Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Tåg är när spårfordon går efter tidtabell. Vut (vagnuttagning) går också på tidtabell. All annan fordonsförflyttning kallas växlingsrörelser och där krävs en växlingsledare och signalgivare. Tågspår är spår som det går tåg på. Det finns huvudtågspår och sidotågspår. Sidospår går det varken tåg eller vut på utan där går endast växlingsrörelser.

Hududtågspår är rakaste spåret genom stn. Tåg och vut går på huvudsignaler medan växlingsrörelser går på dvärgsignaler.

Där fick ni lite säo. 🙂

Man kan åka A-fordon också (eller?). B-fordon togs ju bort i början på 90-talet.

Annons
  • Svar 267
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
Tåg är när spårfordon går efter tidtabell. Vut (vagnuttagning) går också på tidtabell. All annan fordonsförflyttning kallas växlingsrörelser och där krävs en växlingsledare och signalgivare. Tågspår är spår som det går tåg på. Det finns huvudtågspår och sidotågspår. Sidospår går det varken tåg eller vut på utan där går endast växlingsrörelser.

Hududtågspår är rakaste spåret genom stn. Tåg och vut går på huvudsignaler medan växlingsrörelser går på dvärgsignaler.

Där fick ni lite säo. 🙂

Hade lyckats glömma den där skiten. Fy fan för Vut.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Man kan åka A-fordon också (eller?). B-fordon togs ju bort i början på 90-talet.

Jo det kan man göra.. 🙂

Vid snöröjning med eldkastare var man tvungen att begära A-arbete... 🙂

Likaså när man skulle vända en TC på sin inbyggda vändplatta på linjen.

Tc295Kristinehamn2001MBl.jpg

TC

Redigerat av Analogfreak
Postat

Skönt liksom...snubben ställer en fråga och det spårar ur direkt till OT om tågspår och annat skit? Moget...

När man kollar på google maps så ligger det en BRA bit nordnordväst om Nürnberg...en timme kanske.

Det är det jag kan få fram men vet inte när det gäller transporterna. Funkar säkert om man åker bil.

rankey (oregistrerad)
Postat

Jag gillar den här tråden. Jag har lärt mig mycket som jag inte förväntat mig att lära i denna tråd, om tåg bland annat. Kan väl inte vara negativt? 🙂

Postat (redigerat)

IMG_6753.jpg

Såna här lok reparerade jag i Kiruna. Dm3 väger 273 ton och har 9700 hästar och drar en vagnsvikt på över 5000 ton.

Mina huvudsysslor var att montera ner koppelstängerna när loken kom in för att svarva hjulringarna. Koppelstängerna är stängerna som syns utanpå hjulen.

Det tog en hel dag att få ner dom om man var 2 stycken. Längre tid när dom ska på plats igen. Eftersom hjulen då är svarvade så står hjulens axeltappar åt olika håll. Då oljade man lite på spåret framför det hjul man vill hålla still och sen satt man in en bromssko framför den axeln. Sen tog man ett vinsh-spel och drog loket så mycket så nästa hjul roterade till axeltappen pekade lika som det hjul man tjurhöll på bromsskon. Man lyfter inte en sån där stång för hand kan jag lova. 12 drivande axlar och dom har en hjuldiameter på 1530mm (nya hjul). Loket är som synes 3 delat och varje enhet har 4 drivaxlar. Mitt emellan de 4 drivande hjulaxlarna sitter en blindaxel som drivs av 2st ASEA-motorer. Varje motor väger 4300kg. Hela loket har då 6 motorer eftersom det sitter 2st i varje lokdel. Blindaxlen har inget hjul utan på axeln sitter axeltappar (en i vardera ände) som överför kraften till de 4 drivaxklarna via koppelstängerna.

Tack vare koppelstångsdriften kunde hjulaxlarna inte sitta i boggies eftersom stängerna inte skulle tillåta inbördes vridning av hjulaxlarna. Därför sitter axklarna stelt i underredet. Som ni kanske förstår så går det loket som ett järnspett i kurvor och en gravid kvinna skulle få missfall av att åka på det eftersom det skumpar och rycker ordentligt. Den stela gången medförde att spår och hjulflänsar nöttes väldigt mycket som innebar täta underhållsintervaller. Därför införde man flänssmörjning på axel 2 och 5 som skulle lägga en hinna met fett på insidan hjulflänsen för att skona rälen och spara hjulen.

