter följaktligen 2MP. 🙂

Det var glädjande att läsa, vet du om den håller samma pris? har nämligen bara information om den gamla modellen.

Line Audio pratade om att priset skulle behöva höjas - troligen runt 10% - men det har inte blivit av ännu, så min gissning är att det kommer en prisändring till årsskiftet ungefär.

Jaja, 10% kan man väll stå ut med om produkten är bra. Du skrev att den var bra till sitt pris, förklara lite närmare tex. håller den för en skiv produktion eller är den bra för en hemma pulare som vill göra bättre demos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill påstå att den håller för en hel produktion - om man inte är ute efter ett färgat ljud... Det finns förstås alltid bättre om man är villig att hosta upp lite mer, men 8MP är väldigt billig med tanke på kvaliteten man får - och det är förstås delvis på grund av det låga priset som folk blir tveksamma om den verkligen kan vara bra... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill påstå att den håller för en hel produktion - om man inte är ute efter ett färgat ljud... Det finns förstås alltid bättre om man är villig att hosta upp lite mer, men 8MP är väldigt billig med tanke på kvaliteten man får - och det är förstås delvis på grund av det låga priset som folk blir tveksamma om den verkligen kan vara bra... 🙂

Tjena.

Jag funderar på en preamp..Tipset ovan,vad kostar de 2 modellerna? Vem säljer dom? Tacksam för svar..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes säljer dessa preamps.

Saxar från hans sida, 2875:- för 2MP och 5750:- för 8MP.

Mig veterligt är det riktigt bra priser.

Har inte någon erfarenhet av dessa preamps men när man pratar med folk som kan brukar alltid 2MP dyka upp som en otroligt prisvärd icke-färgande 2kanals pre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes säljer dessa preamps.

Saxar från hans sida, 2875:- för 2MP och 5750:- för 8MP.

Mig veterligt är det riktigt bra priser.

Har inte någon erfarenhet av dessa preamps men när man pratar med folk som kan brukar alltid 2MP dyka upp som en otroligt prisvärd icke-färgande 2kanals pre.

Tack för snabbt svar,då vet jag.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

LineAudio-preamparna duger definitivt att göra plattor med. De låter lika bra som preamparna i mitt mixerbord som kostade 200.000. Anledningen till att de är så billiga är att Roger (som driver företaget) inte har någon distributör, utan säljer direkt till oss återförsäljare.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och det beror även att han är en entusiast som lägger sig på en prisnivå som gör att han överlever - och inte, som många andra tillverkare, utgår från vad markaden är villig att betala för kvalitet... 🙂

Det är också extra kul att det är en svensk konstruktion som tillverkas i Sverige och inte har lagts ut på tillverkning i Kina eller något - och att det ändå blir billigt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är inte vad den kan göra för dig utan vad du kan göra med den. Låter det du gör inte bra genom den så är det du som gör fel. Den låter helt enkelt väldigt lite och det är ju bra när man vill ha det så. Jag har en OMP för det rena och gasar gärna på med lite rörmättnad i mina TLA när det ska skitas lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte jämfört med just RME's preampar, men jag har svårt att tänka mig varför de skulle vara bättre än LineAudio. Av de jag har jämfört tycker jag att man ska upp på preampar som kostar runt 8000 kr/kanal för att det ska vara värt att uppgradera – sådant som Vintage Design, GreatRiver, Daking etc. (OK, Dakings Mic Pre IV kostar ca 6500 kr/kanal).

När man jämför priser ska man iofs komma ihåg att LineAudios preampar inte har någon DI för t.ex bas. Jämför man med t.ex FMR Audios RNP, så har den ju två st alldeles utmärkta DI-ingångar, den rampar upp fantommatningen så att det inte blir en smäll i högtalarna om man glömt fimpa dem, och den har insertpunkter. Talar vi enbart om preampens ljud tycker jag visserligen att RNP är lite intressantare än 2MP, men inte så mycket att det i mitt tycke motiverar prisskillnaden.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag vill inte sno tråden eller så men har en liten parantes jag vill reda ut... Varför vill man köpa en preamp som inte färgar ljudet? Jag sitter på ett Behringer MX8000, och trots att folk brukar gnälla på Behringerbordens preamps så är jag helnöjd. Om jag skulle vilja göra någon skillnad på soundet så skulle jag vilja ha lite mer värme.

