Jump to content
Annons

Problem med drivrutin CME UF5


johan.c

Recommended Posts

Var och inhandlade en Midisynth av märke och modell CME UF5.

Jag installerade drivutinerna på medföljande skiva men lyckas inte att få det att fungera helt 100.

Inne i enhetshanteraren under sound, video and gamecontrollers finns UF Usb MIDI driver. Under egenskaper till den enheten så står det att drivrutinen är aktiverad men fungerar inte korrekt.

Det föll sig så att en kompis köpte en exakt likadan synth samtidigt som jag då det verkade vara ett bra erbjudande(vi båda är rätt gröna på området).

Han fick efter lite om och men sin att fungera dock.

Men efter en stunds plinkande på hans så la den också av utan direkt anledning och det slutade med att vi drog ur kontakten till hans och då fungerade den(Med matningsspänningen från usbn).

Detta testade vi även på min men fungerade inte. Har alla senaste drivrutinerna till ljudkort osv installerat och har provat alla möjliga sätt att göra något åt saken på.

Så, några förslag innan jag åker och byter den??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kolla så att du fick med de senaste drivrutinerna.

Finns att tanka hem här

Har du konsulterat manualen?

Finns att tanka hem här

Är rätt drivisar och har kollat igenom manualen men hittar inget som hjälper mig tyvärr.

Ringde affären ja köpte den av för en stund sen. Var jätte hjälpsamma men skulle ringa tillbaka imorgon för att prata med rätt person. Kunde ev ta med datorn dit så skulle dom kika på det.

Det jag funderar lite på är om det är ljudkortet eller mina USB ingångar som ställer till det. Har 4 st usb portar och alla ger samma resultat när man testar. Den dyker ju torts allt upp i enhetshanteraren men finns sedan inte i programmen(testat med Fruity loops och cubbase sx3)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skumt att midiingången inte finns med i dina program. Har ett UF6 och det strulade också i början. men efter inst. av den senaste drivisen fungerade det. Om du har tillgång till annan dator, kolla om det funkar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skumt att midiingången inte finns med i dina program. Har ett UF6 och det strulade också i början. men efter inst. av den senaste drivisen fungerade det. Om du har tillgång till annan dator, kolla om det funkar där.

Har nu kört den på en annan dator så att det är något fel på själva synthen kan vi ju bortse från.

Ska försöka lägga lite jobb på att hitta andra drivrutiner till ljudkortet. Trots att jag laddade ner dom häromdagen så verkar det vara lastgamla grejer(2005 nånting) hur det nu gick till då datorn inte är äldre än ett år.

Annars är väl sista utvägen att gå tillbaka och byta till något liknande. Synd då det känndes som en skön maskin att spela på det lilla jag körde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en UF5. Fantastisk controller!

Har du även installerat fjärrinställningarna? Filen för det finns på skivan. Den heter CME UF Cubase.xml

Installera den via Devices i Cubase. Generic remote-> leta upp filen på skivan->learn-> Aplly/OK. Sedan väljer du i Cubases inställningar UF MIDI IN som default midi in-enhet. Hjälper detta?

FL har jag ju inte testat eftersom jag har Cubasen.

EDIT: du måste ha UF5 ansluten och påslagen innan du startar Cubase, annas läses inte klaviaturen in och kommer inte att synas i midi input-listorna.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...