Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Sedan mitt dator/musikrum blev ockuperat av vår dotter har jag tills vidare fått flytta ut till en hörna i vardagsrummet. Efter detta har jag fått störningar i högtalarna (som är Yamaha HS50). Och värre blev det när jag skaffade trådlöst tangentbord/mus för ett tag sedan. Eftersom jag inte kan utöka utrymmet - dvs flytta högtalarna längre bort - just nu så undrar jag bara om det finns något sätt att motverka detta? Jag har även en känsla av att hårddiskaktiviteten från både den interna och externa disken stör lite grand. Jag antar iofs att det inte finns någon enkel lösning på det här problemet men det skadar ju inte att fråga i alla fall... 😕

Edit:

Kan ju vara på plats med en beskrivning av störningarna också... det är ett lågfrekvent brummande. T ex om jag stänger av den externa hårddisken; så hörs det ett litet 'avtagande sus' från den... men även i en lägre frekvens i monitorerna. Och musen tycks ge ett ganska tyst knastrande ljud ifrån sig (bara i monitorerna förstås) som ökar lite i intensitet när man rör på musen.

Edit2:

Glömmer bort saker... jag har ett par vanliga standardkablar mellan ljudkort o monitorerna (tele -> XLR). Skulle möjligtvis kablar av högre kvalité/avskärmade eller liknande hjälpa något?

Redigerat av Hellpig
Annons
Postat

INgen som vet? Eller är det här en dum fråga? 😆

Postat

Jag har samma problem. Det mesta av bruset i mina hörlurar (har inte köpt monitorerna än 😆 ), kommer troligen från den urdåliga kabeln innuti datorn till frontingången som fungerar som nån sorts antenn. Blir bättre om jag kopplar in där bak.

När jag rör på min trådlösa mus från logitech brummar det mer.

Skulle tro att det gör susen att byta ut kablarna mot skärmade kablar.

Postat

Får väl testa med skrämade kablar då, skulle inte tor att de jag har är det. Men det är inte någon lampa som stör, det är i första hand hårddiskarna och min trådlösa mus - man hör när man rör på musen eller när hårddisken börjar jobba att bruset följer dessa, så att säga.

Postat
Får väl testa med skrämade kablar då, skulle inte tor att de jag har är det. Men det är inte någon lampa som stör, det är i första hand hårddiskarna och min trådlösa mus - man hör när man rör på musen eller när hårddisken börjar jobba att bruset följer dessa, så att säga.

Skärmade kablar har du nog, men de kan ju vara av "sämre kvalitet"

Hur som helst, om du har balanserad utgång på ljudkortet så använd en balanserad kabel t ex TRS-XLR om du har TRS-utgång på ljudkortet.

Har du bara obalanserade utgångar på ljudkortet så testa med att fixa en "fuskbalanserad" kabel med två innerledare och skärmen bara jordad i XLR-uttaget på monitorerna.

Ytterligare möjligheter - beroende på störningarnas ursprung - är att sätta avstörningferriter på kablarna. Och då pratar jag inte bara om högtalarkablarna, utan på kabeln till din externa hårddisk. Eftersom du har ett trådlöst tangentbord som stör så blir det också - om inte ny kabel till högtalarna plus avstörningsferriter på högtalarkablarna hjälper - att byta tillbaka till ett trådanslutet.

Hur det är med musen skriver du inte, är den trådbunden så kan ferriter hjälpa, är den inte det så gäller samma sak som med det trådlösa tangentbordet. Tyvärr...

Postat

Matas allt från samma spänningsuttag? Om så är fallet kan detta vara en källa till dina brusproblem. Prova att hämta spänning från ett annat uttag som är skilt ifrån datorutrustningen om det går. Har du jordade spänningsuttag borde det inte spela så stor roll men undantag finns alltid.

Ej skärmad kabel som ligger direkt i anslutning till spänningsmatningskabel kommer defenitivt att skapa ett brus som någon redan sagt. Skilj antingen kabeln åt fysiskt eller skaffa dig bättre skärmad kabel.

Postat (redigerat)

Bulli boo 😄

korsa två kablar som ett kryss resulterar i mindre brus..

Är ström uttaget som du använder jordat ?..

