Magpie Postat 25 oktober 2007 Postat 25 oktober 2007 Den tredje anledningen är att jag vill ha en lokal butik där jag kan köpa småsaker, t.ex plektrum, strängar, enstaka kablar, adaptrar och annat smått som man behöver ibland. Jag vill inte betala runt 120 spänn i frakt om jag bara behöver ett paket strängar och nåt plektrum! Ok om gitarrtillbehören just tagit slut, då kan man i nödfall köpa i butik. Annars köper man såklart ett lagom stort 20 pack strängar på nätet för ca 600 kr istället för ca 1800 kr för samma märke i butik. Exakt, men om alla handlar på Thomann så den lokala butiken tvingas stänga. Hur gör vi då när vi hamnar i nödfallet? Jag tycker det är bra att tänka efter före och verkligen bara handla på postorder (gäller även andra butiker än Thomann) om det verkligen behövs att göra det. T.ex om det är extremt mycket billigare/enklare eller om varan inte finns närmare. För de flesta är priset helt avgörande, särskilt om man inte har mycket pengar att röra sig med. Visst är det praktiskt med en lokal butik, men jag skulle aldrig betala 1200 kr mer för strängar köpta i butik. Genom nätet får vi äntligen en liknande prissättning som i utlandet, man känner sig lurad av butikköp.
Emanuel Postat 26 oktober 2007 Postat 26 oktober 2007 Den viktiga frågan som någon ställde innan, är väl om vi är beredda på att köpa alla prylar över nätet om inte möjligheten att se dem/testa dem först finns. För det kommer bli konsekvensen. Global prisstrategi av tillverkarna ser jag som lösningen, annars kommer de konkurrera ut sig själva på små lokala marknader - och annonsörer till tidningen Studio blir färre så att den ryker troligtvis också. Fuckit, jag är trött.
TheOppositesCollide Postat 26 oktober 2007 Postat 26 oktober 2007 Vad är det här snacket om att man måste fotografera sitt VISA-kort? Jag köpte saker för 11 000 där senast igår, och sakerna skickades idag, inte ett bekymmer. Dom som klagar på leveranstiden förstår jag inte. Thomann har vid alla mina beställningar gjort sin del _direkt_ alltså leverans dagen efter, sen att posten är långsam är ju inte deras fel. Jag sparade cirkus 4000 på allt jag beställde igår, väntar bra mycket hellre en vecka på att få hem grejerna då än köper det lokalt. Lokala butiker har i regel inte i närheten av samma utbud ändå så, man måste ändå vänta på att få in allt.
berra_- Postat 26 oktober 2007 Postat 26 oktober 2007 Vad är det här snacket om att man måste fotografera sitt VISA-kort? Jag köpte saker för 11 000 där senast igår, och sakerna skickades idag, inte ett bekymmer. Dom som klagar på leveranstiden förstår jag inte. Thomann har vid alla mina beställningar gjort sin del _direkt_ alltså leverans dagen efter, sen att posten är långsam är ju inte deras fel. Jag sparade cirkus 4000 på allt jag beställde igår, väntar bra mycket hellre en vecka på att få hem grejerna då än köper det lokalt. Lokala butiker har i regel inte i närheten av samma utbud ändå så, man måste ändå vänta på att få in allt. Det var förr i tiden det gällde 😆 Det här är ju massa sammanslagna trådar som sträcker sig ganska långt bakåt.
berra_- Postat 26 oktober 2007 Postat 26 oktober 2007 ...fast nu har jag väntat i 2 veckor på grejer jag beställt.. Eller snart 2 veckor iallafall. 😱 ..eller har det gått 2 veckor? Känns som en evighet iallafall 😱 2 veckor har jag aldrig väntat. Har dom grejerna i lager? 3 gröna pluppar så ska det gå undan 😱
Neosus Postat 26 oktober 2007 Postat 26 oktober 2007 ...fast nu har jag väntat i 2 veckor på grejer jag beställt.. Eller snart 2 veckor iallafall. 🙂 ..eller har det gått 2 veckor? Känns som en evighet iallafall 😱 2 veckor har jag aldrig väntat. Har dom grejerna i lager? 3 gröna pluppar så ska det gå undan 😉 Jo de e gröna pluppar. Paketet skickades 15.10.2007 19:34 😱 Kommer väl till veckan då 😱😱
superjudge Postat 26 oktober 2007 Postat 26 oktober 2007 ...fast nu har jag väntat i 2 veckor på grejer jag beställt.. Eller snart 2 veckor iallafall. 🙂 ..eller har det gått 2 veckor? Känns som en evighet iallafall 😱 2 veckor har jag aldrig väntat. Har dom grejerna i lager? 