Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag får ett ganska markant brum när jag spelar in (cubase sx) med någon form av mick, något bättre med tex en elgitarr. Jag har inte ett jordat uttag i lägenheten och det är väl antagligen problemet eller? MEN, finns det nåt jag kan göra för att förbättra situationen? Finns det nåt man kan sätta i uttaget eller så eller är det kört?

tacksam för tips

/Jakob

Annons
Postat

Det har hänt mig nån gång att det hjälper om man vänder på kontakten (byter poler) i väggen. Oftast är brummet kvar, men har du tur så...

Postat

Kolla hur du har kablarna liggande.

Se till att dina signalkablar inte löper parallellt med nätkablar om de ligger nära varandra. Se också till att signalkablarna inte ligger bredvid någon nätdel eller liknande störkälla. Har du lysrör eller lågenergilampor i rummet, så släck dem. De genererar ofta störningar - medan vanliga hederliga glödlampor inte gör det...

Testa också VacUm's tips; att vända väggkontakten. Vissa nätdelar fungerar nämligen lite skumt - och du kan få en potentialskillnad mellan chassina på två apparater (ligger ofta runt 60V, är ofarligt men känns obehagligt...), men annat kan också uppstå. Om du då vänder den ena kontakten så att fasen och nollan byter plats, så kan det hjälpa i vissa fall.

Bäst är förstås att ha jordat. Du skulle kunna göra ett tillfälligt test genom att dra en förlängningskabel från köket (där det alltid finns jordat urtag) - men det är som sagt bara för att göra en kort test vad som händer om du kör jordat. Man får inte dra förlängningskablar som i förlängningen blir mer eller mindre permanentade installationer mellan olika rum...

captain nemo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kan oxå vara att du står för nära din dators skärm. En vanlig skärm genererar massor med godis i luften. Testa att flytta dig/vinkla gitarren bort från skärmen.

Särdeles känsliga är förstås tele- och stratocaster med single coil-mickar, som fungerar som feteantenner för elektriska signaler.

Jag skulle inte rekommendera en jordad skarvsladd från köket ens som försökslösning, det är helt olämpligt och helt avvikande från elnorm att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum.

Transformatorer - nätagg, trådlösa telefoner etc skickar också på störningar. Väck med dem. Likaså dimmers eller andra tyristorkretsar.

Redigerat av captain nemo
Postat
Jag skulle inte rekommendera en jordad skarvsladd från köket ens som försökslösning, det är helt olämpligt och helt avvikande från elnorm att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum.

Visst - men att dra in en jordad kabel i ett rum, där det finns ojordat normalt, för att göra en test en kort stund innebär ju inga risker. Att dra en ojordad förlängning exempelvis till köket kan däremot vara livsfarligt...

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Hmmm. Klockan är snart tre på natten ;-)

Du har rätt i att det är värre att dra in ojordat i köket, men ...

faran uppstår också i ett "torrt" rum där en apparat t ex kan ha ett fel som gör chassit strömförande. I ett torrt rum utan jordade uttag kan detta faktiskt passera obemärkt, ända till någon tar i fel saker. Fel saker kan då vara en apparat, vars chassi blir förbundet med skyddsjord från en skarvsladd från köket.

Men det var ju egentligen inte det diskussionen gällde.

Vi kan konstatera att - när man håller på med musik så gäller:

1. Inga dimmers, nätagg, lågenergilampor etc i närheten

2. Jordade (permanent) uttag.

3. Platt skärm till PC:n

4. Byt stratan mot gitarr med Humbuckers (ve och fasa)

5. Stå en bit från PC:n.

6. I den mån brum uppstår - prova att vända kontaktena ett halvt varv en efter en.

7. Använd bra nätaggregat (glättad spänning)

Godnatt//Nemo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.