// L

Redigerat av Lexor
Postat

Många bra frågor där... 😳 Alltså det som är lite udda (kanske?) är att störningsproblem började i somras när jag flyttade ut datorhörnan i vardagsrummet (knodden tog över mitt hobbyrum!). Allt som står här (dator, lampa, hårddisk, ljudkort, podxt, högtalare etc) är kopplat på två uttag. det är de två som finns i närheten helt enkelt. Men är det då inte konstigt att det blir störningar från hårddiskarna rätt vad det är? Vad är det som gör att dessa helt plötsligt stör nu när datorn står 3-4 meter från sin f.d. plats?

Hmm, största skillnaden mot innan är egentligen att jag har en sladduppsamlare under bordet nu (för att förhindra ovan nämna knodd att härja vilt bland sladdarna under bordet), där alla sladdar ligger inpressade... kan det gör sådan skillnad?

Postat
Om både signalkablar och elkablar ligger blandade, så kan det bli hur mycket brum och elände som helst... 😆

Skall ta och kika lite på sladdhärvan. 😳 Återkommer när jag testat lite...

Postat
Hmm, största skillnaden mot innan är egentligen att jag har en sladduppsamlare under bordet nu (för att förhindra ovan nämna knodd att härja vilt bland sladdarna under bordet), där alla sladdar ligger inpressade... kan det gör sådan skillnad?

Ja, definitivt.

El och signal så långt från varandra som möjligt, om de måste korsa varandra så är det bäst om de gör det i rät vinkel.

Det här är ju saker som man bör kolla först - innan man börjar famla efter ferriter och annat som jag skrev om i förra inlägget, jag tog för givet att du redan titta på dessa faktorer...

drloop (oregistrerad)
Postat

CRT skärm kan påverka.

Postat
Det här är ju saker som man bör kolla först - innan man börjar famla efter ferriter och annat som jag skrev om i förra inlägget, jag tog för givet att du redan titta på dessa faktorer...

Du får se det som ett bevis på min okunnighet inom sånt här. Jag är helt grön på allt inom elektronik, har alltit varit och kommer väl med en dåres envishet att fortsätta vara det ... eller kanske kan suga åt mig lite på vägen då... 😎 Inget CRT-skärm här dock.

Postat

OK... stön. Nu har jag hållt på och härjat med monitorer och sladdar i en timme utan större resultat. Sladdarna mellan ljudkort/monitor och monitor/el är så separerade de kan bli och knappast mindre avskilda nu än vad de var i förra rummet. Det surrar fortfarande i dem. Har provat att lyfta bort ljudkortet så långt det går i olika riktning, ingen skillnad. Högtalarna ger fortfarande surr när jag flyttar musen, både trådlös och med tråd. Provat koppla väck det trådlösa systemet - ingen skillnad.

Det verkar som om jag får ge mig och inse att jag har lyckats placera datorn i det möjligtvis sämsta hörnet av lägenheten. Själv placering av allting ser nu ut ungefär som i det gamla rummet med skillnaderna att ljudkortet står lite annorlunda och att monitorerna står längre bort från allt annat än vad de gjorde tidigare. Jag får nog leva med surret tills vi hittar ett större boende där jag kan återerövra ett rum som hobbyrum. Lättare sagt än gjort när man stått i kö i 1½ år... frustrerad just nu. 😉

Postat

Hellpig.

Vad är det för ljudkort? Vad är det för dator (bärbar, fast)?

Gunnar

Postat

Ljudkort: M-audio FW410. Dator: HP Pavillion, stationär. Alltså, jag har samma uppsättning som jag hade när datorn stod i ett annat rum. Skillnaden nu är egentligen annan plats i lägenheten samt en sladduppfångare under bordet.

Sladduppfångaren: när jag nu flyttade på monitorer och annat som jag beskrev ovan så kom de flesta sladdar att bara hänga ner som de gjorde förut. Ingen skillnad.

Återstår - annan plats i lägenheten. Jag vet inte varför och jag vet inte ens om det är möjligt men... kan det vara så att det är något elektrisk i väggarna som utlöser problemet? Fast jag tycker personligen i så fall att det är underligt att det är musen och hårddiskarna som utlöses av något i väggen. Fast hårddiskarna tycks ge ifrån sig lite mindre störningar nu när högtalarna är flyttade.