Loken är riktigt grisiga att arbeta med eftersom det räcker med att titta på loket så är man skitig. Under loket i bromsrörelsen har man nåt som kallas centralsmörjning (allt sitter med bult och saxpinnar) Allt man vidrör är genomkletat med olja och fett. 😎

Redigerat av Analogfreak
Postat
Skönt liksom...snubben ställer en fråga och det spårar ur direkt till OT om tågspår och annat skit? Moget...

När man kollar på google maps så ligger det en BRA bit nordnordväst om Nürnberg...en timme kanske.

Det är det jag kan få fram men vet inte när det gäller transporterna. Funkar säkert om man åker bil.

Ok. Söker någon bussförbindelse från Berlin eller Nürnberg.

Postat (redigerat)

OK, kan ni sluta diskutera tåg eller skall man behöva rensa tråden? Det är detta off topic finns till för så använd den möjligheten är ni snälla.

För övrigt finns det någon gammal tråd om en samåkning till Thomann... hittad!

https://www.studio.se/index.php?showtopic=18765

Om den nu är till någon hjälp...

Redigerat av Hellpig
Postat (redigerat)
Kolla in Musikstore i Köln också, kanske? Ligger mitt i centrala Köln så där krävs inga tåg... 😛

Mmm.. det var min tanke först!

För då kan jag ta turen dit från Paris.

Köpte nyligen ett paket med småprylar från dem, kablar m.m.

Men jag tror att de har färre Gibson Les Paul för mig att prova än Thomann. Eller?

För du var där va?

😲

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Fast vissa tyckte att den spårade ur...

Redigerat av Analogfreak
  • 3 månader senare...
Postat (redigerat)

Hej jag undrar om Thomann är bra

Om de är snabb leverans. Tänkte beställa en el gitarr därifrån Var snäll och svara ärligt Är ni snälla 🙂

Många säger att de tar ca 5 dagar tills sakerna kommer t,ex en Elgitarr. Är de sant ?

De är väldigt billigt där.

Sen har vissa skrivit att de kan komma Kreditkorts problem med (Visa Electron) Så säger dom att man måste skanna in kortet och Skicka de i ett mail

till dom... De låter konstigt. Tack i förhand 🙂

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare ämne /admin
Postat

Har beställt ett antal gånger från dem, både små och stora leveranser, har tagit mellan tre dagar och en vecka ungefär. Högst. Aldrig haft några problem.

Postat
Har beställt ett antal gånger från dem, både små och stora leveranser, har tagit mellan tre dagar och en vecka ungefär. Högst. Aldrig haft några problem.

Samma här!

rankey (oregistrerad)
Postat

Thomann är #1 för mig.

Har beställt flera gånger från Thomann. Förra beställningen var första gången då jag haft problem med en produkt, och på såsätt fick testa på mer av supporten och produktreturnering.

Och det visade sig att Thomann är praktexemplet på hur en nätbutik ska fungera.

Så här gick det hela till senast:

Beställer en produkt (hörlurar) på en tidig onsdag morgon, får nån timme senare ett sms att det skickats.

På fredag har jag dem i handen! Måste vara rekord, tänkte jag. Tog ju 4 dagar senast :rolleyes:

Går in till studion, ser att det är fel på sladden, som om kabeln är av inuti isoleringen, signal i höger öra men knastrig i vänster.

Skickar mail till dem på en lördag, om vad jag ska göra - de svarar inom 2 timmar!! På en lördag kväll, grymt impad.

Packar ihop det, skriver på gula återförsändelseformuläret, slänger in i samma låda o skickar tillbaks det på söndagen.

5 dagar senare, på fredagen, hade jag fått en ny och fungerande produkt hem med posten.

Fick även ett refund till VISA kortet på det jag fick pröjsa på posten för att returnera produkten + såklart fri frakt på nya produkten.

Totalt alltså 1 vecka och 2 dagar för att skicka paket tur - retur - och tur igen, mellan mig och dem. Smidigare kan det inte ens bli inrikes.

• 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

USEL SUPPORT!!

