Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om en knapp vecka har vi konsert och som vanligt vill vi spela in den flerkanaligt för att ha möjlighet att mixa i efterhand.

Denna gång kör vi dock på vår 01v-mixer, och den har ju inte samma möjligheter till utgångar som t ex en vanlig analog Mackie-mixer. Så hur ska man göra?

Kan man t ex plocka signalen från micarna (kommer från trådlösa mottagare, så den är förstärkt antar jag), spela in den och sedan skicka vidare till 01v för utljudsmixning?

Skulle det gå att åstadkomma med t ex ett lånat Digi 002?

Har funderat på att leta efter ett beggat ADAT-kort till mixern som skulle kunna lösa några av problemen, men vi behöver fortfarande någonstans att spela in signalen...

Några idéer?

Annons
Postat

Utljudet är ju alltid prio ett så jag skulle inte rekommendera en inspelningsapparat mellan miksignaler och mixer. Nu vet jag inte om jag har kollat på rätt manual men det verkar ju finnas 4 utgångar som heter "omni out" som ni kan koppla till någon inspelningsutrustning. Nu beror ju det hela på hur många kanaler ni kommer att ha men om ni inte hittar någon annan lösning kan ni ju t ex gruppa ihop musiken till två utgångar och sången till två. Annars skulle det väl vara adat-kortet som ni kör in till exempelvis laptop med adat-ljudkort eller att låna/hyra annan utrustning, t ex ett mixerbord där ni kan ta ut varje kanal och något att spela in med.

Postat

Jag tittar just nu efter ADAT-kort att stoppa i mixern, så kan vi spela in ljudet den vägen istället. Håller med om att det känns vanskligt att stoppa in en grej i signalkedjan...

Då får jag läsa på lite hur ADAT funkar då! Omni-outsen använder vi till effekter och annat, så de är upptagna. Men jag borde väl internt i mixern kunna routa signalerna så att de går till ADAT-kortet före reglar och eventuella effekter, utan att på något sätt behöva ändra live-resultatet?

Postat

hej

frågan är ju så klart vad som prioiteras. helst så ska man försöka få så bra ljud ut samtidigt som man kan få så bra ljud inpspelat. Genom att du kör digitalt så låter ADAT lösningen super i mina öron. Så det är vägen som du bör ta.

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.