Kom på en skillnad till ... i det gamla rummet hade jag ett fönster framför datorn, är nu vägg istället. Om det nu gör någon skillnad, men det är ju en parameter i sammanhanget.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

jag antar att monitorerna tystnar när du stänger av datorn?

Postat
jag antar att monitorerna tystnar när du stänger av datorn?

Har faktiskt inte testat eftersom jag alltid stänger av dem innan jag slår av datorn.... men jag kan testa att slå på dem nästa gång datorn är avstängd (vilket är sällan... 😛).

Postat

Något som inte nämnts i sammanhanget, men som kanske även behöver nämnas:

Försök att få så långt avstånd som möjligt mellan audiokablarna från ljudkortet till monitorerna å ena sidan och de digitala kablarna (t ex firewire och muskabel etc), alltså en liknande separation som mellan audio- och nätkablar.

Om jag nu minns rätt så har du väl obalanserade utgångar till monitorerna på det ljudkortet.

I det fallet bör du alltså fundera på mitt resonemang om "fuskbalansering" och ferriter i mitt tidigare inlägg.

Balanserade anslutningar/kablar är betydligt okänsligare mot den här typen av störningar.

En annan tanke som slår mig om problemet uppstått efter det att du flyttat grejorna är om någon jordning någonstans har fått ett "glapp" när du dragit omkring på grejorna, så att exempelvis någon kabel inte är riktigt skärmad. Jag har svårt att se hur flytten kan ha orsakat problemet genom en annan placering i lägenheten, eftersom störningarna enligt din beskrivning tycks vara relaterade till mus resp firewirehårddisk.

Däremot har du ju som sagt tillfört en störningskälla med ditt trådlösa tangentbord. Och då måste du kanske antingen kasta ut det trådlösa tangetbordet eller försöka med att göra den "avstörning" jag beskrev tidigare.

Postat

Skulle inte bli förvånad om det visar sig att någon signalkabel (kabel som ditt ljud går igenom) har blivit skada på något sätt, någon har kanske dragit i signalkabeln istället för att dra i "sladdhylsan" man pluggar in och ut signalkabeln i utrustningen?

Vet inte vad det är för signalkabel du använder men det är inte helt otänkbart att din kabel har två trådar i sig (en för signalen och en annan för jord) och om någon av dessa trådar lossnat från sitt lödställe kommer den fria ändan att fungera som en antenn och snappa upp allt i sin omgivning som sänder ut en signal (trådlös mus, spänningskabel intill signalkabel, en transformator (=nätaggregat till din bärbara hårddisk etc) finns i nära anslutning till signalkabel etc). Kontrollera alla att signalkablar som är kopplade till och från ljudkällorna (dator, studiomonitorer, I/O (In-/Out-put)) är hela. Ett enklet sätt för att kontrollera varje signalkabel är att dra ut en signalkabel åt gången och se om bruset försvinner. Tänk bara på att du inte har hög volym på när du drar ut signalkabeln då det kan knastra och spraka rejält och du genom detta kan skada dina monitorer.

Har du povat att slå på monitorerna utan att någon ljudkälla är inkopplad?

Har du brus utan någon ljudkälla inkopplad mår dina monitorer kanske inte riktigt bra?

Hittade ljudkortet specifikationer här och det står att "FireWire 410 can even be completely bus-powered for total mobile operation.". Det kan vara så jävligt att det är din dator som är källan till allt brus. Om du spänningsmatar ljudkortet via datorn men har möjlighet att spänningsmata ljudkortet externt så prova detta!

Postat (redigerat)
Skulle inte bli förvånad om det visar sig att någon signalkabel (kabel som ditt ljud går igenom) har blivit skada på något sätt, någon har kanske dragit i signalkabeln istället för att dra i "sladdhylsan" man pluggar in och ut signalkabeln i utrustningen?

