Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Hej!

EFter att ha läst alla dina försök med att bli av med problemet föreslår jag att du testar att koppla förbi ljudkortet. Eller byta ut det bara på test. Du kan säkert låna något av en polare/jam/4sound. Jag hade för ett tag sedan ett liknande problem, startade om ljudkortet och sedan fungerade det igen. Nu återkommer problemet titt som tätt. Men efter omstart att själva (billiga) ljudkortet så försvinner satans oljuden.

Det är mitt tips iaf.

Byta ut funderar jag ju på men att koppla förbi ljudkortet? Hur menar du då? Startar om ljudkoret gör jag ju varenda gång jag startar om datorn...

Annons
Postat
Byta ut funderar jag ju på men att koppla förbi ljudkortet? Hur menar du då?

Han menar kanske att köra Pod-en direkt till monitorerna?

Fungerar utmärkt, se bara till att vrida ner volymen ordentligt innan du slår på apparaterna.

Postat

Ja, fast det är inget problem med att spela in med Poden sedan rummet jordades, kanske bör påpeka det. Problemet ligger i att det surrar så fort jag slår på monitorerna - om datorn är igång. Och om den inte är igång har jag inte så stor anledning att slå på dem! 🙂 Fick en 4,5 meters firewirekabel idag som jag skall testa imorgon (att få ljudkortet så långt från själva datorn som möjligt). Och hjälper inte det så är det nog nytt kort som gäller - Focusrite Saffire är det jag sneglar på.

Postat

OK, en uppdatering av de senaste försöken:

Skaffat en batterieliminator för att ge ljudkortet egen strömförsörjning - ingen skillnad.

Flyttat bort ljudkortet ca 4 meter - blev bara värre störningar.

Bytt plats på datorn och ljudkortet, tagit bort den 'sämsta' kabeln till högtalarna o ersatt den med en ny - nu är störningen tillbaks i högra högtalaren medan vänstra är resonabelt tyst.

- testat byta utgång på ljudkortet för den högtalare som störs - ingen skillnad men det är uppenbart att det är datorn då ett tickande ljud i högtalaren låter varje gång en lampa i datorn blinkar till.

Nu är det nog bara att skaffa nytt ljudkort med balanserade utgångar som gäller. När jag sparat ihop pluring till bra sådant så skall jag även köpa en slägga och filma när jag slår sönder mitt FW410. Jag lovar att lägga upp en länk till Youtube på det klippet.

Postat

Jag bytte ut min mixlyssning (Sennheiser 280 Pro från Behringer 802) mot samma lurar genom onboardkortet som ær ett SoundMax då detta visade sig vara "ærligare" (før mig och mina øron). Dock fick jag liknande størningar som du Hellpig...knaster och brum så fort hårddisken/diskarna jobbar eller jag rør musen (en vanlig PS2 sladdmus). Ingenting av detta har jag hørt tidigare genom mitt M-Audio 2496 och Behringer 802. Troligtvis har Behringerns hørlursutgång inte varit kænslig nog før att slæppa genom dessa "størningar" hørbart, men de har sækerligen funnits dær hela tiden. M a o så tror jag størningarna (i mitt fall i a f) kommer från sjælva datorn. Som tur ær så ær det ingenting som kommer med på inspelningarna... 🙁

Postat

Nej, visst - jag är mer o mer övertygad om att det är datorn som är källan. Men i hörlurar får jag inget störande ljud alls. Det är bara i mina monitorer, bara mina aktiva högtalare skall jag kanske säga. Har haft en vanlig stereo inkopplad till ljudkortet också - då störs det inte alls. Och inte är det särskilt konsekvent heller, det växlar från den ena till den andra högtalaren lite beroende på hur jag satt upp dem. Jag hoppas som sagt på att eliminera problemet med ett annat ljudkort som har balanserade utgångar... Tror det får blir ett Focusrite Saffire, som ligger på ett rätt lagomt pris tycker jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.