3 gröna pluppar så ska det gå undan 😉 Jo de e gröna pluppar. Paketet skickades 15.10.2007 19:34 😱 Kommer väl till veckan då 😱😱 He, he, det är alltid lite sträckbänk att sitta och vänta, inte sant? Jag vet ju inte riktigt vad som är problemet i just det här fallet, men när jag beställde grejor nyligen så tog det också rätt lång tid (inte två veckor, men i alla fall dryga en vecka); det visade sig bero på svenska posten som hade problem med sina leveranser. När jag i efterhand (efter att jag fått paket-id) kollade leveransstatusen hos svenska posten hade dom haft paketet i runt fem dagar eller så innan de lyckades få ut avin till mig; det var t.om. så att jag fick fråga själv om ett av paketen som jag inte fått avi om, och det visade sig att det fanns också på utlämningstället! Ska dock sägas ett den allra senaste leveransen jag fick, då var svenska posten faktiskt snabba, och de levererade t.om. direkt till dörren. Hoppas att det är "den nya posten" jag fått se... :-) Det är alltså kanske inte alltid Thomanns fel att det tar tid, men det är klart, för helhetsintrycket så är det väl den "klenaste länken" som sätter nivån. Cheers, johan
Neosus Postat 27 oktober 2007 Postat 27 oktober 2007 ...fast nu har jag väntat i 2 veckor på grejer jag beställt.. Eller snart 2 veckor iallafall. 😱 ..eller har det gått 2 veckor? Känns som en evighet iallafall 😊 2 veckor har jag aldrig väntat. Har dom grejerna i lager? 3 gröna pluppar så ska det gå undan 😉 Jo de e gröna pluppar. Paketet skickades 15.10.2007 19:34 😱 Kommer väl till veckan då 🙂😕 He, he, det är alltid lite sträckbänk att sitta och vänta, inte sant? Jag vet ju inte riktigt vad som är problemet i just det här fallet, men när jag beställde grejor nyligen så tog det också rätt lång tid (inte två veckor, men i alla fall dryga en vecka); det visade sig bero på svenska posten som hade problem med sina leveranser. När jag i efterhand (efter att jag fått paket-id) kollade leveransstatusen hos svenska posten hade dom haft paketet i runt fem dagar eller så innan de lyckades få ut avin till mig; det var t.om. så att jag fick fråga själv om ett av paketen som jag inte fått avi om, och det visade sig att det fanns också på utlämningstället! Ska dock sägas ett den allra senaste leveransen jag fick, då var svenska posten faktiskt snabba, och de levererade t.om. direkt till dörren. Hoppas att det är "den nya posten" jag fått se... :-) Det är alltså kanske inte alltid Thomanns fel att det tar tid, men det är klart, för helhetsintrycket så är det väl den "klenaste länken" som sätter nivån. Cheers, johan Ja, jag avvaktar och ser om jag får paketet nu i veckan. Jag har fått ett leverans nummer från Thomann men jag har ingen aning vem som levererar.. 😊
Martin Postat 30 oktober 2007 Postat 30 oktober 2007 Orderkonfirmation? "Please go thru this order confirmation and check that all the products are listed right and have the correct quantities." Ska man svara eller skicka något eller bara vänta?
Neosus Postat 30 oktober 2007 Postat 30 oktober 2007 Orderkonfirmation? "Please go thru this order confirmation and check that all theproducts are listed right and have the correct quantities." Ska man svara eller skicka något eller bara vänta? Som jag förtår det så är det ENDAST om något är fel i beställningen.. Så här står det i mitt mejl: "Som kontroll skickar vi med en bekräftelse på er beställning med det här e-postmeddelandet med de enskilda positionerna och uppgifterna på er beställning. För att undvika fel och missförstånd ber vi er att kontrollera alla positioner så att de är riktiga och fullständiga och meddela oss om uppgifterna skulle vara felaktiga."
Broghard Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 (redigerat) Nån som handlat från Thomann.se e dom bra? Redigerat 13 november 2007 av Olsberg Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
laxlaxlax Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 (redigerat) Nån som handlat från Thomann.se e dom bra? Oja. Har en leverans på gång just nu. Många här har handlat där och jag har nästan bara hört bra ord om dom. Redigerat 13 november 2007 av laxlaxlax
P3t3r Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 Nån som handlat från Thomann.se e dom bra? thomann.se är länkat till http://www.sound1.com/ . Du kanske vill till http://www.thomann.de/ .
Daniel H Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 (redigerat) Finns redan en tråd om thomann! https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=thomann Redigerat 13 november 2007 av Daniel H
Polpotkin Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 (redigerat) Ja thomann är seriösa och pålitliga Redigerat 13 november 2007 av Polpotkin
SMonk Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 thomann.se (sound1) har jag förvisso inte provat, men länktricket känns rätt oseriöst. thomann.de är däremot inga problem. som sagt, kolla den andra tråden.
Broghard Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 men man kan visst inte betala mot postförskot?