Beställde NE:s Komplete 6 på Thoman och fick den hyfsat snabbt.

Installerade alla DVD:erna på datorn utan problem men sedan när jag kopplade upp mot NE för att registrera så började problemen. Serienummret var inte giltigt. Provade att avinstallera allt och installera igen men samma resultat.

Mejlade till NE so svarade att serienummret var till en uppgradering!!

Jag hade beställt en komplett installation och fått en komplett uppsättning DVD:er men serienummer till en uppgradering.

NE sa åt mig att kontakta Thoman för att få en full verision.

Anmälde till Thoman 19/11 och sedan dess, drygt en månad alltså, har de funderat, jag har skickat påminnelse, de har mejlat att det ska komma mail från UPS så jag kan skicka tillbaka produkten. när det inte hänt nåt i alla fall så har jag skickat påminnelse. Sedan skulle de skicka en UPS-tag med vanilg post men det kom ingen. Jag skickade ett mail där jag föreslog att de skulle skicka en ny verision på samma sätt som jag fick den första så kunde jag returnera i samma låda. Fick svar på Julafton att det var för att UPS hade tekniska problem som det hade strulat och de kunde inte skicka något innan de hade min gamla, för det följde inte deras policy.

Thoman är säkert bra när allt fungerar men detta har de skött uselt. Jag har betalt 500 EUR för snart 2 månader sedan och har inte fått en fungerande produkt.

Komplete 6 är en 100 EUR dyrare i sverige men jag hade gladeligen betalat det på musikbörsen om jag vetat detta innan.

Redigerat av samols
  • 4 veckor senare...
maart (oregistrerad)
Postat

jag har aldrig haft några problem med varken köp eller support från Thomann. Dom har alltid skött allting smidigt och snabbt, men nu undrar jag om dom inte slagit rekord. La en order vid 14-tiden idag och för en stund sen (knappt 3 timmar senare!) skickades den. Det är otroligt bra. Har dom väldigt lite att göra just nu eller...?

Postat

THOMANN har iofs varit primärvalet för min del. Dock har jag på sistone fått upp ögonen för brittiska digital village (dv247) som många ggr har ännu bättre priser än Thomann. På vissa basar kan sistnämnda vara flera tusen kronor billigare för samma vara jämfört med Thomann. Haken är att de inte har allt på lager, så tidsaspekten får man ha överseende med.

maart (oregistrerad)
Postat
THOMANN har iofs varit primärvalet för min del. Dock har jag på sistone fått upp ögonen för brittiska digital village (dv247) som många ggr har ännu bättre priser än Thomann. På vissa basar kan sistnämnda vara flera tusen kronor billigare för samma vara jämfört med Thomann. Haken är att de inte har allt på lager, så tidsaspekten får man ha överseende med.

jag la en order därifrån igår 😲

Postat

http://www.ozforex.com.au/cgi-bin/real-time-forex-charts.asp

Välj: “GBP/EUR” som “Currency Pair” och 3 år för ” Time Period” så kanske det klarnar…

Postat

dum fråga kanske men hur går det till när man beställer från thomann när man betalar med kort?

det står att frakt tillkommer men hur vet man hur mycket det blir?

tillkommer det tullavgifter? betalar man norsk moms eller svensk?

*förrvirrad*

maart (oregistrerad)
Postat
dum fråga kanske men hur går det till när man beställer från thomann när man betalar med kort?

som vanligt typ. Man lägger det man vill ha i sin "kundkorg" och i kassan fyller man i uppgifter om betalkort och leveransadress.

det står att frakt tillkommer men hur vet man hur mycket det blir?

Frakten till Sverige är alltid 15 euro oavsett hur mycket man köper.

tillkommer det tullavgifter? betalar man norsk moms eller svensk?

Inga tullavgifter inom EU. Moms är medräknat i priset tror jag.

Postat
som vanligt typ. Man lägger det man vill ha i sin "kundkorg" och i kassan fyller man i uppgifter om betalkort och leveransadress.

Frakten till Sverige är alltid 15 euro oavsett hur mycket man köper.

Inga tullavgifter inom EU. Moms är medräknat i priset tror jag.

stort tack maart för ett bra och uttömmande svar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.