Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat
tuffa grejer ÀndÄ, men vem som helst kan ju bli dj nu, typ

Bara för att du har fÄtt fÀrg, pensel och duk blir du ingen konstnÀr...

Postat

sant, men fÄr du en dator som gör grunden sÄ blir det ganska mycket lÀttare

drloop (oregistrerad)
Postat

sant, men fÄr du en dator som gör grunden sÄ blir det ganska mycket lÀttare

Att kunna synka tvÄ skivspelare Àr en teknik som Àr beundransvÀrd.

Men det tillför inget konstnÀrligt eller?

Allt som underlÀttar och gör att man kan koncentrera sig pÄ att göra bra och fantasifulla mixar Àr coolt tycker jag.

Postat

HÄller med er bÄda till viss del. StÀmmer att burken kan göra mycket av grovjobbet nu men som sagt att beatmixa Àr inte allt. Tycker att om man vill satsa pÄ Djbiten seriöst SKA man lÀra sig Beatmixa ordentligt. Det hÀr med vinyl vs cd tycker jag bara Àr irriterande. Allt handlar om vilka mÄl man har och hur man nishar sig.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Jag tycker att det viktigaste Àr att spela rÀtt (lÀs; det som publiken i frÄga förvÀntar sig) och bra musik.

Men jag Àr kanske lite gammaldags.

Postat

Ser jÀvligt kul ut! FörstÄr inte varför det skulle finnas nÄgon motsÀttning mellan att göra ett bra musikval och att anvÀnda sig av lite mer kreativa uppspelningsmöjligheter... Som med allt annat gÀller det naturligtvis att anvÀnda sÄnna kryddor inte bara för sakens skull utan för att det fyller en funktion, antar jag... fingertoppskÀnslan sitter ju fortfarande i DJn, inte i hans eller hennes verktyg.

Även för elektroniska musiker skulle nog det hĂ€r i kombination med t ex Live vara ett jĂ€kligt spĂ€nnande instrument... 😉

Postat

Fantasi och kunskap Àr det som gÀller. Fantasidelen, antingen har man eller sÄ har man den inte. Kunskapen kan man skaffa. Eller, lÄt mig sÀga, SKA skaffa. Iallafall om man inte vill stÄ o spela hemma för sina soffor och bokhylla.

Kunskapen om att lÀsa dansgolvet Àr A&O. NÄn som har en annan Äsikt?

Kunskapen om att mixa, i olika tekniker, den Àr ocksÄ nödvÀndig, dock sÄ vÀljer man vilken av dem man sen vill anvÀnda. Men, mer kunskap = mer valfrihet.

Vilket för oss till nÀsta punkt,

Valfrihet. Med olika tekniska lösningar sÄ fÄr man mer valfrihet. Att praktisera de mixar som i vissa fall inte Àr möjliga.

Bara för att dj:n anvÀnder tekniska hjÀlpmedel, sÄ betyder det inte att dj:n Àr okunnig eller mindre villig att lÀra sig. Visst finns det de som lÀr sig ett datorprogram, sÀtter igÄng lÄten och lÄter sen datorn sköta resten av kvÀllen. Liksom en dj som har en fÀrdigmixad skiva/flera skivor, och som spelar den i flera timmar utan att behöva röra den. Dessa Àr dock förhoppningsvis vÀldigt fÄ, och fÀrre lÀr de bli, dÄ en fÀrdigmixad skiva eller datorprogram inte kan lÀsa dansgolvet.

Om folk inte dansar sÄ har de snart inte nÄgra spelningar. Inte mer Àn för sina soffor och bokhyllor.

😄 PRODUCERA MERA 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.