P3t3r Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 men man kan visst inte betala mot postförskot? Nej, här kan du läsa om hur man handlar osv. http://www.thomann.de/se/faq_80.html
maart (oregistrerad) Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 Ja thomann är seriösa och pålitliga Håller med. Även bra när det gäller reklamationer
maart (oregistrerad) Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 Ja thomann är seriösa och pålitliga Håller med. Även bra när det gäller reklamationer
leaf Postat 13 november 2007 Postat 13 november 2007 Har handlat av dem flera gånger och det är inga problem alls! mkt bra support dessutom som svarar inom ett dygn! 😉
pacmanpowerpill Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 Nu sitter jag och väntar på min gitarr från thomman 😛. Blir det någon tull/skatt eller liknande man får betala utöver det man betalar thomann?
Chris900 Postat 4 december 2007 Postat 4 december 2007 (redigerat) Nu sitter jag och väntar på min gitarr från thomman 😛. Blir det någon tull/skatt eller liknande man får betala utöver det man betalar thomann? Du slipper skatt. Thomann lägger själva på svensk moms. Detta är alltså redan inräknat i priset. Redigerat 4 december 2007 av Chris900
Blackbird (oregistrerad) Postat 13 december 2007 Postat 13 december 2007 (redigerat) Tja, Tänkte köpa en gitarr ifrån Thomann. Kostar 4800:- sen tillkommer 150:- frakt (typ). Sen då? är de någon skatt och så som gör att den blir dyrare. har kollat, sparar ca 1000:-. Men frågan är: - Frakt? hur länge? smidigt? - skatt och grejer? - Garantier? - och om de är nåt övrigt Tack på förhand!! 😊 Redigerat 13 december 2007 av Olsberg Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Ludgo-Pelle Postat 13 december 2007 Postat 13 december 2007 (redigerat) Hej! Skatten (25 % moms) är redan inkluderat i priserna med den svenska valutan som Thomann uppger både på deras hemsida och i deras "katalog". Det är då enbart fraktkostnaden som alltså tillkommer. Garantierna är den garanti som tillverkaren lämnar eftersom det är tillverkaren som lämnar dessa garantier och inte butikerna. Samma sak gäller även i de svenska butikerna. Ingen skillnad för dig som kund om du köper varan inom landet eller från Thomann alltså. Däremot kan du inte lämna in din vara på garantireparation (eller byte) i Sverige om du får fel på den. Du måste då skicka tillbaka den till Thomann, men du får samma service för övrigt. När man jämför priserna mellan t.ex. Thomann`s priser och i de svenska butikerna så ska man först försöka pruta i de svenska butikerna tycker jag. Oftast kan man få ner priset några kronor (minus 5-10 % är rätt vanligt och i vissa fall ännu mer) och då kanske det ibland kan löna sig att handla hemma i sverige. Ibland är varan mycket billigare på t.ex. Thomann men långt ifrån alltid. I vissa fall blir det faktiskt billigare att handla här hemma (beroende på produkt) så det gäller att jämföra priserna riktigt ordentligt innan man bestämmer sig. Om nu priset är avgörande alltså. Om priset är billigare i t.ex. Tyskland så är det bara att tala om det priset i den svenska butiken och fråga om det sälja varan för samma pris. Ofta kan de det men ibland inte. Men frågar man inte så får man heller inget svar. Hälsningar: Ludgo-Pelle Redigerat 13 december 2007 av Ludgo-Pelle
Sonefors Postat 13 december 2007 Postat 13 december 2007 Thomann är mycket bra enligt mig. Dom har mitt fulla förtroende.
Björn Olsberg Postat 13 december 2007 Postat 13 december 2007 Alla som varit registrerade på forumet vet att denna tråd finns, va? När det postas nya trådar i samma ämne, använd knappen anmäl istället, så ser jag eller moderator till att slå samman den nya tråden med den befintliga. Då slipper vi flera utspridda trådar som behandlar samma ämnen, och folk slipper svara flera gånger. Framfröallt så blir forumet som kunskapsbank både mer relevant och materialet däri mer lätthittat. Mvh,
SvartSaft Postat 13 december 2007 Postat 13 december 2007 Thomann är helt kalas, enligt mej! Jag har köpt massor med saker därifrån nu (Vamp Pro, bassträngar, kontakter etc) och det har alltid gått väldigt snabbt att få hem grejerna. Billigt och billig frakt. Och trevlig lösblads-katalog dessutom!
johanvarupptaget Postat 14 januari 2008 Postat 14 januari 2008 (redigerat) Jag hade tänkt beställa några olika pedaler från Thomann för att testa dom sida vid sida. Eftersom man kan returnera inom 30 dagar så låter det jättebra att kunna testa hemma i lugn och ro. Jag har dock inte lyckats (med hjälp av deras hjälp-sektion) att ta reda på om man själv behöver betala returfrakten. Om man behöver det, ungefär hur mycket skulle det kosta om man har kanske 2kg saker eller något sådant som ska skickas tillbaka? Redigerat 18 januari 2008 av Olsberg Slår ihop med tidigare tråd
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.