Vet inte vad det är för signalkabel du använder men det är inte helt otänkbart att din kabel har två trådar i sig (en för signalen och en annan för jord) och om någon av dessa trådar lossnat från sitt lödställe kommer den fria ändan att fungera som en antenn och snappa upp allt i sin omgivning som sänder ut en signal (trådlös mus, spänningskabel intill signalkabel, en transformator (=nätaggregat till din bärbara hårddisk etc) finns i nära anslutning till signalkabel etc). Kontrollera alla att signalkablar som är kopplade till och från ljudkällorna (dator, studiomonitorer, I/O (In-/Out-put)) är hela. Ett enklet sätt för att kontrollera varje signalkabel är att dra ut en signalkabel åt gången och se om bruset försvinner. Tänk bara på att du inte har hög volym på när du drar ut signalkabeln då det kan knastra och spraka rejält och du genom detta kan skada dina monitorer.

Har du povat att slå på monitorerna utan att någon ljudkälla är inkopplad?

Har du brus utan någon ljudkälla inkopplad mår dina monitorer kanske inte riktigt bra?

Hittade ljudkortet specifikationer  här och det står att "FireWire 410 can even be completely bus-powered for total mobile operation.". Det kan vara så jävligt att det är din dator som är källan till allt brus. Om du spänningsmatar ljudkortet via datorn men har möjlighet att spänningsmata ljudkortet externt så prova detta!

En del tänkvärt där... Jag har samma brus ur båda högtalarna så jag är lite tvekis på att det är kablarna som pajat bägge två. Fast det är ju fullt möjligt förstås. Skall testa lite av det du skrev o återkommer...

Edit:

Passar på att tacka för alla svar med tips, tack! 😕

Redigerat av Hellpig
Postat

Tänkte inte på det tidigare, men ibland kan man avhjälpa brumproblem om man vänder nätkontakten. Det är faktiskt inget hifi-voodoo mumbo-jumbo, utan faktiskt ett tips som kan fungera i vissa lägen... 😕

Koppla in en sak i taget och se om brummet finns kvar. Gör det det, så vänd nätkontakten och se om det hjälper.

• 1 månad senare...
Mumme (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har om än ett ännu värre problem (brus) med mina monitorer (Behringer Truth b2031a). Bruset är i form av ett högfrekvent "tjut-ljud", aningen brus i form av lägre frekvenser, och ibland kan jag höra radio (!!) mycket lågt i dem. Radiobruset uppkommer bara ibland.

Från mitt externa ljudkort (Mindprint TRIO USB) har jag obalanserade tele-tele kablar till monitorerna. Utgångarna på ljudkortet för monitorerna är även dessa obalanserade, även tele ingången på monitorerna.

Inga trådlösa möss/tangentbord finns i rummet, dock har jag en bärbar dator med trådlöst nätverk (också en trådlös switch/router på övervåningen). Men bruset består trots att laptopen/switchen inte är påslagen.

Monitorerna är placerade på mina gamla halvtrasiga golvhögtalare (ca 1meters) i brist på annan plats. Kan detta ge upphov till bruset, trots att de är magnetiskt avskärmade?

Själv tror jag inte att det är dem som är källan till det hög/lågfrekventa bruset, detta för att det bruset försvinner så fort jag drar ut telekablarna i ljudkortet eller monitorerna. Men radiobruset är kvar trots att ingen sladd är ikopplad.

Tilläggas ska att ett _INTENSIVT_ tjutande uppstår när jag ändrar i ASIO drivarna på datorn till högsta kvalitet (highspeed). Som temporär lösning har jag varit tvungen att stänga av/dra ut sladden till monitorerna under inspelning av sång och bara lyssna genom hörlurar (där brusar det inget alls!) för att få så låg MS som möjligt, sedan vid mixningen ändrar jag i ASIO drivarna till relaxed (får då mycket högre MS).

Vad tror ni kan vara felet? Kassa kablar skulle jag gissa på...

På monitorerna finns balanserade XLR utgångar, kan jag koppla balanserad XLR-tele till obalanserade tele ingångar på ljudkortet?

Hjälp sökes!!

EDIT: lite konstigt formulerat på vissa ställen, men ni förstår nog vad som står!

Redigerat av Mumme
Postat

Det höga tjutet kommer från ljudkortet. jag har nämligen en mixer imellan. och tjutet är inte där om jag tar en annan kanal med t ex en IPOD eller en mic.

