Patek Philippe Postat 20 januari 2004 Dela Postat 20 januari 2004 Känner mig lite dum nu, men jag har aldrig riktigt förstått detta, vill någon vara vänlig att förklara tack. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
insolitus Postat 20 januari 2004 Dela Postat 20 januari 2004 Originalbetydelsen är väl det "mellanspelet" på en låt med enbart trummor. (Break från melodin är min teori) Härifrån kommer ju ordet B-boy (break-boy), det var i till breakbeatsen man kunde breaka. Men nu för tiden tycker jag det verkar som om det kan betyda betydligt mer.. 😳 Det här är vad jag tror iaf... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Patek Philippe Postat 20 januari 2004 Trådstartare Dela Postat 20 januari 2004 Känner mig inte direkt klokare nu. Någon annan? Annars kanske inte frågan var så dum iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wollibolli Postat 20 januari 2004 Dela Postat 20 januari 2004 Breakbeat är ju en musikstil men det du tänker på skulle man nog bäst kunna förklara som samplade loopar. Om man tittar på Breakbeats skivor så är det ju takter samplade från soul och funk-plattor oftast. Så har jag förstått det iaf Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 20 januari 2004 Dela Postat 20 januari 2004 Hmm, svårt att förklara. Ett breakbeat är klassiskt sett (om man nu kan taka om klassiskt då breakbeats för det mesta används i mer eller mindre kontemporär musik) en samplad bit av ett trumsolo där trummisen inte håller sig på sin vanliga plats och accentuerar andra taktslag än de vanliga fjärdedelarna. Lyssna på trumsolona i valfri James Brownlåt eller ladda ner låten Amen Brother med The Winstons, då detta antagligen är världens mest samplade break. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Patek Philippe Postat 20 januari 2004 Trådstartare Dela Postat 20 januari 2004 Tackar för det royen, tror faktiskt att det var sista biten jag behövde för att det skulle falla på plats. Nu känner jag mig gladare! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 20 januari 2004 Dela Postat 20 januari 2004 Nu känner jag mig gladare! 😉 inte klokare då ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 20 januari 2004 Dela Postat 20 januari 2004 Det är väl inget krav... eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plus o Minus Postat 20 januari 2004 Dela Postat 20 januari 2004 Det är väl inget krav... eller? i ditt fall så kan jag göra ett undantag 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 10 november 2004 Dela Postat 10 november 2004 Royens förklaring är naturligtvis den mest riktiga, även om begreppet idag kommit att betyda "sväng", ungefär: När kicken i dansmusik inte ligger på fjärdedelarna så är det breakbeat. -För att förenkla det hela ännu mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
staf Postat 10 november 2004 Dela Postat 10 november 2004 2 step gjorde comeback med ett ruffigare sound, därav namnet "breakbeats" som genre idag. För i tiden var det en låt vid namn "Streetdance" som var den absoluta breakbeats låten ever (på 80-talet). Utrycket "breaks" är det senaste up-to-date namnet idag för att beskriva den nya hype genren som brer sig som en kladdkaka över europa. Det finns även utryck som "funky breaks, electro breaks, big beats, nu-skool etc etc" samma skit alltihopa för en svenne typ. ...men som nattvaktaren säger så är det att kicken ligger lite mer alternativt placerad än på det normala klassiska sättet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Fast har ni tänkt på att breakslåtar numera ofta har ett rakt komp, kicken på ettan och claps/snare på tvåan? Konstigt. "Breaks" idag verkar närmast betyda att man inte har kick på 2-4... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Microlab (oregistrerad) Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 För i tiden var det en låt vid namn "Streetdance" som var den absoluta breakbeats låten ever (på 80-talet). Ojojoj... Här var det vatten över huvudet... Streetdance gjordes av tre svarta "dansare" vid namn Break Machine. Musiken var lååååångt ifrån Breakbeat. Personligen tycker jag att Arthur Baker's produktioner ligger närmare till hands. Men den ultimata 80-tals breakbeaten måste ändå vara "Break Dance - Electric Boogie" med West Street Mob. Tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 (redigerat) För i tiden var det en låt vid namn "Streetdance" som var den absoluta breakbeats låten ever (på 80-talet). Ojojoj... Här var det vatten över huvudet... Streetdance gjordes av tre svarta "dansare" vid namn Break Machine. Musiken var lååååångt ifrån Breakbeat. Personligen tycker jag att Arthur Baker's produktioner ligger närmare till hands. Men den ultimata 80-tals breakbeaten måste ändå vara "Break Dance - Electric Boogie" med West Street Mob. Tycker jag. Belolo/Morelli om jag inte minns fel, samma tönnar som gjorde YMCA... Tror Staaf skojade där. 