Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag skulle spela in lite sång häromdagen märkte jag att ljudet blev rätt dåligt. Så jag började ratta lite men problemt tycktes kvarstå.

Jag har en JJ-labs 010C och den går genom en Focusrite Penta (pre och kompressor).

Om jag höll ut en lång ton så "duckade" signalen på ett rythmiskt sätt...

Aaaaaaaaaaaaaaaa blev -> Aa.Aa.Aa.Aa.Aa.Aa.Aa.Aa.

Jag minskade kompressionen och vred på attack o.s.v. Faktum är att jag vred på allt men problemet verkade kvarstå. När jag sänkte "gain" till väldigt låg nivå så lät det som om problemet försvann, men då var det jättelåg nivå.

Förmodligen/förhoppningsvis så är jag bara korkad och okunnig?!?! Men vad tusan är det för problem??

Tacksam för er hjälp!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Börja med att ta bort kompressorn och spela in utan den.

Distar det?

Postat

Har också varit med om detta när jag använder min Penta och även ibland med andra preamps/Chanellstrippar. Har tyvärr ingen bra förklaring trodde själv att det var något problem med membranet i mikrofonen eller någon form av glapp någonstans, kanske överbelastning i Live ja Gud vet vad.

Men problemet löste sig själv och efter en stund så fungerade det igen.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

I'm with Torwald.

testa att köra den utan kompressor helt.

Då får du veta var felet sitter åtminstone.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Testade för en liten stund sedan och det fungerade som det skall... HMMM!!

Med eller utan kompressorn?

Postat

...för om det funkar med kompressor hade du kanske bar ställt lite låg treshold och för hög ratio? Vet inte hur bra den kompressorn är, men den kanske är lite pumpig av sig.

Postat
...för om det funkar med kompressor hade du kanske bar ställt lite låg treshold och för hög ratio? Vet inte hur bra den kompressorn är, men den kanske är lite pumpig av sig.

kunde ha varit så, men jag har inte ändrat på något sedan det inte funkade. Bara power on/off s.a.s.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.