DarkActivities Postat 10 december 2006 Dela Postat 10 december 2006 Hejsan! Vi säger nu att jag har gjort en helt ny låt och det kommer nu till masteringen! 😏 Vad bör jag tänka på? Nu tänker jag på volymen i alla saker man har i låten! vad ska låta mest? hur högt ska melodin vara typ? jag menar .. allt kan ju inte vara i samma nivå? 😄 för då låter det ju bara lustigt och fult! vore tacksam för svar!! tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 10 december 2006 Dela Postat 10 december 2006 Hejsan! Vi säger nu att jag har gjort en helt ny låt och det kommer nu till masteringen! 😏 Vad bör jag tänka på? Nu tänker jag på volymen i alla saker man har i låten! vad ska låta mest? hur högt ska melodin vara typ? jag menar .. allt kan ju inte vara i samma nivå? 😄 för då låter det ju bara lustigt och fult! vore tacksam för svar!! tack! Låter som om det är mixning du håller på med tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DarkActivities Postat 10 december 2006 Trådstartare Dela Postat 10 december 2006 Hejsan! Vi säger nu att jag har gjort en helt ny låt och det kommer nu till masteringen! 😏 Vad bör jag tänka på? Nu tänker jag på volymen i alla saker man har i låten! vad ska låta mest? hur högt ska melodin vara typ? jag menar .. allt kan ju inte vara i samma nivå? 😄 för då låter det ju bara lustigt och fult! vore tacksam för svar!! tack! Låter som om det är mixning du håller på med tycker jag. Vad är det för skillnad mellan Mastering och Mixning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 10 december 2006 Dela Postat 10 december 2006 Mixning jobbar du med alla spår var för sig för att få dem jobba ihop. Nivåerna mellan spåren och att de inte går på varandra frekvenser och orsakar en gröt av ljud. Mastring jobbar du med ett stereospår som innehåller det färdigmixade och gör förändringar som påverkar allt. Det vanligaste är att få upp ljudvolymen med limiter, frågade själv nyligen vilka effekter det hade i denna tråd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DarkActivities Postat 10 december 2006 Trådstartare Dela Postat 10 december 2006 Mixning jobbar du med alla spår var för sig för att få dem jobba ihop. Nivåerna mellan spåren och att de inte går på varandra frekvenser och orsakar en gröt av ljud. Mastring jobbar du med ett stereospår som innehåller det färdigmixade och gör förändringar som påverkar allt. Det vanligaste är att få upp ljudvolymen med limiter, frågade själv nyligen vilka effekter det hade i denna tråd. Okej tack så mycket!! 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bob Yordan Postat 17 december 2006 Dela Postat 17 december 2006 Professionell mastering gör oftast i speciella masteringsstudios med extremt dyra externa effekter och toppklass högtalare etc. 🙂 Mastering är oxå till för att ge t.ex en cd ett någorlunda enhetligt sound och volym så att låtarna inte varierar för mycket i volym och att de låter bra i de flesta högtalarsystem som låtarna spelas i. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 17 december 2006 Dela Postat 17 december 2006 Just så, inget för lekmannen alltså... Hur duktig tekniker/producent man än är/blir så lönar det sig att lämna bort detta avgörande jobb, tro mig (och alla andra rävar i branschen som säger samma sak)-en bra mastering-ingenjör i ett bra masteringhus kan det han kan pga sitt specialiserade område och det är inget vi kan fixa med några löjliga pluggar i en hemstudio!!! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ChromaWoods Postat 17 december 2006 Dela Postat 17 december 2006 Här. Läs. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 17 december 2006 Dela Postat 17 december 2006 (redigerat) Just så, inget för lekmannen alltså...Hur duktig tekniker/producent man än är/blir så lönar det sig att lämna bort detta avgörande jobb, tro mig (och alla andra rävar i branschen som säger samma sak)-en bra mastering-ingenjör i ett bra masteringhus kan det han kan pga sitt specialiserade område och det är inget vi kan fixa med några löjliga pluggar i en hemstudio!!! 😆 Fast man blir ju inte mastringsingenjör direkt. Måste ju börja nånstans om man har den ambitionen. Redigerat 17 december 2006 av Wernborg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 17 december 2006 Dela Postat 17 december 2006 Jo men då skall man nog veta att man är fena på det och halka in rätt från början, så har det i alla fall varit för de flesta tunga namnen i branschen-tror inte man blir mastering-kung om man sitter och plitar låtar eller lajar lite som de flesta härinne... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 18 december 2006 Dela Postat 18 december 2006 (redigerat) Mycket bottnar nog i att mastering är den bransch som ställer det högsta kravet på lyssning och akustik och dessa två parametrar har inte ett utfall efter normalfördelningen! Redigerat 18 december 2006 av Kryckan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 (redigerat) Några "hands-on" tips för mixning, som är det du är ute efter: - Tänk på att varje instrument skall ha sin plats i mixens frekvensspektrum. Detta görs genom att lägga på eq på varje enskild kanal där du skär bort delar av instrumentens helhet för att inte många instrument skall gröta ihop sig på samma frekvenser. - När du ställer de olika volymerna på de olika instrumenten så kan det vara bra att göra detta med alla instrumenten panorerade i mitten för att det då oftast är enklare att få en balans mellan de olika instrumenten och se att allt hörs tillräckligt bra. - Fundera på hur du vill att instrumenten skall ligga i ljudbilden? Vad är det du är ute efter? Skall det vara en naturlig ljudbild där det känns som om du hade suttit i en konsertsal med endast akustiskt ljud eller vill du ha en extrem version där alla instrument är uppe "in your face"? Du använder panoreringen i ditt program för att flytta instrument till höger och vänster och reverb använder du för att flytta instrumentet närmare eller längre ifrån lyssnaren. /H. PS. DarkActivities, ändra också gärna i ditt första inlägg och rubriken så att det står mixning och inte mastrering eftersom då svaren kommer att bli mer riktiga på din fråga. DS. Redigerat 19 december 2006 av henning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Några "hands-on" tips för mixning, som är det du är ute efter: - Tänk på att varje instrument skall ha sin plats i mixens frekvensspektrum. Detta görs genom att lägga på eq på varje enskild kanal där du skär bort delar av instrumentens helhet för att inte många instrument skall gröta ihop sig på samma frekvenser. - När du ställer de olika volymerna på de olika instrumenten så kan det vara bra att göra detta med alla instrumenten panorerade i mitten för att det då oftast är enklare att få en balans mellan de olika instrumenten och se att allt hörs tillräckligt bra. Jag vill inte påstå att du har fel, utan bara tillägga att det är ETT sätt att jobba. Det där mejslandet med EQ:n är något som jag själv inte sysslar med t ex. Men det hänger iofs på att jag formar ljudet 'rätt' redan vid inspelningen med hjälp av mickval, mickposition o att ställa in stärkare o instrument som jag vill ha dem. Och det där med panoreringen kan bli fel beroende på hur programvara/mixer hanterar volymen vid panorering. Ibland blir inte den upplevda ljudstyrkan lika stark i mitten som utpannand. Så det tipset kan vara bra, men också lurigt. Att provlyssna i mono lite då o då är däremot aldrig fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Några "hands-on" tips för mixning, som är det du är ute efter: - Tänk på att varje instrument skall ha sin plats i mixens frekvensspektrum. Detta görs genom att lägga på eq på varje enskild kanal där du skär bort delar av instrumentens helhet för att inte många instrument skall gröta ihop sig på samma frekvenser. - När du ställer de olika volymerna på de olika instrumenten så kan det vara bra att göra detta med alla instrumenten panorerade i mitten för att det då oftast är enklare att få en balans mellan de olika instrumenten och se att allt hörs tillräckligt bra. Jag vill inte påstå att du har fel, utan bara tillägga att det är ETT sätt att jobba. Det där mejslandet med EQ:n är något som jag själv inte sysslar med t ex. Men det hänger iofs på att jag formar ljudet 'rätt' redan vid inspelningen med hjälp av mickval, mickposition o att ställa in stärkare o instrument som jag vill ha dem. Och det där med panoreringen kan bli fel beroende på hur programvara/mixer hanterar volymen vid panorering. Ibland blir inte den upplevda ljudstyrkan lika stark i mitten som utpannand. Så det tipset kan vara bra, men också lurigt. Att provlyssna i mono lite då o då är däremot aldrig fel. Du har helt rätt! Bättre att sätta ett bra ljud från början än att försöka rätta till i mixen. 😲 /H. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 19 december 2006 Dela Postat 19 december 2006 Man bör ha klart för sig vad man eftersträvar i ett tredimentionellt perspektiv. Bredd= panorering! Höjd=Bas-diskantfokusering Djup=reverb. Tydligt exemepel på djup är att provlyssna på en röst med och utan reverb så kommer den utan reverb att upplevas ganska in your face. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.