🙂 edit: Jag hade rätt: http://www.discogs.com/artist/Break+Machine Redigerat 24 november 2004 av Dumb Dan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 (redigerat) Det mest kända & använda brekbeatet är förmodligen det i James Browns "funky drummer". Redigerat 24 november 2004 av Danny Cort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Eller Incredible Bongo Band kanske? "Apache" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Det mest kända & använda brekbeatet är förmodligen det i James Browns "funky drummer". Säker på att det inte är Amen Brother? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Det mest kända & använda brekbeatet är förmodligen det i James Browns "funky drummer". Säker på att det inte är Amen Brother? Eller "Think" med Lynn Collins? Finns många överanvända klassiska breaks... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Det mest kända & använda brekbeatet är förmodligen det i James Browns "funky drummer". Säker på att det inte är Amen Brother? Eller "Think" med Lynn Collins? Finns många överanvända klassiska breaks... 😉 Sant! kolla in det här DnB-medleyt förresten: Your browser does not support the HTML5 audio tag Tighten Up av James Brown är också najs! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 kolla in det här DnB-medleyt förresten: Your browser does not support the HTML5 audio tag Tighten Up av James Brown är också najs! Att Amen är störst i d'n'b-världen är väl odiskutabelt. Tycker fortfarande att det låter bra faktiskt. 😉 Men Funky Drummer överanvändes så grymt på 80-talet och i början av 90; varenda raplåt, massor av pophits, proto-housescenen... ett tag var det helt olidligt tjatigt. Och Lynn Collins-tambourinen ligger på varenda swemix-platta från den tiden. 🙂 Breaket från samma låt ("ooh" - "eeh" 🙂) var ju med på typ alla acid house / hip house-låtar 1988-90. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nanne Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Prodigys - Music for the gilted generation är väl annars den platta som förklarar musikstilen breakbeat mest. Har för mig att de var den plattan som la grunden för hela musikstilen breakbeat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Prodigys - Music for the gilted generation är väl annars den platta som förklarar musikstilen breakbeat mest. Har för mig att de var den plattan som la grunden för hela musikstilen breakbeat Du har fel. Läs tråden igen, Royen förklarar fenomenet på ett bra sätt. Prodigy är en lyckad popularisering av ett undergroundfenomen; att säga att dom "la grunden för hela musikstilen breakbeat" är som att påstå att Alcazar uppfann discon. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pellesnusk Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Breaket från samma låt ("ooh" - "eeh" 😉) var ju med på typ alla acid house / hip house-låtar 1988-90. Utanför ämnet kanske.....men är det inte dags för en ny våg med hip house?! Kan inte någon leta upp Fast Eddie och locka in honom i en studio? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Utanför ämnet kanske.....men är det inte dags för en ny våg med hip house?! Hehe, den är redan här. 😉 Chemical Brothers har släppt en hip house-låt ganska nyss, flera housegubbar har gjort tributegrejer också, som Wally Lopez till exempel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Det mest kända & använda brekbeatet är förmodligen det i James Browns "funky drummer". Säker på att det inte är Amen Brother? Eller "Think" med Lynn Collins? Finns många överanvända klassiska breaks... 😉 Ja The Dramatics - get up and get down The Meters - Same Old Thing & Rufus Thomas The Breakdown såklart The list goes on and on. Men jag håller fortfarande Funky Drummer för mest classic. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pellesnusk Postat 24 november 2004 Dela Postat 24 november 2004 Eller "Think" med Lynn Collins? Finns många överanvända klassiska breaks... 😛 The Dramatics - get up and get down The Meters - Same Old Thing & Rufus Thomas The Breakdown såklart The list goes on and on...... Vill bara lägga till en egen favorit som svänger gott: Commodores med The assembly line. Mesig låt, grymt break Men jag håller fortfarande Funky Drummer för mest classic. Om du slår upp "trummbreak" i NE så ska nog Funky Drummer vara den som står högst upp. Kolla bara in listan på några av artisterna som samplat denna: The breaks. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.