Mumme (oregistrerad)
Postat
Det höga tjutet kommer från ljudkortet. jag har nämligen en mixer imellan. och tjutet är inte där om jag tar en annan kanal med t ex en IPOD eller en mic.

Var menar du att du har en mixer? Och vad är kopplat till den? Utveckla gärna ditt svar lite.

Tack på förhand!

Mumme (oregistrerad)
Postat

Någon måste sitta inne med ett förslag. Hit me!

Mumme (oregistrerad)
Postat

Nu har jag varit bortrest över helgen och hoppades på lite svar när jag kom hem, men icke. Någon snäll själ med kunskap kanske vill hjälpa?

• 2 år senare...
Postat

Blir en bump av min gamla tråd. Ny lägenhet, ny dator, nya högtalare - samma problem. Sammanfattning:

Det är ca 4 år sedan jag hade mina monitorer fungerande utan problem... Det var när vi bodde i en annan lägenhet, fick barn, studiorummet blev barnkammare, jag bytte dator och flyttade ut i vardagsrummet. Surr i högtalarna. Köpte ny lägenhet och fick ett studiorum igen, men här har det surrat i vänstra högtalaren konstant. Hade även problem med surrande missljud i poden, fick rummet jordat; missljuden i Poden försvann men inte i monitorerna.

Köpte nya monitorer förra veckan, bytte från Yamaha HS50 till Event ASP8. Då flyttade sig missljudet först från vänstra till högra sidan... bytte utgång på ljudkortet (Maudio FW410) och det verkade hjälpa... tills jag startade om datorn och nu surrar det i vänstra högtalaren igen. Bytt kontakt, vänt på sladdar och testat lite allmänt men det försvinner inte helt - ibland låter det mer och ibland låter det mindre. Noterat: att sätta på högtalarna när datorn inte är igång - inget missljud. Att slå av lampor eller bildskärm avhjälper inte så jag misstänker att det är själv datorn som är tjyven i dramat. Högtalarna står ca 2,5-3 meter i från varandra, dator/skärm mittemellan och ljudkort mellan datorn och högra högtalaren. Så frågan är vad kan man göra åt det här? Är det troligt att det är datorn som är problemet med tanke på att det är helt tyst i högtalarna när datorn är av?

Har beställt den längsta firewirekabeln jag hittade (5 m) för att testa att få ljudkortet så långt bort från datorn som möjligt. Har även testat olika kablar för högtalare - ljudkort utan någon större framgång. Kablarna skall vara bra kablar, balanserade osv, jag kan inte så mycket om kablar men har bett om bra kablar när jag köpt dem så man får väl lita musikaffärerna... kanske.

Lista på testade saker som inte hjälpt:

Byta lägenhet

Byta dator

Köpa nya kablar (ljudkort-högtalare)

Jorda rummet

Vända på kontakterna

Byta strömförsörjning

Flytta på alla inblandade kablar i alla tänkbara kombinationer

Flytta bort ljudkortet så långt det går

Sätta på högtalarna utan att datorn är igång - check. Inget missljud.

Blivit rekommenderad att skaffa någon form av isolerande grej... hrmph, transformator. (T ex Elfa har färdiga isolationstrafos sök på art nr: 56-625-08. www.elfa.se), vilket jag tycker känns för dyrt. Då kan jag lika gärna testa att byta ut mitt ljudkort (som jag är rätt trött på; M-audio fw410) till något som har balanserade utgångar. Vilket i sin tur kanske skulle avhjälpa problemet. Så jag funderar på att skaffa ett Focusrite Saffire istället.

Well, det här är tänkt som en uppföljning i fall någon annan har liknande problem och jag tänker uppdatera tråden när efterhand... måste hitta en lösning på detta! 🙂

Postat

Hej!

EFter att ha läst alla dina försök med att bli av med problemet föreslår jag att du testar att koppla förbi ljudkortet. Eller byta ut det bara på test. Du kan säkert låna något av en polare/jam/4sound. Jag hade för ett tag sedan ett liknande problem, startade om ljudkortet och sedan fungerade det igen. Nu återkommer problemet titt som tätt. Men efter omstart att själva (billiga) ljudkortet så försvinner satans oljuden.

Det är mitt tips iaf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.