Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min dator saknar Firewire och jag har hittat ett billigt pci kort på Musicstore.de vilket jag tänkte köpa när jag lägger min nästa julklappsorder till mig själv därifrån.

Vissa firewire pci kort ska man tydligen se upp med så jag undrar om detta kort håller måttet? http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTER...umpTo=OfferList

Clas Ohlsson har också ett billigt alternativ i sin katalog, vad tror ni om det? Sorry ingen länk ännu, men de har väl inte många att välja på.

Måste säga att jag gillar Musicstore mer än Thomann. Har beställt därifrån en gång tidigare och deras sida är mer överskådlig och de ligger lite billigare på nästan allt. Det lönar sig om man köper mycket på en gång därifrån, Kanske utbudet skiljer lite?

Alla tips och råd är välkomna. 😲

Annons
Postat

Det kanske bara är jag som är lite paranoid, men efter att ha läst RMEs hemsida om Firewire så gick jag och köpte LACIE. Jag vågade inte chansa helt enkelt. Här är RMEs hemsida om detsamma:'

http://www.rme-audio.com/english/techinfo/fw800alert.htm

Märk dock att de säger att NoName-kort kan fungera men att det är svårt att veta om man inte installerar och mäter på detsamma.

Och här kan man köpa detsamma (1st kvar!):

http://www.mycom.se/produkt/35040.html

Postat (redigerat)

Trots att man använder Texas Instruments chips så kan feltolkning av specifikationerna fortfarande göra att man hamnar fel. Läs på RMEs hemsida (kolla länken ovan).

Eftersom det finns en svensk tillverkare borde det inte vara så svårt att få dem att läsa RMEs hemsida och bekräfta att deras design är riktig och fungerar i audio-sammanhang. (De skulle kunna skicka kortet som gjorts av RME och få det oberoende testat också!) Hade varit kul att hitta en närliggande bra tillverkare. Lacie-korten kan vara ett rent helsike att få tag på. Jag har väntat på PCMCIA-kortet i ett halvår...

Edit: Läste lite mer om ExitDatas kort och det verkar vara grymt. Skall banne mig skaffa ett sånt i nästa maskin. Tack för tipset!

Redigerat av Lee
  • 3 veckor senare...
Postat

Tjena allihopa, jag tror det är dags att rapportera in lite nya fakta om om FireLink.

Jag bestämde mig för att köpa FireLink PCI eftersom det såg ut som om det skulle fungera. Big surprise!!! Not!!!

Kortet som ExitData marknadsför som ett stabilt Firewire-kort är inget annat än ett en ommärkt låda från Taiwan. Inget ont om Taiwan, eftersom de gör massvis med bra komponenter där, men jag hade trott att ExitDatas kort faktiskt var designat i Sverige...

Kortet som är satt under ett "brand" (märke) och kallas för FireLink är inget annat än samma kort som det som finns under varningar på RMEs hemsida. Jag tog mig friheten att kontrollera om chipen som satt på korten skilde sig från de som användes i testen och det gjorde de inte. Det är fortfarande ett problem med att spänningsregulatorn levererar 1.8V och minimum enligt Texas Instruments är 1.85V med typ-värdet 1.95. Men som det nämns på RME's hemsida så är det möjligt att löda om kortet så att det levererar rätt spänning. Kvarstår då problemet med att man överklockar en 24,5Mhz kristall så att den ger 98MHz. Jitterfritt? Skulle inte tro det...

För alla som inte har designat egna kort eller byggt saker av digitala kommunikationskomponenter: Det är ofta möjligt att gå rätt långt utanför specen på kretsar utan att man märker något. Det krävs ofta mätningar för att säkerställa om det finns glitchar i transmissionerna. I dagligt tal, visst fungerar det oftast, men ibland gör sakerna en Microsoft och stannar. Men då är det ju bara att boota om... Vill man ha något som alltid är stabilt så skall man minst hålla sig till typ-värdena.

Det som förvånar mig lite är att Audiomaster och RackTone använder sig av dessa komponenter i sina burkar eftersom det faktiskt inte uppfyller specar och därmed med stor sannolikhet inte prestanda.

Skall väl tillägga att jag har både 32-bitars och 64-bitarskortet av FireLink (eller No-name) kortet och de vitala komponenterna är desamma för båda korten.

Jag vet att inlägget blev långt och att barn under 30 förmodligen slutat läs innan första meningen var slut, men för all tekniknördar kanske det gav något.

(Jag har tyvärr inte möjlighet att göra testerna själv längre, vilket hade varit intressant.)

Postat (redigerat)

// inlägg här nedanför kommer från tråd i samma ämne /admin

Jag kommer att behöva ett PCI-kort till min stationära, vilket är stabilast? (bäst??)

Jag kommer använda 3st FW-enheter samtidigt, externt ljudkort FireFace 400, extern hd samt Focusrite LiquidMix, alla är FW-400.

Vilket ska man köra på moderkortets egna FW och vilka ska man köra på PCI-FW-kortet, eller ska kanske samtliga köras på FW-kortet!