Men säg att man sitter på ett bord som har funktionsdugliga preamps, varför skulle man vilja köpa en extern som inte färgar? Snackar vi bara om en ytterligare förhöjd nivå låter det ju absurt. Enlighten me!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte sno tråden eller så men har en liten parantes jag vill reda ut... Varför vill man köpa en preamp som inte färgar ljudet? Jag sitter på ett Behringer MX8000, och trots att folk brukar gnälla på Behringerbordens preamps så är jag helnöjd. Om jag skulle vilja göra någon skillnad på soundet så skulle jag vilja ha lite mer värme.

Men säg att man sitter på ett bord som har funktionsdugliga preamps, varför skulle man vilja köpa en extern som inte färgar? Snackar vi bara om en ytterligare förhöjd nivå låter det ju absurt. Enlighten me!

Fast då har du nog aldrig hört skillnaden på preamps och preamps. Om du är nöjd, kör på med det du har, för funkar det så funkar det.

Däremot kan öppenhet, klarhet, närhet och andra tjusiga ord variera enormt mellan preamps och preamps. Därtill kommer ju även det tekniska, som brusnivåer, etc.

Som ett exempel kan vi ju ta om man lyssnar på några klipp gjorda av den gode commaKaze på Gearslutz:

http://gearslutz.com/board/showthread.php?t=64111&page=5

En bid ner finner du ljudklipp som heter STOCK002acousticC4 1.mp3 och 01 BLAacousticC4.mp3. Dessa är en akustisk gitarr inspelad genom en Digidesign 002s standardpreamps respektive en 002 moddad av Black Lion Audio. Samma preamp, men den ena är moddad (analog mod och konverterarmod). Modden av AD:n inverkar såklart också, men det är mycket mindre än vad modden på den analoga kretsen gör.

Se, enorm skillnad bara med en mod, tänk skillnaden mellan olika preamps!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte sno tråden eller så men har en liten parantes jag vill reda ut... Varför vill man köpa en preamp som inte färgar ljudet? Jag sitter på ett Behringer MX8000, och trots att folk brukar gnälla på Behringerbordens preamps så är jag helnöjd. Om jag skulle vilja göra någon skillnad på soundet så skulle jag vilja ha lite mer värme.

Men säg att man sitter på ett bord som har funktionsdugliga preamps, varför skulle man vilja köpa en extern som inte färgar? Snackar vi bara om en ytterligare förhöjd nivå låter det ju absurt. Enlighten me!

Jag läste en jätteintressant artikel i Mix som gav mig ett par aha-upplevelser. Som jag förstår det är bland annat en av poängerna med dyrare preamps, "rena" som färgade, att de ger mer gain utan att bli för brusiga eller att de klipper fult. Mer "ren" gain kan behövas med exempelvis trögdrivna bandmickar.

Här är en länk till artikeln:

http://mixonline.com/recording/application...ier_technology/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte sno tråden eller så men har en liten parantes jag vill reda ut... Varför vill man köpa en preamp som inte färgar ljudet? Jag sitter på ett Behringer MX8000, och trots att folk brukar gnälla på Behringerbordens preamps så är jag helnöjd. Om jag skulle vilja göra någon skillnad på soundet så skulle jag vilja ha lite mer värme.

Men säg att man sitter på ett bord som har funktionsdugliga preamps, varför skulle man vilja köpa en extern som inte färgar? Snackar vi bara om en ytterligare förhöjd nivå låter det ju absurt. Enlighten me!

Jag hade ett Behringerbord i början av min inspelningskarriär men när man skaffar fler så märker man vilken skillnad det är i kvalité, och då blir det för mig att de är funktionsodugliga.