Många frågor... men blir oerhört tacksam för alla svar 😆!

Redigerat av Olsberg
Postat (redigerat)

Jo, har läst den tråden men den tipsar inte om något kort, utan då bara om några man ska undvika.

RME´s sida känns inte heller tillförlitlig då deras enda rekommendation, Lacie numera är ett oseriöst företag utan kvalitetskontroll.

Verkar stört omöjligt att hitta vilka kort som är lämpliga. Adaptec 4300 är det enda jag lyckats hitta, men det är en gammal produkt!

Chansar väl på den.

Redigerat av Hans
  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag är på jakt efter ett lämpligt firewire kort och har försökt läsa på lite, vilka alternativ som finns, vad man ska undvika osv. Jag kommer troligtvis skaffa en Presonus Firebox och enligt deras hemsida ska man använda ett FW-400 kort utan USB med chipset från antingen Texas Instruments eller VIA.

Det finns nu kort med PCI Express gränssnitt. Jag tycker inte att det borde spela någon roll om det är vanlig PCI eller PCI-E, men finns det någon som har erfarenhet av FW-kort för PCI Express?

Utan att ha läst på så kan jag tänka mig att ett PCI-E kort kan vara bättre/snabbare om man kör flera FireWire-enheter samtidigt, men om man endast kopplar in ett ljudkort så borde det inte spela någon roll?

Gränssnittet (FW-400) mellan kortet och den externa enheten är ju detsamma.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
  • 2 veckor senare...
Postat

jag köpte ett på e-bay för 80:- från hong-kong som funkar galant!

det har 3 st FW400 och 4 st USB2.0

inget känt märke men jag kan lova dig att det är likadana komponenter 😕

mvh!

Postat

mvh!

Det skulle jag vara mycket försiktig med att lova…

Billigare kort har oftast inte Texas Instrument utan NEC eller VIA och de har inte det bästa ryktet bland oss musiker...

Postat

mvh!

Det skulle jag vara mycket försiktig med att lova…

Billigare kort har oftast inte Texas Instrument utan NEC eller VIA och de har inte det bästa ryktet bland oss musiker...

det är VIA chipset på det.

vad för rykten?

mvh!

Postat

Det jag kortet jag diskuterar i tråden ovan är samma som Fitzpatrick har och kommer från ExitData.

Här kommer en skojig liten vändning till:

Spänningsstabben har en ytterst lite ändring på sig som skulle kunna vara det som RME nämner på sin sida som det som skulle behöva lödas om. Men jag har inget mikroskop bra nog för att kolla de andra kretsarna runt den eller mäta upp det... Kan alltså vara fixat!?!

Ännu roligare: Jag fick för mig att titta i en av Motu's burkar (tsmalmbes tråd om hans brunna aggregat). Ser det inte ut som en 24.5Mhz kristall som ligger i förgrunden på bild 2? Det verkar som om RME verkligen är nere på myggnivå för att hitta fel. Och Motu är inte direkt känt för instabila kort. (Däremot drivrutiner i PC...)

Så det kanske finns all anledning att börja köra med de här korten. RME hade ingen som helst lust att testa och köra korten igen (trots att jag erbjöd mig att skicka dem dit), men framhärdade att bara för att det står Texas Instruments på kretsen så behöver det inte betyda att korten fungerar. De har inte heller några rekommendationer av kort som garanterat fungerar. Så kan det gå!

Postat

Mycket intressant. Enligt vad jag hört så stoltserar Fitzpatrick med att dessa kort är byggda på ”rätt sätt” med ”rätt modell” av Texas Instrument-krets, men du verkar ha bra koll så du får väldigt gärna berätta mer.

Postat

Jag kan inte komma med så mycket mera, eftersom jag inte jobbar med kretsar längre (och därmed inte har tillgång till ett labb). Korten ligger i min hylla och väntar på att nästa maskin skall byggas. Den nuvarande togs i drift för mindre än någon månad sedan och den har jag inte lust att plocka isär och experimentera med. Det kan hända att kortet ryker in i brorsans nästa maskin (hans nuvarande blev omformaterad och klar i natt, men kunde vara snabbare). Men jag är fortfarande beroende av mätinstrument och välvilliga kollegor på min förra arbetsplats för att göra någon som helst nytta.

Jag kommer att köra på ExitDatas kort nästa gång, eftersom de ligger på hyllan. I ExitDatas fall så hade jag nog gjort samma mätningar som RME och publicerat dem på hemsidan för att visa dels att man har förstått korten, dels att man har uppmärksammat RMEs klagomål på korten (eller ett som ser exakt likadant ut, inklusive förpackningen!), dels att visa på att de klagomål som RME framför inte längre gäller. Men det är lättare att kränga kort än att mäta och förstå hur de fungerar.

Postat (redigerat)

Sammanfattningsvis kan ingen ljudkorttillverkare utav FW-ljudkort rekommendera ett enda FW-PCI-kort som fungerar bra och som går att köpa i Europa...

... seriösa verkar dessa företag vara

Redigerat av Hans

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.