Poängen att ha en clean preamp är att man inte vill ge den en speciell karaktär som en viss preamp ger. Om du ska måla huset rött och färghandeln endast har blått så är det bättre att vänta med måleriet. Vill jag inte ha rörmättnad på cymbalerna så gör sig OMPen väldigt bra, medan pukor och kick kan få mer skjuts redan vid inspelning när jag kranar på preampsen lite extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså – Behringers preampar är inte ofärgade. De jag har råkat ut för (de äldre varianterna, vad heter det där bordet? MX8000?) är ettriga och saknar botten, precis som de Mackie-preampar de har kopierat. De har usel headroom och klipper fult när de klipper. Enligt Claes som är ÅF för Behringer har de dock blivit bättre på senare år.

Du säljer alltså inte RME?  😆

Det är korrekt, men det har inte med saken att göra. Jag dissar dem inte, är tvärtom helt tydlig med att jag inte har testat dem. Däremot säger jag att jag inte kan föreställa mig att de låter bättre än LineAudio. Det bygger jag på att jag känner till LineAudios produkter ganska ingående, och har en viss pejl på hur man kan bygga preampar. Ska man ta ett steg över LineAudio blir det i ett slag mycket dyrare.

Men även om jag vill tillbakavisa den underförstådda gliringen vill jag uppmana dig och andra att även i fortsättningen vara ifrågasättande inför allt ni läser – speciellt när det kommer från folk som har ekonomiskt intresse av det de skriver. Gör gärna ert bästa för att dra ned brallorna på folk, det är lättare än man tror... Keep it coming.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså – Behringers preampar är inte ofärgade. De jag har råkat ut för (de äldre varianterna, vad heter det där bordet? MX8000?) är ettriga och saknar botten, precis som de Mackie-preampar de har kopierat. De har usel headroom och klipper fult när de klipper. Enligt Claes som är ÅF för Behringer har de dock blivit bättre på senare år.

Jag har inte sålt Behringer på flera år nu - och har därför inte så bra koll på hur bra/dålig kvaliteten har blivit, så den uppgiften har du nog fått på annat håll... 🙂 Jag skulle dock misstänka att det inte alls har blivit bättre med åren, eftersom Behringer alltid har jagat den lägst bjudande fabriken i Kina för sin tillverkning...

Du säljer alltså inte RME?  😉

Det är korrekt, men det har inte med saken att göra. Jag dissar dem inte, är tvärtom helt tydlig med att jag inte har testat dem. Däremot säger jag att jag inte kan föreställa mig att de låter bättre än LineAudio. Det bygger jag på att jag känner till LineAudios produkter ganska ingående, och har en viss pejl på hur man kan bygga preampar. Ska man ta ett steg över LineAudio blir det i ett slag mycket dyrare.

Jag tror inte heller att RME's preampar är bättre (och jag säljer RME 😉 ) - och om de är det, så är det förmodligen väldigt liten skillnad. Har dock inte A/B testat, så jag kan inte vara helt säker... 😄

True Systems är bättre - men då ligger man på ca 7000:- för en kanal... Om det är värt så mycket pengar, kan bara användaren avgöra (personligen tycker jag det, men förstår även de som inte tycker det), men bästa pris/prestanda-förhållandet får man absolut med Line Audio...

Men även om jag vill tillbakavisa den underförstådda gliringen vill jag uppmana dig och andra att även i fortsättningen vara ifrågasättande inför allt ni läser – speciellt när det kommer från folk som har ekonomiskt intresse av det de skriver. Gör gärna ert bästa för att dra ned brallorna på folk, det är lättare än man tror... Keep it coming.

Hälsningar

/Henrik

Det är alltid bra att vara i viss mån misstänksam och ifrågasättande, så det blir fullständigt medhåll från mitt håll på detta. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du (som ställde frågan) själv ska testa RME's preamps mot Line Audio.

Det är det enda sättet att få reda på hur det ligger till.

Själv skulle jag inte bli särskilt förvånad om RME skulle visa sig vara lika bra eller bättre.

Mvh Ljudkrav

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...